شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۳
قصه نباید دچار روزمرگی شود/ روایت دعوت بچه‌های بهزیستی به عروسی

البرز - قصه‌گوی برگزیده بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی معتقد است که پیام قصه نباید دچار روزمرگی و تکرار شود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): در بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به میزبانی یزد پایتخت قصه ایران شرکت کرده و از قضا برگزیده هم شده است. «سعیده تدریس تبریزی» ۳۷ سال دارد و از سال ۱۳۹۰ فعالیتش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را آغاز کرده است.

وی در حال حاضر مربی مسئول مرکز فرهنگی، هنری شماره چهار کانون پرورش فکری کرج در محله «حصارک بالا» است.

تدریس تبریزی در بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای جشنواره قصه‌گویی با قصه «عروسی» که خاطره واقعی از زندگی خودش است توانسته بدرخشد. این قصه‌گو از بچه‌های بهزیستی دعوت می‌کند تا در جشن عروسی‌اش شرکت کنند. به بهانه برگزیده شدنش در جشنواره قصه‌گویی با وی گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

- چه چیزی باعث شد که در بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای شرکت کنید؟ قصه شما از کجا آمد و آیا محدودیتی در اجرای ایده خود داشتید؟

به قصه گفتن علاقه دارم، قصه‌ای که روایت کردم واقعی بود. گفتم شاید برای مخاطب هم شنیدنش خالی از لطف نباشد. در خصوص قسمت آخر سوال شما باید بگویم؛ خیر محدودیت نداشتم.

- از چه تکنیک‌هایی برای جذاب کردن قصه ۹۰ ثانیه‌ای استفاده کردید؟

ویرایش قصه همراه با عکس و موسیقی مناسب خیلی به جذابیت قصه‌گویی من کمک کرد.

- به نظر شما مهم‌ترین چالش در ساخت یک قصه ۹۰ ثانیه‌ای چیست؟

برای من این بود که دوست داشتم بتوانم حسم را به مخاطب القا کنم و پیام قصه را اثرگذار به او منتقل کنم؛ امیدوارم موفق شده باشم.

- چه چیزی در فرآیند ساخت این قصه برای شما لذت‌بخش‌تر بود؟

ایده خیلی جذاب بود و دوست داشتم ایده را به گوش دیگران برسانم گفتم شاید الهام‌بخش باشد برای کسی که بخواهد کار خیر برای کودکان محروم کند و آن‌ها را در شادی خودش شریک کند؛ من دعای بچه‌ها را عامل برنده شدنم می‌دانم.

- برای آینده قصه‌گویی‌تان چه برنامه‌ای دارید؟

در کتابخانه مثل همیشه قصه خواهم گفت. تصمیم گرفته‌ام در جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی حضوری موثر داشته باشم.

- به نظر شما برگزاری چنین جشنواره‌هایی تا چه میزان در رشد کودکان و نوجوانان موثر است؟

قطعاً قصه‌گویی می‌تواند در آینده به درد بچه‌ها بخورد و برای آنها راه گشا باشد؛ آن‌ها تجربه‌های جدیدی را در قالب قصه‌ها کسب خواهند کرد.

- چه توصیه‌ای برای کسانی دارید که می‌خواهند در بخش ۹۰ ثانیه‌ای جشنواره های بعدی شرکت کنند؟

پیام خود را انتخاب کنند و مخاطب را تحت تاثیر قرار دهند؛ پیام قصه نباید دچار روزمرگی شود و تکراری باشد همین طور نوع ارائه و ویرایش پیام مهم است و مخاطب را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد. موضوع هر چه قدر خاص باشد باید به واقعیت نزدیک باشد و تکراری نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین