دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی ادبیات پایداری در لرستان

لرستان - مدیر مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه شعر پایداری قوام یافته و هنور نثر پایداری در اوایل کار قرار دارد، گفت: لازم است با برگزاری دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان و فعالان این عرصه زمینه گردآوری و ثبت آثار ادبیات پایداری بیشتری فراهم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، علی نوری در نشست تخصصی ادبیات مقاومت «در سنگر کلمات» که به همت واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی لرستان در تالار ماه حوزه هنری برگزار شد در تعریف ادبیات پایداری گفت: ادبیات پایداری یعنی ادبیاتی که بازگوکننده مقاومت و پایداری یک ملت علیه ستمکاران و مستبدان و حاکمان داخلی و متجاوزان بیرونی و گاهی نیروهای افسانه‌ای بوده و به نوعی بازگوکننده جلوه‌های پایداری است.

ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی ادبیات پایداری در لرستان

وی افزود: ویژگی‌ها و مولفه‌های پایداری از سه منظر پایداری به وطن، وصف شهدا و سخن گفتن در مورد آنان و توجه به ارزش‌های مذهبی، دینی و فکری مفاهیمی مانند ایثار، جانبازی، جان دادن برای حفظ دین و وطن و کیان خانواده و ارزش‌های دینی قابل بررسی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با اشاره به ضروت گردآوری، ثبت و نگهداری آثار حوزه ادبیات پایداری افزود: زنده نگه داشتن یاد و خاطره فداکاری، ایثار شهدا و رزمندگان قهرمان دفاع مقدس برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و انتقال به نسل جوان یک امر مهم بوده که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

نوری اضافه کرد: یکی از مشکلات و آسیب‌های مورد توجه در این حوزه منبود عکس، فیلم، مستندات و یا عدم مصاحبه از افرادی است که اطلاعات کاملی از همه عملیات‌ها و خطوط دفاعی و وقایع و اتفاقات داشته و متاسفانه اکنون در میان ما نیستند و این خاطرات به دست فراموشی سپرده شده است.

ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی ادبیات پایداری در لرستان

مدیر مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان در ادامه با اشاره به اقدامات خوب و ارزشمند حوزه هنری لرستان در عرصه ادبیات پایداری و همچنین برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی متناسب و کارگاه‌های تخصصی و آموزشی از سوی این حوزه از همه نهادها و سازمان‌های مربوطه و مسئولان خواست با برگزاری دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان و فعالان این عرصه زمینه گردآوری و ثبت آثار ادبیات پایداری بیشتری را فراهم سازند.

نوری ادبیات مقاومت را ادبیات گسترده و عمیق انسانی دانست و گفت: در لرستان شعر پایداری قوام یافته و هنور نثر پایداری در اوایل کار قرار دارد و داستان کوتاه در استان تا حدودی رشد یافته و نمایشنامه پایداری هنور در گام اول است.

در این نشست نوری به صورت تخصصی در زمینه بررسی چیستی و چرایی ادبیات مقاومت در دنیا؛ مرور سیر تاریخی ادبیات مقاومت جهان؛ ادبیات مقاومت در محور مقاومت، ادبیات مقاومت استان لرستان نقاط قوت و نقاط ضعف، مفهوم ادبیات مقاومت سیر تحول تاریخی آن، خاستگاه‌های پدیدار شدن آثار مقاومت در جهان، ضرورت تولید اثر در حوزه ادبیات مقاومت و پایداری و نقاط قوت و ضعف در تولید آثار شعر و داستان و خاطره‌نگاری مطالبی را بیان داشت.

در پایان نیز شرکت‌کنندگان درباره مباحث مطرح شده در این نشست کارگاهی مطالبی را به صورت پرسش و پاسخ مطرح کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها