خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک) بهعنوان بستر اصلی ارائه خدمات غیرحضوری وزارت امور خارجه ایران، امکانات متنوعی را برای ایرانیان مقیم خارج از کشور فراهم میکند. این سامانه با هدف تسهیل فرآیندهای اداری و کاهش نیاز به مراجعه حضوری طراحی شده است. در ادامه، به بررسی کامل جزئیات خدمات کنسولی همچون انواع وکالتنامه در سامانه میخک خواهیم پرداخت.
سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک) بهعنوان بستر اصلی ارائه خدمات غیرحضوری وزارت امور خارجه ایران، امکانات متنوعی را برای ایرانیان مقیم خارج از کشور فراهم میکند. این سامانه با هدف تسهیل فرآیندهای اداری و کاهش نیاز به مراجعه حضوری طراحی شده است. در ادامه، به بررسی کامل جزئیات خدمات کنسولی همچون انواع وکالتنامه در سامانه میخک خواهیم پرداخت.
امور سجلی و شناسنامه
سامانه میخک امکان انجام کلیه امور سجلی از جمله ثبت ولادت، صدور شناسنامه، ثبت ازدواج و طلاق و ثبت فوت را بهصورت الکترونیک فراهم کرده است.
۱. صدور شناسنامه
مطابق با قوانین موجود در ماده ۹۷۶ قانون مدنی، فرزندان متولد شده در خارج از کشور از پدران ایرانی، میتوانند برای دریافت شناسنامه ایرانی اقدام کنند. برای این منظور، والدین گرامی باید با مراجعه به سامانه میخک و ثبت درخواست خود، کد رهگیری دریافت کرده و سپس در اسرع وقت با در دست داشتن مدارک لازم، به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل سکونت خود مراجعه فرمایند.
۲. ازدواج و طلاق
ایرانیان مقیم خارج از کشور میتوانند با مراجعه به نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت خود و ارائه مدارک لازم، نسبت به ثبت ازدواج و طلاق خود اقدام کنند. این امکان برای ازدواج با فردی با تابعیت ایرانی یا خارجی نیز وجود دارد. همچنین، در صورت وقوع طلاق، ایرانیانی که ازدواج آنها در شناسنامه درج شده است نیز میتوانند با ارائه مدارک مورد نیاز، طلاق خود را در نمایندگیهای ایران در خارج از کشور به ثبت برسانند.
۳. فوت
مطابق ماده ۲۲ قانون ثبت احوال، بستگان فرد فوت شده میتوانند با ارائه مدارک لازم به نزدیکترین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، فوت را بهطور رسمی ثبت کنند.
امور دانشجویی
سامانه میخک خدمات ویژهای برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور ارائه میدهد، از جمله:
۱. تشکیل پرونده تحصیلی
دانشآموختگان خارج از کشور در هر مقطع تحصیلی برای تأیید مدارک خود، ملزم به تشکیل پرونده و تعیین وضعیت آن توسط وزارتخانه مربوطه و اعلام آن توسط نمایندگی هستند. این دسته از افراد باید با مراجعه به سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک) نسبت به بارگذاری مدارک خود اقدام کنند.
۲. معافیت تحصیلی
دانشجویان مشمول نظام وظیفه خارج از کشور، پس از ثبتنام در سامانه میخک و تحویل مدارک به نمایندگی، باید معافیت تحصیلی خود را از طریق بستگان در تهران و با مراجعه به وزارتخانه و نظام وظیفه پیگیری کنند. این امر پس از ارسال مدارک از طریق سامانه به وزارتخانههای علوم یا بهداشت صورت میگیرد. نتیجه پیگیریها باید در سامانه تاک ثبت شود تا دانشجویان بتوانند از تسهیلات دانشجویی در نمایندگی بهرهمند شوند.
۳. درج مهر اجازه خروج
برای دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل میکنند و پرونده تحصیلی آنها در سامانه تاک ثبت و تأیید شده یا مجوز استفاده از تسهیلات غیر ارزی دارند، امکان خروج از کشور برای دیدار خانواده یا موارد دیگر فراهم شده است. بر اساس قوانین موجود، در گذرنامه این دانشجویان، یک مهر سالیانه ثبت میشود که به آنها اجازه میدهد سه بار در سال تحصیلی و حداکثر به مدت چهار ماه در ایران حضور داشته باشند.
امور گذرنامه
گذرنامه بهعنوان مهمترین مدرک هویتی ایرانیان، از طریق سامانه میخک قابل درخواست است:
۳. صدور یا تعویض گذرنامه
ایرانیان ساکن خارج از کشور، در صورتیکه گذرنامه ندارید، اعتبار گذرنامه شما به پایان رسیده، کمتر از یک سال اعتبار دارد یا قصد تعویض آن را دارید، میتوانید با مراجعه به سامانه میخک و ارائه مدارک، برای دریافت گذرنامه جدید ثبتنام کنید. پس از ثبتنام و تکمیل مراحل اداری، میتوانید با مراجعه حضوری به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت خود، گذرنامه خود را دریافت نمایید.
۴. درخواست تغییر محل اقامت
مطابق قوانین موجود در ایران، ایرانیانی که در خارج از کشور سکونت دارند، تا زمانیکه رسماً محل اقامت خود را از ایران به کشور دیگر تغییر ندهند، ایرانی محسوب میشوند. این افراد میتوانند همزمان با درخواست گذرنامه جدید خود از طریق سامانه میخک، تقاضای تغییر محل اقامتشان را نیز ثبت کنند.
۵. درخواست برگ عبور
ایرانیان بدون گذرنامه یا اسناد مسافرتی معتبر، مشروط بر اینکه بتوانند تابعیت ایرانی خود را ثابت کنند، میتوانند با ثبتنام در پلتفرم میخک برای یک برگه عبور بهمنظور بازگشت به ایران درخواست دهند.
امور اسناد
سامانه میخک امکان تأیید اسناد رسمی را برای استفاده بینالمللی فراهم میکند:
۱. وکالتنامه
ایرانیان خارج از کشور برای دریافت خدماتی مانند وکالتنامه (مالی، اداری، ملکی، قضایی و خانوادگی)، تصدیق امضا یا اجازه خروج از کشور، ابتدا باید در سامانه میخک ثبتنام کرده و کد رهگیری دریافت کنند. سپس با مراجعه به نمایندگی کنسولی ایران در کشور محل اقامت خود، مراحل اداری تکمیل کنند. در نهایت، سند وکالتنامه یا تصدیق امضا در همان محل صادر شده و به فرد تحویل داده میشود. در صورت تمایل فرد میتواند درخواست کند که این سند در ایران به وی تحویل داده شود.
۲. گواهی امضا
افرادیکه قصد دارند اسناد تجاری و غیرتجاری خود از جمله قراردادها، گواهی سلامت، بارنامه و توافقات را که نیاز به تأیید مهر و امضای مقام محلی صادرکننده توسط وزارت خارجه دارند، میتوانند از دو طریق حضوری و یا از طریق پست مدارک خود را به نمایندگی ارسال کرده و درخواست تأیید مستندات را ثبت نمایند.
۳. تایید مدارک پزشکی
بیمارانی که برای درمان به خارج از کشور سفر میکنند، میتوانند با بارگذاری مدارک پزشکی و هزینههای خود در سامانه میخک و مراجعه حضوری به نمایندگیهای ایران در خارج از کشور، مدارک خود را برای ارائه به وزارت بهداشت یا سایر مراکز مربوطه در داخل کشور، تأیید کنند.
امور حمایت های کنسولی
این بخش شامل خدمات حمایتی از حقوق ایرانیان در خارج از کشور است:
۱. گواهینامه
کلیه دارندگان گواهینامه رانندگی میتوانند با ارسال تصویر گواهینامه خود بههمراه تصویر گذرنامه و مدرک اقامتی از آخرین وضعیت تایید مدارک خود مطلع شوند.
۲. ایرانیان در راه مانده
ایرانیان در راه مانده، شهروندان ایرانی هستند که به دلایل گوناگون، مانند مشکلات مالی یا اداری، در طول سفر خود به خارج از کشور، دچار مشکل شدهاند. این افراد برای رفع مشکل خود و بازگشت به وطن یا ادامه سفر، میتوانند به سفارتخانهها یا کنسولگریهای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی مراجعه کنند و از کمک و مساعدت این نمایندگیها بهرهمند شوند.
۳. گواهی عدم سوء پیشینه
ایرانیان عزیز ساکن خارج از کشور، برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به سفارتخانهها و یا کنسولگریهای ایران را ندارند. کافی است در سامانه میخک درخواست خود را بهصورت آنلاین ثبت نمایند.
امور تابعیت
سامانه میخک به تنظیم اسناد مرتبط با تابعیت دوگانه و ثبت ملیت کمک میکند:
۱. بازگشت به تابعیت اصلی
مطابق با ماده ۹۹۰ قانون مدنی، افرادیکه بهصورت قانونی تابعیت ایرانی خود را ترک کردهاند، میتوانند مجدداً برای بازگشت به تابعیت ایران درخواست دهند.
۲. تحصیل تابعیت جمهوری اسلامی ایران
مطابق با ماده ۹۷۹ قانون مدنی، افرادیکه دستکم بهمدت ۵ سال در ایران اقامت داشته باشند، این امکان را دارند که برای اخذ تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران درخواست دهند.
۳. صدور سند بقاء به تابعیت پدر
مطابق با قوانین موجود در سند بقاء به تابعیت پدر، افرادیکه دارای سنین بین ۱۸ تا ۱۹ سال هستند، در صورت داشتن گواهی ولادت رسمی و اقامت در خارج از ایران، بهعنوان تبعه خارجی محسوب میشوند. این افراد بهجای دریافت سند بقاء به تابعیت پدر، با ارائه گواهی ولادت خود، گواهی مبنیبر نداشتن شرایط مندرج در بند ۵ ماده ۹۷۶ قانون مدنی را دریافت میکنند.
نظر شما