یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
تاریخ شفاهی دفاع مقدس باید برای جوانان الگوسازی کند

مراسم رونمایی از پوستر چهارمین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس امروز در ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا پوستر چهارمین همایش ملی تاریخ شفاهی امروز با حضور امیر «نبی سهرابی» جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سردار سرتیپ دوم «عباس بایرامی» رییس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس رونمایی شد.

امیر نبی سهرابی جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، غلامرضا عزیزی دبیر علمی همایش و عبدالله اسماعیلی دبیر اجرایی همایش از حاضران این جلسه بودند. سهرابی درباره آسیب‌شناسی تاریخ شفاهی گفت: تاریخ شفاهی یکی از روش‌های تبیین ارزش‌های دفاع مقدس است. رویکرد همایش چهارم باید نسبت به دوره‌های قبلی تغییر کند و از ابزارهای جدیدی مثل هوش مصنوعی یا هر امکانی که ما داریم برای بهتر انجام شدن این کار توسط رزمندگان، استفاده شود. جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار اضافه کرد: باید به تاریخ شفاهی عمق ببخشیم؛ یعنی ما تا به حال سراغ فرماندهان می‌رفتیم، الان برویم سراغ رزمندگان. آن‌ها حدود ۶ میلیون نفر هستند. او با بیان اینکه یک سری بایدها و نبایدها در تاریخ شفاهی وجود دارد که باید توجهی زیادی به آن‌ها شود، ادامه داد: در غیر این صورت تاریخ شفاهی نه تنها سند محسوب نمی‌شود؛ بلکه ممکن است باعث انحراف هم بشود. گاهی از دیدگاه رزمنده‌ها موضوعی مطرح می‌شود که واقعیت دارد، اما همه حقیقت ماجرا نیست. سهرابی افزود: تاریخ شفاهی باید وحدت‌بخش باشد. اتحاد ملی و قومیتی را نباید دچار حساسیت کند. همچنین نباید باعث سهم‌خواهی شود. باید ملی فکر کنیم.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار شرح داد: تاریخ شفاهی نباید برای نسل جوان و نوجوان غلوآمیز و دست نایافتنی باشد. ما باید برای نسل امروز چیزی را ارائه دهیم که بگوید من هم می‌توانم به این جایگاه برسم. باید قابلیت الگو شدن و الگوبرداری برای جوانان امروزی را داشته باشد. تاریخ شفاهی‌هایی که قابلیت الگو برداری ندارند و برای جوانان دست‌نایافتنی تلقی می‌شوند، به درد ارائه نمی‌خورند. او تصریح کرد: تاریخ شفاهی باید بیان‌کننده ارزش‌های دفاع مقدس باشد. نباید باعث ناراحتی و تلخ‌کامی نیروهای مسلح یا بخشی از نیروهای مسلح شود. سهرابی اظهار داشت: تاریخ شفاهی باید باعث دلگرمی ملت ایران شود نه دلسردی آن‌ها. اگر شرایط سختی را بیان می‌کنیم، به طور ناقص نگوییم و همه قسمت‌ها و دلیل‌های آن را توضیح دهیم. اگر ناقص باشد، قضاوت اتفاق می‌افتد. محوریت تاریخ شفاهی نباید فرد راوی باشد.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار گفت: تاریخ شفاهی باید در برگیرنده همه نقاط باشد؛ هم نقاط قوت هم ضعف. وقتی هم به پیروزی‌ها اشاره کنیم هم به شکست‌ها، مخاطب از ما قبول می‌کند. این‌ها واقعیت‌های جنگ است. ما باید گفته‌های راوی‌ها را مدیریت کنیم. او بیان کرد: ما باید ارزش‌های معنوی و مادی آن دوران را بگوییم. رزمنده دفاع مقدس یا راوی باید در حد و اندازه و مسؤولیت خودش روایت کند؛ نه اینکه خود را در جایگاه فرمانده بگذارد و قضاوت و داوری کند. سهرابی افزود: تاریخ شفاهی باید با اسناد دفاع مقدس مطابقت داده شود تا با آن‌ها مغایرتی نداشته باشد؛ در غیر این صورت نباید منتشر شود. ما باید داور درست‌گویی و واقعیت‌گویی این مطالب باشیم. تاریخ شفاهی باید باعث ارتقاء غرور ملی شود؛ در غیر این صورت نباید منتشر شود.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار با بیان اینکه آسیب‌شناسی تاریخ شفاهی که موضوع جلسه چهارم است اهمیت زیادی دارد، توضیح داد: چرا که هدف نهایی تاریخ شفاهی انتقال پیام دفاع مقدس است. او ادامه داد: ارزش‌های دفاع مقدس ما این است که چرا بچه ۱۴ ۱۳ ساله شناسنامه‌اش را دستکاری می‌کند تا بتواند به جبهه برود. این است که چرا زندگی دولتمردان ما دوران دفاع مقدس با مردم یکی بود، برای همین مردم پشتیبان دولت و دولتمردان بودند. اطاعت از رهبری و ولایت ارزش است؛ چرا که با فرمان امام (ره) بچه‌ها به جبهه می‌رفتند. مفهوم آن این است که اگر جوانان و نوجوانان ما گوش به فرمان رهبری باشند، کشور ما پیروز خواهد شد. زنان ما مردان خانواده‌شان را به جبهه هدایت کردند. این‌ها را باید به دختران امروز بگوییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها