یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
نمایشگاه تخصصی کتاب کودک بوشهر برپایه ادبیات کهن ایران/ جایی برای آشتی کودکان با کتاب

بوشهر – نمایشگاه تخصصی کتاب کودک بوشهر که در آن به ادبیات کهن ایران توجه ویژه شده، فضایی است که می‌توان امیدوار بود کودکان با کتاب آشتی کنند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - الهام بهروزی: برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب کودک از مطالباتی بود که در سال‌های اخیر از سوی خانواده‌های بوشهری مطرح می‌شد و مسئولان امر هم در تلاش بودند تا این مطالبه مهم و به‌حق را پاسخگو باشند که در نهایت این مهم از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر با همکاری دستگاه‌های فرهنگی استان محقق و نمایشگاهی با کتاب‌های خوب و استاندارد و تازه‌های نشر در روزهای پایانی هفته کودک در بوشهر بر پا شد. این نمایشگاه تا ۳۰ مهر دایر است و این احتمال وجود دارد که مدت آن تمدید شود.

فرصتی دست داد تا امروز سری به این نمایشگاه بزنیم که در آن کتاب‌هایی در رنگ‌‎ها، موضوعات و سوژه‌های متنوعی عرضه شده است. همه کتاب‌های عرضه شده در این نمایشگاه محصول انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برخی از ناشران تخصصی کودک مثل پرتقال، پینو، قدیانی، نردبان و… است که با نظارت کارشناسان کتاب کودک و به قلم نویسندگان و شاعران و مترجمان کاربلد و حرفه‌ای و آگاه به جهان کودکان منتشر شده‌اند.

در این نمایشگاه با حضور کودکان و خانواده‌ها در میان میزهای مملو از کتاب، قابی از دانایی و زیبایی نمایان می‌شود. آن‌ها با شوق کتابی را به دست می‌گیرند و با ولع جلد آن را می‌نگرند و سپس با لبخندی که پهنای صورتشان را اشغال می‌کند، شروع به تورق آن می‌کنند. با دیدن این شوق و رضایت حال خوبی به من و سایر بازدیدکنندگان منتقل می‌شود.

به سمت مادری می‌روم که «قصه‌های کوتی کوتی» فرهاد حسن‌زاده را به دست گرفته و به دختر خردسالش نشان می‌دهد و به او می‌گوید: «احتمالا این کتاب را دوست داشته باشی.» دخترک کتاب را به دست می‌گیرد و مشغول آن می‌شود. در اینجا خودم را به این مادر معرفی می‌کنم و از او برای گفت‌وگویی کوتاه دعوت می‌کنم، او با رویی گشاده پذیرای من می‌شود.

نمایشگاه تخصصی کتاب کودک انتخاب را برای خانواده‌ها مطمئن‌تر می‌کند

این مادر که ۳۵ سال دارد و دانش‌آموخته رشته حسابداری است، در خصوص این نمایشگاه تخصصی و کیفیت کتاب‌های عرضه شده در آن گفت: نمایشگاه تخصصی کتاب یکی از بهترین تصمیمات و کارهایی بود که در طول این سال‌ها در حوزه کودک در استان انجام شده است؛ چراکه این نمایشگاه دربردارنده کتاب‌های باکیفیت و تائیدشده است که همگی از سوی ناشران تخصصی و شاخص در حوزه کودک منتشر شده‌اند. از این‌رو، منِ مادر با اطمینان و آسودگی خاطر از کیفیت و محتوای کتاب اقدام به انتخاب یا ارائه پیشنهاد اثری به دخترم می‌کنم. مثل همین کاری که الان انجام دادم. در نهایت کتابی را خریداری می‌کنم که بچه من با ارتباط بگیرد.

وی یادآور شد: کتاب‌های عرضه شده در این نمایشگاه چه در حوزه داستان، چه شعر کودکان و چه کارهای ترجمه همه باکیفیت و فاخر هستند و این اتفاق می‌تواند در سال‌های آتی در سطح و مقیاس بزرگ‌تری محقق شود و بوشهر را به یکی از استان‌های سرآمد در برپایی نمایشگاه تخصصی کتاب کودک مبدل کند. پیش از این نمایشگاه‌های کتاب متعددی از سوی ارگان‌ها با تخفیف‌های ۵۰ درصدی برگزار می‌شد ولی وقتی به بخش کودک این نمایشگاه‌های فصلی مراجعه می‌کردیم به‌وضوح با معضل کتابسازی و ناشران و نویسندگان و مولفان و مترجمان قلابی مواجه می‌شدیم که اغلب این آثار با کیفیت بدی هم منتشر شده بودند اما این نمایشگاه، یک نمایشگاه استاندارد است که با خیال راحت اقدام به خرید کتاب از آن می‌کنیم؛ چون آثار آن کاملاً منطبق بر استانداردهای کتاب کودک است.

این مادر به نکته خوبی اشاره کرد که نمایشگاه‌های تخصصی کتاب با حضور ناشران شناسنامه‌دار و شناخته‌شده و معتبر قدرت و اطمینان مخاطب را برای خرید کتاب تقویت می‌کند؛ چراکه این‌گونه نمایشگاه‌ها به نیاز، سلیقه و ذائقه مخاطب خود توجه ویژه دارند و همواره با دغدغه و شناخت اقدام به عرضه محصولات باکیفیت و درجه یک می‌کنند تا به سهم خود در درونی کردن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در میان جامعه هدف‌شان نقش‌آفرینی کنند. خوشبختانه با بازدیدی که از این نمایشگاه داشتم، استقبال خانواده‌ها و دانش‌آموزان از آن چشمگیر بود و این استقبال، میل به کتابخوانی را در میان کودکان بوشهری به رخ کشید؛ همان دغدغه‌ای که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال‌هاست به دنبال آن است تا کتاب را به دوست جدانشدنی برای کودکان تبدیل کند. به عقیده مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نمایشگاه‌های تخصصی کتاب کودک فرصتی برای رفاقت و دوستی کودکان با کتاب‌های خوب و مفید باشد.

نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب بوشهر؛ فرصتی برای آشتی کودکان با کتاب

سمیه رسولی با بیان این مطلب به خبرنگار ایبنا در بوشهر گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی فعال است و دغدغه فرهنگی و اجتماعی دارد. ما معتقدیم که آشتی بچه‌ها با کتاب از طریق آگاهی‌بخشی و ارتقا دانش می‌تواند آنها را در برابر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی بیمه کند و از این منظر برای تقویت زمینه های ارتباط کودک با کتاب تلاش می‎‏کنیم. یکی از نمونه‌های تلاش‌ها و پیگیری‌های کانون پرورش فکری در این خصوص همین برگزاری نمایشگاه کتاب است. نمایشگاهی که به‌طور تخصصی برای کودک برگزار شده و سعی دارد به نیازهای او پاسخ دهد.

استواری نمایشگاه تخصصی کتاب کودک بوشهر بر ادبیات کهن ایران/ نمایشگاهی که کودکان را با کتاب آشتی می‌دهد

وی سپس به برگزاری نخستین نمایشگاه کتاب تخصصی کودک در استان بوشهر اشاره و تصریح کرد: این‌نمایشگاه با عنوان اولین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک استان در ادامه ویژه برنامه‌های هفته ملی کودک از ۲۱ مهر ماه کار خود را در محل مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری بوشهر آغاز کرده، طبق برنامه‎ریزی‌های انجام شده تا ۳۰ مهر به کار خود ادامه خواهد داد. البته پیش بینی این امر صورت گرفته است که در صورت استقبال مدارس و مردم تاریخ برگزاری آن تمدید شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر یادآور شد: به باور من، در کنار همه مزایای فرهنگی که برگزاری نمایشگاه دارد، می‌تواند پدیدآورنده شور و نشاط اجتماعی در جامعه باشد. تکاپویی که در زمان برگزاری آن رخ می‌دهد، بازدیدهای گروهی دانش‌آموزان از نمایشگاه، خرید کتاب از سوی اولیای تربیتی برای مدارس، حضور پدرها و مادرها و حتی حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با نوه‌هایشان در نمایشگاه یک شور و نشاطی را ایجاد می‌کند که اکنون در شهر بوشهر شاهد آن هستیم و از این اتفاق خوشحالیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مزایای برگزاری نمایشگاه کتاب، این است که محل تلاقی و به هم رسیدن تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است، به گونه‌ای که نویسنده کتاب، ناشر و خواننده در آنجا جمع می‌شوند و این امکان وجود دارد که از دیدگاه، اندیشه، ایده و نظر همدیگر مطلع شوند و این اتفاق به تولید آثار بهتر کمک می‌کند و باعث نوآوری و بروز خلاقیت‌ها خواهد شد.

رسولی در خصوص مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه گفت: اگر بخواهم از اهداف برگزاری این نمایشگاه بگویم، باید در وحله اول به ارتقای سطح فرهنگی جامعه اشاره کنم که مفهوم کلی‌تر و ابعاد بزرگ‌تر اجتماعی را در بر می‎گیرد و چشم امید داریم این رویداد فرهنگی باعث بهبود و تقویت فرهنگ مطالعه در مردم بوشهر شود، سپس می‌توانم بگویم ارتقای سطح مطالعه در جامعه خصوصاً و دقیقاً بین کودکان از اهداف برگزاری این نمایشگاه است که بر اساس برنامه‎ریزی‌های انجام شده و با همکاری ادارات فرهنگی استان مثل آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه‌های عمومی، معاونت فرهنگی سپاه استان، فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری بوشهر و همه کسانی که در این بخش فعالیت می‌کنند، در حال اجراست.

به گفته وی، از اهداف دیگر برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب کودک می‌توان به ایجاد یک فرصت مناسب برای در دسترس بودن کتاب برای کودکان که به‌صورت مستقل و در قالب بازدیدهای گروهی مدارس در محل برگزاری نمایشگاه حضور می‌یابند، اشاره کرد و همچنین این فرصت برای خانواده‌ها و اولیای تربیتی نیز هست. مخاطبان با حضور در نمایشگاه، با طیف وسیعی از کتاب‌های مختلف از نویسندگان مختلف و نشرهای مختلف روبه‌رو می‌شوند که امکان مقایسه اثر و آشنایی بیشتر با محصولات تولیدشده مخصوص سن آنها وجود دارد و می‌تواند منجر به یک انتخاب خوب‌تر شود.

رسولی تاکید کرد: با توجه به اینکه برگزاری این نمایشگاه برای کودکان در واقع اولین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک در استان است، قطعاً ممکن است با کمبودها و ضعف‌هایی همراه باشد اما نباید از مزیت‌های آن برای این شهر و برای شهروندان کوچک آن غافل شد. این نمایشگاه حاصل همفکری و هم‌افزایی کلیه ادارات فرهنگی نامبرده است و معتقدیم که این گام نخست ما برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در حوزه‌های تفکیک شده سنی است و می‌توان با کسب تجربه از این نخستین اقدام در نمایشگاه‌های بعدی قوی‎تر ظاهر شد.

وی افزود: از موارد دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد علاقه‌مند کردن کودکان یا همان دانش‌آموزان برای مطالعه کتاب است خصوصاً کتابی که به صورت تخصصی برای رده سنی خودشان نوشته شده و در حال عرضه است. در این نمایشگاه کتاب سعی کردیم با مذاکراتی که صورت گرفت، تخفیفات ۲۰ تا ۵۰ درصدی روی کلیه محصولات ارائه شده لحاظ شود که امکان خرید برای تمامی دانش‌آموزان و خانواده‌ها فراهم باشد و از این طریق کمک بیشتری شود و ارتقای سطح مطالعه را بین دانش‎آموزان شاهد باشیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر تاکید کرد: در این نمایشگاه سعی کردیم نگاه ویژه‌ای به ادبیات کهن ایران ویژه کودکان داشته باشیم و تاکید داشتیم که کتاب‌های بازنویسی شده همراه با متن روان از کتاب‌هایی مثل شاهنامه فردوسی، گلستان سعدی، کلیله و دمنه و… در این نمایشگاه حضور داشته باشند تا زمینه آشنایی بیشتر نسل نوپای امروز جامعه با ادبیات کهن به عنوان بخشی از هویت ایرانی شکل بگیرد.

وی سپس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مطالعه چقدر در تکوین شخصیت و رشد فکری کودکان می‌تواند مفید واقع شود، تصریح کرد: از مزایای مطالعه برای کودکان اگر بخواهیم صحبت کنیم، بی‌شک صحبت به درازا خواهد کشید؛ چراکه مطالعه کتاب خصوصاً اگر از سنین کودکی آغاز شود و ادامه پیدا کند پیامدهای مثبت متعددی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت تا جایی که می‌تواند از کودک فردی اجتماعی‌تر، متفکرتر، آینده‌نگرتر، مسئولیت‌شناس‌تر و قوی‌تر بسازد. آرزو می‌کنیم نگاه والدین به کتاب به عنوان غذای روح باشد و همچنان که به تغذیه جسمانی کودکشان بی‌توجه نیستند به تغذیه روحی او نیز توجه داشته باشند.

رسولی سپس با اشاره به تاثیر خرید کتاب از سوی والدین بر جذب کودکان به آن، گفت: خرید کتاب یکی از رفتارهای الگویی است که از سمت والدین می‌تواند موجب علاقه‌مندی فرزندان به خوانش کتاب شود و عادت خوب کتاب‌خواندن را در آن‌ها تقویت کند و چه بسا که این رفتار تا بزرگسالی ادامه یابد. مطالعه کتاب راهی بسیار موفق برای آگاهی‌بخشی به کودکان برای شناخت بهتر دنیای پیرامونشان است. مطالعه در کل هم شناخت کودکان را و هم وسعت نگاه آنان را گسترده‌تر می‌کند.

استواری نمایشگاه تخصصی کتاب کودک بوشهر بر ادبیات کهن ایران/ نمایشگاهی که کودکان را با کتاب آشتی می‌دهد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر یادآور شد: نقطه عطفی که در این نمایشگاه شاهدش بودیم حضور ناشران و نویسندگان هم‌استانی در نمایشگاه و عرضه محصولاتشان بود. نمایشگاه تخصصی کتاب کودک این فرصت را ایجاد کرد تا نویسندگان بومی استان به عنوان سرمایه‌های ادبی و اجتماعی جنوب کشور بتوانند آثار خود را به صورت حضوری به مخاطب عرضه کنند و درباره کتاب‌هایشان با مخاطبان اصلی خود صحبت و گفت‌وگو داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها