دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
چرا مَکران مهم است؟/ هشت روایت شفاهی از توسعه سواحل مکران

کتاب «مَکُ ایران» با انتشار هشت روایت از توسعه مکران، خوانندگان را دعوت می‌کند برداشت آزاد خود را از هر یک از گفت‌وگوها یا مجموع آنها داشته باشند و بسته به فراخور توان و بضاعت خود، حرکتی کنشگرانه برای توسعه مکران و ایران شکل دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا «مَکُ ایران» با تهیه و تنظیم انسیه امیری فر به همراه گروهی از مولفان از سوی مرکز پژوهشی و آموزشی کوثر به بازار کتاب آمد. این کتاب در هشت فصل «معلم توسعه»، «کشور ما خیلی بزرگ است. کوچک فکر کردن کار موش‌هاست!»، «دریا، بستری برای ساخت آینده»، «پایتخت دریایی ایران»، «باغ شهر مکران»، «جامعه بلوچ»، «دینامیک پیچیده قومیت» و «کریدور به مثابه توسعه» به رشته تحریر در آمده است.

در پشت جلد کتاب «مَکُ ایران» آمده است: توسعه ایران؟ وه چه بنای سترگی! صحبت کردن از توسعه ایران کاری همزمان سهل و ممتنع است!

سهل از حیث شدت انس گوینده و شنونده از آنچه درباره ایران می‌پندارند و ممتنع از حیث سختی و پیچیدگی‌هایی که توسعه و پیشرفت در ایران طلب می‌کند.

فهمیدن درست توسعه و درک عمیق ایران راهی طولانی و عزمی راسخ می‌طلبد که اراده این کتاب پیمودن بخشی از این راه بوده است از زاویه نگاه گوشه ساحلی جنوب شرقی‌اش؛ مکران.

این کتاب و جلدهای دیگر آنکه در آینده منتشر خواهند شد، برون‌داد تلاشی جهت شناخت مکران و نقش آن در دیروز، امروز و فردای ایران است. تلاشی که از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ تاکنون به صورت متمرکز بر کنشگری توسعه سواحل مکران قرار گرفته است و دلالتی پیشینی دارد که آن ثبت دانش انضمامی هر یک از ذی‌نفعان یا بازیگران اصلی توسعه این خطه بوده است.

این کتاب با انتشار هشت روایت از توسعه مکران، خوانندگان را دعوت می‌کند برداشت آزاد خود را از هر یک از گفت‌وگوها یا مجموع آنها داشته باشند و بسته به فراخور توان و بضاعت خود، حرکتی کنشگرانه برای توسعه مکران و ایران شکل دهند.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: چرا مکران مهم است؟

این سوال خود می‌تواند عنوان کتابی جذاب با روایتی از دل تاریخ تا مرزهای جغرافیا باشد که توضیحات مبسوطی را طلب می‌کند. اما بخشی از پاسخ به این سوال، در دل این هشت گفت‌وگو نهفته است. اکبر ترکان، محمدرضا نعمت‌زاده، حسن بیک محمدلو، عبدالرحیم کردی، مجید سلحشور، عبدالوهاب شهلی‌بر، علی کمیلی و مهدی استادی هر یک از زاویه نگاه خود جوابی به این مسئله داده‌اند. این هشت گفت‌وگو اولین تحفه برای جست‌وجوگری در پاسخ به این سوال است.

اما برای مخاطبی که تاکنون آشنایی چندانی با مکران، این سرزمین دور از فلات مرکزی ایران و نزدیک به اقیانوس نداشته، توضیح این نکته ضروری است که از کهن‌ترین نقشه‌های جغرافیایی پهنه سرزمینی ایران تا امروزی‌ترن آنان، محدوده شرق تنگه هرمز تا منتهی‌الیه جنوبی کشور پاکستان در حوالی کراچی و پس‌کرانه‌ای که در برخی اقوال از کرمان تا رود سند کشیده شده، مکران نام گرفته است.

امروزه این جغرافیا در ایران شامل هفت شهرستان ساحلی و تعدادی شهرستان پس‌کرانه در محدوده شرقی استان هرمزگان و جنوبی استان سیستان و بلوچستان است.

در پایتخت دریایی ایران به قلم عبدالرحیم کردی، مدیر عامل اسبق منطقه آزاد چابهار آمده است: اساساً ذات و ماهیت اقتصاد ایران، اقتصاد ترانزیت و لجستیک بوده است، نه اقتصاد نفتی و سایر منابع طبیعی. راه شاهی، آمدن اسکندر به اینجا، دوره هخامنشی و کاروانسراها و… همه نشان می‌دهد ما در مسیر درست بوده‌ایم، اما دچار نفرین منابع شده‌ایم و سرنوشت اقتصاد کشور مانند اغلب کشورهای نفتی تغییر پیدا کرده است.

از هیجان منابع ارزان و بی‌زحمت، همه چیز یادمان رفت و اقتصاد رانتی مبنای مناسبات سیاسی و اقتصادی و حتی شرایط فرهنگی و اجتماعی شد. اگر صاحب نفت نشده بودیم، چه بسا قدرت منطقه‌ای بیشتر و نفوذ بین‌المللی شایسته‌تری داشتیم. نفت ما را دچار یک سری گرفتاری‌های ساختاری کرد. به حواشی و مسیرهایی رفتیم که بنیان و ویژگی ذاتی و مزیت رقابتی‌مان در منطقه را از دست دادیم.

«مَکُ ایران» با تهیه و تنظیم انسیه امیری فر به همراه گروهی از مولفان با ۳۹۶ صفحه و شمارگان ۵۰۰ جلد از سوی مرکز پژوهشی و آموزشی کوثر به بازار کتاب آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها