دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰
تكرار غدير پس از غدير

چاپ نخست کتاب «از غدیر تا ابدیت» تالیف مجید مسعودی از سوی انتشارات دلیل‌ما منتشر و روانه بازار نشر شد. مولف این اثر، حدیث ثقلین و خطبه غدیریه را بررسی مي‌کند و به شرح بعضی از مناقب و فضائل اهل‌بیت(علیهم‌السلام) می‌پردازد.

به گزارش خبر گزاری کتاب ایران(ایبنا)، پیامبراکرم(ص) هجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجری زماني که از حجةالوداع به مدینه باز می‌گشت، در مکانی به نام جحفه و در کنار برکه‌ای به نام غدیر، خطبه تاریخی خود را ایراد کرد و در آن خطبه از توحید و عبودیت و رسالت گرفته تا انتصاب امیرالمومنین علی(ع) به امامت را از سوی خداوند به مردم ابلاغ فرموده و مردم را به پیروی از آن امام همام(ع) راهنمایی کرد. و بدین‌سان پیامبر(ص) گزیده 23 سال رسالت خود و اهمیت نهفته در آن را با خطبه غدیر، به‌طور تمام و کمال تبیین و تفهیم کرد، و بنیان دین را با معرفی علی‌بن ابی‌طالب(ع) به عنوان اولین و تنها جانشین پس از خود تحکیم بخشيد. و نیز امر خلافت را در هیئت امامت و وراثت در نسل خویش، حجتی قرار داد بر همه کسانی که در آن‌جا حضور داشتند. حتی بر همه آنها که هنوز به دنیا نیامده بودند.

این، آخرین فریضه‌ای بود که خداوند بر امت محمد(ص) تکلیف كرد و آن را در پیامی سترگ و خلل‌ناپذیر بر آن حضرت فرو فرستاد تا ابدیت، کسی را توان ایستادگی در برابر آن نباشد: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم‌الاسلام دینا؛ امروز دین شما را به کمال رساندم، نعمت را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برایتان روا دانسته و پذیرفتم (سوره مائده، آیه 3)». همچنین درباره آیه یاد شده، امام باقر(ع) می‌فرماید «پس از نزول این آیه که درباره ولایت علی(ع) بود، دیگر هیچ فریضه‌ای را خداوند فرو نفرستاد.» پس به این اعتبار می‌توان گفت: هرجا نامی از اسلام به عنوان «دین کامل» برده شود، یعنی اقرار به نبوت محمد(ص) و ولایت علی(ع). و اگر نبوت بی ولایت باشد، یعنی «دین ناتمام» یا دین پذیرفته نشده از سوی خداوند، که راهی جز گمراهی ندارد.

«به همين سادگي» عنوان يكي از موضوع‌‌هاي اين كتاب است كه در آن پيامبر بزرگوار اسلام(ص) پس از گذشت مدت كوتاهي از غدير، دوباره براي اتمام حجت به واقعه غدير اشاره و حديث غدير را تكرار مي‌كند: «در یکی از آخرین روزهای زندگی رسول خدا(ص) که در بستر بیماری بود؛ بلال (مؤذن پیامبر) سراسیمه خبر آورد که فردی! در مسجد به امامت جماعت مسلمانان ایستاده، و مردم منتظرند که پیامبر(ص) چه دستوری می‌فرماید.
آن روز، رسول خدا(ص) تب شدیدی داشت به‌طوری که حتی راه رفتن برای ایشان دشوار بود. با این همه، پس از شنیدن خبر، به سختی از جا برخاسته در حالی که دستی بر دوش علی(ع) و دست دیگر بر شانه فضل‌بن عباس نهاده بود به مسجد رفت.
آن حضرت، با همان حال به محراب مسجد نزدیک شد و [در کمال غضب] ابتدا فردی را که بی‌رخصت پیامبر(ص) در مکان نماز ایستاده بود به سمت خود کشید و از محراب بیرون انداخت؛ سپس در حالت نشسته به خواندن نماز پرداخت و همگان به ایشان اقتدا کردند.
پس از پایان نماز، پیامبر(ص) -‌به علت همان ضعف شدیدی که داشتند- بر اولین پله منبر قرار گرفته ضمن ایراد خطبه‌ای کوتاه اما سرنوشت ساز، به حاضران در مسجد چنین فرمودند: "... انی مخلف فیکم‌الثقلین ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا: کتاب‌الله و عترتی اهل‌بیتی هما الخلیفتان فیکم و انهما لن یفترقا حتی یردا علی‌الحوض؛ من دو بازمانده گرانسنگ (دو امانت گرانمایه) را در میانتان می‌گذارم که اگر به آ‌ها تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل‌بیت من و قائم مقام من در میان شما هستند. این دو، هرگز از هم جدا نمی‌شوند تا آن زمان که در کنار حوض [کوثر] بر من فرود آیند."
صحت این حدیث را -‌که به حدیث ثقلین شهرت دارد‌- خاصه و عامه تأیید کرده و بارها آن را در کتاب‌هایشان از راویان مختلف -‌با تفاوت‌هایی در الفاظ‌- آورده‌اند.
البته ایراد این خطبه کوتاه، اگر چه با فاصله دو ماه و چند روز بعد از واقعه غدیر روی داد، اما در عین حال و در نهایت اختصار، نه تنها یادآوری فرموده‌های پیامبر(ص) در غدیرخم بود، بلکه می‌توان آن را تلخیص بي‌بدیلی هم از خطبه غدیر دانست.
اضافه بر این، حدیث ثقلین توانسته است در کمال سادگی و فهم همگانی، فصول کتاب رسالت را نیز بدین ترتیب فهرست کند:
فصل اول: فصل قرآن یا ثقل اکبر؛ که تنزیل آن 23 سال طول کشید و سپس -‌با توجه به همه جنبه‌های تدوین و گردآوری‌اش‌- در مصحفی به نام قرآن موجود درآمد.
فصل دوم: فصل عترت یا ثقل اصغر؛ که مفسران واقعی قرآنند و معرفی آنان به‌طور تمام و کمال و گسترده، در خطبه غدیر آمده است.
اما در این میان و از غدیر تاکنون، تنها گروه اندکی توانسته‌اند هردو فصل کتاب رسالت را کنار هم و همگام با یکدیگر بخوانند، و آن‌گاه در اوج باور اذعان کنند: اگر همراه و در کنار قرآن، هیچ سخن یا فرموده‌ای از پیامبر(ص) به جای نمانده بود مگر خطبه غدیر؛ شیعیان را همه بس بود در این که هویت و حقانیت خویش را به اثبات برسانند، به همین سادگی.»

کتاب‌های احتجاج، ارشادالقلوب، اصول کافی، بحارالانوار، بیا با هم قرآن بخوانیم از گونه‌ای دیگر، تاریخ ابن خلدون، تفسیر شریف لاهیجی، نورالثقلین، ژرفای غدیر، سیمای حضرت ‌مهدی(ع) در قرآن، کمال‌الدین و تمام‌النعمه، معانی‌الاخبار، مفاتیح‌الجنان، مقدمه تفسیر مرآةالانوار و نهج‌البلاغه از منابع و مصادر مولف در تدوین این اثرند.

چاپ نخست کتاب «از غدیر تا ابدیت» در شمارگان 3000 نسخه، 116 صفحه و بهای 14000 ریال راهی بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط