سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵
پارچه‌هایی که با همراهی کتاب برش می‌خورند/ ترویج کتاب در خیاطی

آذربایجان‌غربی- هاشم جعفری در یکی از مناطق کم‌برخوردار ارومیه همراه شغل خیاطی خود به مراجعه کنندگان کتاب امانت می‌دهد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) -فاطمه صمدزاده: فرهنگ کتابخوانی بین مردم موضوعی بسیار مهم و گسترده است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر جامعه داشته باشد. ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌تواند به افزایش سطح آگاهی، بهبود مهارت‌های زبانی و تفکر انتقادی، و حتی بهبود سلامت روانی افراد کمک کند. و با توجه به اینکه امروز مردم و کودکان از کتب فاصله گرفته‌اند و ترویج فرهنگ کتابخوانی بین کودکان می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی بر رشد فکری و اجتماعی آن‌ها داشته باشد و لازمه این موضع هم این است که کتاب باید وارد سبد خرید خانواده‌ها شود.

خیاطی و ترویج فرهنگ کتابخوانی دو موضوع متفاوت هستند، اما می‌توانند به شیوه‌های خلاقانه‌ای با هم ترکیب شوند. ایجاد فضاهایی در مکان‌های عمومی مانند کتابخانه‌های کوچک یا قفسه‌های کتاب در کافی‌شاپ‌ها و فروشگاه‌های خیاطی که افراد می‌توانند به صورت رایگان کتاب به امانت ببرند یا به اشتراک بگذارند یکی از روش‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

همچنین در برخی از این فروشگاه‌ها می‌توان بخشی را به کتابخانه‌ای کوچک اختصاص داد که در می‌توان برخی از کتاب‌های مربوط به مد، طراحی، خیاطی، تاریخچه لباس و حتی رمان‌ها و کتاب‌های انگیزشی را در دسترس قرار دهید و این کتابخانه می‌تواند به‌عنوان یک منبع الهام برای خیاطان باشد.

ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق کم‌برخوردار می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی بر جامعه داشته باشد که منطقه شاهرخ‌آباد یکی از مناطق کم برخوردار ارومیه است که هاشم جعفری فردی با تحصیلات پنجم ابتدایی در مغازه ۲۰ متری خود در کنار شغل اصلی خیاطی، کتاب هم امانت می‌دهد.

پارچه‌ای که همراه کتاب برش می‌خورد

هاشم جعفری، در این مورد به خبرنگار ایبنا گفت: بیش از ۳۰ سال است که در این منطقه خیاطی می‌کنم و در کنار کارم کتابخانه کوچکی با کمک کتاب‌های اهدایی مردم ایجاد کردم که به مشتری‌ها امانت می‌دهم.

وی افزود: در این کتابخانه بیش از ۸۰۰ جلد کتاب در موضوعات مختلف دارم که مراجعه کنندگان یا اینجا خوانده و یا به مدتی امانت می‌برند.

جعفری ادامه داد: اگر کسی بخواهد کتابی امانت ببرد مدت زمان مشخص نمی‌کنیم و تمام مشخصات هم به دست خود طرف در دفتر یاداشت می‌شود.

پارچه‌ای که همراه کتاب برش می‌خورد

وی گفت: در بین کتاب‌هام همه حوزه‌ها هستند ولی کتاب‌های مخصوص بانوان مورد استقبال بیشتری بوده است.

جعفری بیان کرد: همچنین مراجعه کنندگان در اینجا می‌توانند بشینند و کتاب مطالعه و در آخر خلاصه‌نویسی و گفت‌وگو می‌کنیم.

وی افزود: کتاب فیزیکی بهتر از صوتی است و به نظر من در کتاب‌های صوتی برای اینکه حجم آن را کم کند بسیاری از نکات مخصوصاً کلیدی را حذف می‌کنند.

هاشم جعفری، باتوجه به اینکه مطالعات دینی زیادی داره و به آیات قرآنی تشرف کامل دارد در خیاطیش هر کسی سوال دینی داشته و از ایشان بپرسد و جواب دهد در کار خیاطی تخفیف خوبی می‌گیرد.

پارچه‌ای که همراه کتاب برش می‌خورد

مشاوره رایگان خانواده در مغازه خیاطی

اکبر لطفی، کارشناس امور حقوقی دوست ۳۰ ساله هاشم جعفری است که در گوشه‌ای از این خیاطی میز و صندلی کوچک خود را قرار داده و به مراجعه کنندگان مشاوره رایگان می‌دهد.

اکبر لطفی، به خبرنگار ایبنا گفت: با توجه به اینکه منطقه شاهرخ‌آباد محله کم‌برخورداری در ارومیه است ما کار مشاوره را در اینجا شروع کردیم.

لطفی ادامه داد: من در اینجا در کنار دوستم علاوه بر کتابخوانی، خدماتی از جمله خدماتی از جمله دادخواست، شکوائیه، ابلاغیه، قوانین کار، مالی، مسکن، جرم و جنایت و مشاوره تحصیلی ارائه می دهیم.

پارچه‌ای که همراه کتاب برش می‌خورد

اهدای ۱۰۰ جلد کتاب

علیرضا نوروزی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی نیز در راستای بازدید از این خیاطی که در قالب طرح پایتخت کتاب ایران صورت گرفت، به خبرنگار ایبنا گفت: ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، از موضوعات مهم در حوزه فرهنگ بوده و بی شک فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی از جمله پیش شرط های بسیار مهم در فرآیند توسعه علمی است.

وی افزود: باید قدردان چنین حرکت‌های مردمی که برای ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش می‌کنند، بود.

نوروزی ادامه داد: همچین کودکان و نوجوانان وقتی زمانی از زندگی خود را به کتاب خوانی اختصاص دهند به سطحی از آگاهی می‌رسند که خود در کاهش آسیب های اجتماعی می‌توانند نقش آفرینی کرده و تأثیر بگذارند.

یه گزارش ایبنا؛ اداره کل ارشاد ۱۰۰ جلد کتاب را به این خیاطی اهدا و از وی بخاطر تلاش‌هایش تجلیل کرد.

پارچه‌ای که همراه کتاب برش می‌خورد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها