شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۴
برگزاری نخستین فلوشیپ کتاب تهران با مشارکت تشکل‌های داخلی

رئیس هئیت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان با اشاره به همکاری آژانس ادبی «اینترتوما» ترکیه، از تشکل‌های داخلی و کارگزارهای ادبی در برگزاری فلوشیپ کتاب تهران دعوت به همکاری کرد.

فتح‌الله فروغی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برگزاری فلوشیپ تهران، همزمان با سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عنوان کرد: اقدام برای معرفی ادبیات و فرهنگ ایران به سایر کشورهای جهان، موضوع مهمی است که از گذشته مطرح بوده، درباره معرفی کتاب و ادبیات ایران نیز طی سال‌های مختلف کوشش‌های متعددی انجام شده است.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال در زمان مسئولیت محمدرضا وصفی که مدیرکل اداره کل مجامع بود، اقداماتی برای این موضوع انجام شد که خوب بود، بعد از آن هم اقداماتی ناپیوسته، بدون داشتن پشتوانه و برنامه‌ای منسجم ادامه داشت که راه به جایی نبرد.

فروغی با اشاره به ورود بخش خصوصی در این حوزه، افزود: اگرچه کوشش‌های فردی تعدادی از ناشران، آژانس‌های ادبی و پدیدآورندگان یعنی نویسنده و تصویرگر موجب شد کتاب‌های ایرانی به بازارهای جهانی راه پیدا کند اما باز هم نتایج قابل قبولی نبوده و نیست که اگر بود، اکنون بخشی از سهم بازارهای جهانی کتاب در اختیار ایران بود و به تنگناهای اقتصادی نشر کتاب کشور کمک می‌کرد.

وی با طرح این موضوع که انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان نیز در گذشته در این حوزه فعالیت‌هایی را از طریق حضور در چندین نمایشگاه کتاب خارجی و معرفی آثار ناشران کتاب کودک ایرانی انجام داده است، گفت: این فعالیت‌ها به دلیل نبود استمرار و تغییر نگاه‌های مدیریتی نهادهای مسئول نتوانست اثر مستمری داشته باشد؛ البته سعی شد به عنوان نماینده نشر کتاب کودک ایران، آثار ناشران در قالب کاتالوگ، سایت و.. را به مخاطبان بیرونی عرضه کنیم.

فروغی افزود: انجمن به این جمع‌بندی رسیده که علاوه بر موضوع حقوق رایت و محدودیت‌های نقل و انتقال، لازم است الزامات ورود به بازارهای جهانی را بشناسیم، از قبل خود را برای انجام این امر آماده کنیم و با شناخت کامل، وارد این مسیر شویم؛ منظورم حضوری با پشتوانه آموزشی لازم است، به همین دلیل طی سه سال اخیر، همت خود را مصروف این کار و با همکاری دفتر گرنت، کارگاه‌ها و نشست‌های مختلفی را برگزار کردیم.

رئیس هئیت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان با اشاره به این نشست‌ها توضیح داد: در این نشست‌ها عناصر و عوامل دخیل از قبیل نویسنده، تصویرگر، ناشر، مترجم و کارگزار ادبی حضور داشتند، تجربه‌های خود را مطرح و به مشکلات و راه‌حل‌های مختلف اشاره کردند. در این میان شناخت بازارهای مختلف و ویژگی‌های آن‌ها نیز بررسی شد که می‌تواند جزو ضروریات این موضوع باشد.

به گفته وی، به موازات این فعالیت‌ها، انجمن با حضور در جلسات تصمیم‌سازی برای تقویت حضور کتاب ایران در بازارهای بیرونی (شرکت در شورای سیاستگذاری فلوشیپ) به ظرفیت کتاب کودک اشاره و بر آن تاکید کرد که بهتر است در ابتدا از کتاب کودک آغاز کنیم؛ این موضوع با موافقت اعضای شورای سیاستگذاری مصوب شد.

فروغی با بیان اینکه سال ۱۴۰۳ همزمان با فعالیت‌های دیگر نمایشگاه سی‌وپنجم، فعالیتی با عنوان «رویداد کتاب ایران» از طریق اداره کل مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف برگزاری فلوشیپ کتاب تهران برگزار شد، گفت: اگرچه این رویداد به دلیل کمبود زمان، مدیریت ناقص و نبود عوامل دخیل، با فرجام نه درخور توجهی روبه‌رو شد اما انجمن از این موقعیت بهره برد. طی چندین جلسه و دیدار، ظرفیت نشر و ناشر کودک و نوجوان را معرفی و مهمانان خارجی را به بازدید از سالن ناشران کودک دعوت کرد تا با محصولات ناشران آشنا شوند.

وی همچنین با طرح این موضوع که انجمن برای ادامه این فرایند، با توجه به رسالت خود برای تسهیل ورود کتاب ایران به بازارهای منطقه‌ای پیگیر موضوع بود، ادامه داد: سال گذشته با قبول مسئولیت، گام‌های عملیاتی خوبی در این مسیر برداشتیم؛ علاوه بر مسئولیت مدیریت بخش ناشران داخلی فلوشیپ تهران برای بهره بردن از دانش و تجربه نهادهای همسو از آژانس ادبی «اینترتوما» ترکیه و تشکل‌های داخلی و کارگزارهای ادبی، تقاضای همکاری و مشارکت کرده‌ایم تا به یاری یکدیگر شاهد برگزاری موفقیت‌آمیز نخستین فلوشیپ کتاب تهران باشیم.

فروغی همچنین گفت: چاره‌ای نداریم که کمبود تجربه خود را با بهره‌بردن از دانش و تجربه آن‌هایی که دارای تجربه و دانش هستند جبران کنیم و پس از آن در ادامه راه با هم‌افزایی و دانش بیشتر، فلوشیپی در شان فرهنگ و ادبیات کشور برگزار کنیم و چه بسا که بتوانیم برگزارکننده امور مشابه در کشورهای منطقه باشیم.

وی افزود: انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان از ناشران علاقه‌مند دعوت می‌کند که ثبت‌نام خود را تا ۲۵ فروردین ماه سال جاری انجام دهند و تشکل‌های نشر نیز براساس اعلام انجمن، پیشنهادات خود را به دبیرخانه انجمن از طریق شماره ۰۹۱۹۳۷۰۱۸۹۶ در پیام‌رسان‌های ایتا، تلگرام و واتساپ ارائه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین