وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
-
مدیر شهرکتاب شهریار گفت؛
کتابخوانها از افزایش اعتبار طرح تابستانه راضی هستند
شیرازی با اشاره به اینکه در دوران همهگیری بیماری کووید 19 باید به کتابفروشیها توجه بیشتری شود، خواستار افزایش بودجه کتابفروشیها شد.
-
در گفتوگو با ایبنا مطرح شد؛
گلایه یک ناشر از عملکرد یک بانک در پرداخت وام «کرونا 2»
رئیس انجمن صنفی و فرهنگی زنان ناشر با اشاره به شروع مرحله دوم پرداخت وام از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ناشران، کتابفروشان و موزعان، از عدم پرداخت این وام به ناشرانی که از طریق بانک صادرات درخواست خود را ارئه کردهبودند، خبرداد.
-
دبیرخانه پایتخت کتاب بررسی میکند؛
شیراز نامزد ایران در برنامه پایتخت جهانی کتاب میشود؟
جلسه شورای برنامهریزی برنامه پایتخت کتاب ایران با موضوع اقدامات و فعالیتهای کتابخوانی شهر شیراز ششمین پایتخت کتاب ایران برگزار شد.
-
تاثیر تخفیفها بر بازار کتاب/17(پایانی)
تخفیفهای نامتعارف کتاب با بازار نشر و اهل کتاب چه میکند؟
کارشناسان معتقدند رابطه تنگاتنگی بین افزایش کتابسازی و فروش کتاب با تخفیفهای نامتعارف وجود دارد و این درحالی است که بسیاری از مردم از آسیبی که خرید کتاب با تخفیف میتواند به همراه داشته باشد خبر ندارند..
-
آغاز فرایند انتشار 300 محصول سواد رسانهای
بهار سواد رسانهای در فضای مجازی
مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری رسانههای جمعی، خبرگزاریها و سکوهای انتشار محتوا در فضای مجازی، انتشار 300 محصول فرهنگی و رسانهای با موضوع سواد رسانهای را از ابتدای اردیبهشتماه جاری آغاز کرده است.
-
تاثیر تخفیفها بر بازار کتاب/13
ناشرانی که با تخفیف بالا کتاب میفروشند تصوری از فردا ندارند
فروش کتاب با تخفیف توسط ناشر ممکن است از فروش آثار کتابسازی شده هم برای کتابفروشان آسیبزاتر باشد، زیرا کتابفروشان توانایی آگاهسازی مخاطب برای انتخاب کتاب مناسب را دارند و کتابهای محدودی کتابسازی میشوند اما ناشر تمام عناوین خود را با تخفیف میفروشد.
-
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به بمبگذاری اخیر در کابل:
از تیغ جهل دجال همچنان خونابه میچکد
سیدعباس صالحی در توییتی، حادثه بمبگذاری در نزدیکی مدرسه دخترانه واقع در پایتخت افغانستان را محکوم کرد.
-
تاثیر تخفیفها بر بازار کتاب/9
مردم باور نمیکنند که ناشر واقعی نمیتواند کتاب را با تخفیف بالا بفروشد
جهانگیری با تاکید بر آسیب وارده بر اثر افزایش کتابسازی بر بدنه نشر، به عادت مردم در خرید کتاب با تخفیف اشاره کرد که در نتیجه آن مردم از ناشر واقعی هم انتظار تخفیف بالا خواهندداشت.
-
تاثیر تخفیفها بر بازار کتاب/8
تخفیفهای مستمر به ابتذال در نشر منتهی خواهد شد
رامسری با تاکید بر اینکه فروش کتاب با تخفیف بالا، در طولانی مدت روی سلیقه مردم تاثیر میگذارد و مخاطب کتاب را سطحیخوان میکند، ابتذال در روند تولید کتاب و مطالعه آن را نتیجه ادامه این روند عنوان کرد.
-
تاثیر تخفیفها بر بازار کتاب/7
تخفیف کتاب در نگاه مخاطبان/ کسی به فکر حلقههای صنعت نشر نیست!
با بررسیِ نگاه و رفتارشناسی مخاطبان کتاب، اینطور بهنظر میرسد که رفع نیاز مطالعاتی به قیمت سادگی و ارزانی، هدف اصلی است؛ حتی اگر نوع خرید آنها به قیمت تضعیف و نابودی انتشاراتیها و کتابفروشیهای حرفهای تمام شود.
-
مدیر انتشارات معین اعلام کرد:
ناشران آمادگی نمایشگاه مجازی دوم را ندارند
بهگفته صالح رامسری؛ نمایشگاه کتاب جای عرضه تازههای نشر است و در شرایطی که ناشران درگیر افزایش قیمت کاغذ و تعطیلی چاپخانهها و قرنطینه شهرها بودهاند، دستشان از عناوین تازه خالی است.
-
تاثیر تخفیفها بر بازار کتاب/6
ضرورت تشکیل کارگروه نظارت بر تخفیف کتاب در اتحادیه
کیانافراز با اشاره به هزینههای جاری نشر، تاکید کرد که ناشر معتبر نمیتواند تخفیف نامتعارف ارائه بدهد و چگونگی ارائه تخفیف مستمر از طرف کتابسازان در شرایط افزایش قیمت کاغذ، در هالهای از ابهام است.
-
تاثیر تخفیفها بر بازار کتاب/3
لازمه کنترل تخفیفهای نامتعارف مقابله با کتابسازی است
غمگسار کتابسازی را مهمترین مشکل حوزه نشر عنوان کرد و گفت که اگر جلوی این اقدام گرفتهشود، ناشران میتوانند کتاب با کیفیت را با قیمت مناسب و واقعی به فروش برسانند.
-
مدیر انتشارات صاد اعلام کرد:
هنوز مجوز نشر الکترونیک وجود ندارد
صفایینژاد با اشاره به لزوم یکی کردن مجوز نشر کاغذی، صوتی و الکترونیک، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار رسیدگی به محتوای کتاب و نه سبک انتشارش برای ارائه مجوز برای آن شد.
-
مدیر انتشارات دارالفکر به ایبنا گفت:
تداوم فعالیت صنعت نشر در گروی رفع تحریمها است
مولانا با اشاره به کمشدن توان مالی مردم در خرید کتاب، معتقد است تا مساله تحریمها و مشکلات اقتصادی حل نشود، اقدامات ناشران و کتابفروشان برای ادامه فعالیت بینتیجه خواهدماند.
-
ایبنا در گفتوگو با ناشران؛
سال 1399 سختترین سال برای ناشران بود/ نگرانی از آینده نشر در 1400
سال 99 با نوسانات قیمت ارز و به طبع آن کاغذ و مواد مورد نیاز برای چاپ کتاب، برگزار نشدن نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و چکهای برگشتی فعالان این حوزه از سختترین دوران فعالیت برای آنها بود. این درحالی است که تداوم کرونا، تصویر صنعت نشر در سال آتی را نیز مخدوش کرده است.
-
وزیر فرهنگ و ارشاد در اختتامیه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب بیان کرد:
توسعه اقتصادی و اجتماعی باید از متن فرهنگ برخیزد/ برگزیدگان معرفی شدند
به گفته صالحی توسعه روستا در ایران و به طور خاص توسعه اقتصادی و اجتماعی باید از متن فرهنگ برخیزد. اگر این اقدام شروع شود، محدود نخواهدماند و گسترش مییابد.
-
مدیر کتابفروشی پارسه عنوان کرد:
تخفیفهای مازاد در طرح زمستانه کتابفروشی محلی را از بین میبرد
تیموری خواستار محرومیت ناشر کتابفروشی که قوانین موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران را نادیده میگیرد، از شرکت در دورههای بعد طرحهای حمایتی شد.
-
در نشست «بررسی میزان تاثیر نمایشگاه مجازی کتاب بر تخلفات» بیان شد:
نظارت بر تخلفات در نمایشگاه مجازی پشتیبانی نرمافزاری میخواهد/ پیش از رواج تخلفات اصلاح ضوابط را آغاز کنید
کارشناسان در نشست «بررسی میزان تاثیر نمایشگاه مجازی کتاب بر تخلفات» بر توجه به جامعه مخاطب و ناشران برای تهیه آییننامه اجرایی نمایشگاه مجازی کتاب و اجرای حکمهای تصویب شده برای جلوگیری از تکرار جرائم تاکید کردند.
-
حضور 111 کتابفروشی خراسان رضوی در زمستانه کتاب 99
معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: طرح زمستانه کتاب با حضور 111 کتابفروشی در این استان از ۹ تا ۱۶ اسفندماه سال جاری برگزار میشود.
-
در نشست «بررسی کارکردهای نمایشگاهی نمایشگاه مجازی کتاب تهران» مطرح شد:
ارتقاء وجوه نمایشگاهی در گروی عملکرد ناشران است/ ایده برگزاری همزمان نمایشگاه فیزیکی و مجازی
برای ارتقاء وجوه نمایشگاهی در فضای مجازی، علاوه بر ایجاد ظرفیتها و زیرساختهای لازم، ناشران نیز باید ضمن دریافت آموزشهای لازم، به ارائه اطلاعات و تعامل با مخاطبان در زمانهای مشخص، متعهد شوند.
-
مدیر انتشارات تیمورزاده در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
فروش بالای نمایشگاه مجازی و مساله کمبود ویترین کتاب در کشور
فرهاد تیمورزاده معتقد است، مسئولان باید رد فروش بالای نمایشگاه مجازی را در کمبود ویترین کتاب در کشور جستوجو کنند و در صدد تقویت کتابفروشیها در قالب طرحهای دیگر باشند.
-
توصیفات سیدعباس صالحی از نمایشگاه مجازی کتاب تهران:
افزایش دسترسی، عدالت فرهنگی و آمارهای دقیق از فروش
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را رویدادی مثبت خواند که حاصل آن استقبال مردم و فروش 64 میلیارد تومان کتاب بود.
-
مدیرانتشارات براق در گفتوگو با ایبنا بیان کرد:
نمایشگاه مجازی کتاب تهران سهم بزرگی در تغییر رفتارها در بازار کتاب دارد
صفا امیری معتقد است برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، میتواند محدودیتهای دسترسی به کتاب را برای شهرستانها و شهرهای دور، کم کند و تداوم برگزاری آن به تغییر رفتارها و عادت کردن مردم به خرید مجازی کمک میکند.
-
در نشست بررسی «برنامهها و اقدامات معاونت فرهنگی در ترویج کتابخوانی در کشور» مطرح شد:
سرانه مطالعه در کشور پایین نیست
به گفته حیدری، گزارشهای مطالعاتی فراوانی از نهادهای مختلف به جامعه القا شده که سرانه مطالعه در کشور پایین است، اما در حقیقت اینطور نیست و شاخصهای مطالعه در ایران و جهان متفاوت است. در بسیاری از کشورها نگریستن به یک عکس و تصویر مطالعه محسوب میشود.
-
در گفتوگو با مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی فرهنگی و کتابخوانی مطرح شد:
شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر و گسترش فرهنگ بر مبنای ظرفیتهای بومی
حیدری معتقد است: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، مجموعهای از ظرفیتهای شهری کنار یکدیگر است که نشاندهنده اهداف و برنامهریزیهای آینده و وضع زیرساختهای است که منجر به رونق کسب و کار حوزه فرهنگ خواهد شد.
-
در گفتوگو با مدیر انتشارات نگاه مطرح شد:
نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران؛ رویایی که سخت تکرار میشود/ نمایشگاه مجازی تبلیغات وسیع میخواهد
به گفته مدیر انتشارات نگاه برای عادت دادن مردم به خرید اینترنتی از نمایشگاه کتاب، باید تبلیغات وسیع انجام شود چراکه هنوزعادت به خرید کتاب به صورت مجازی آنطور که باید در ایران وجود ندارد.
-
افزایش تعداد موزعان در بازار کتاب/ 9
بسیاری از مراکز پخش تنها تامینکننده کتاباند
مدیر نشر و پخش سبزان معتقد است «فقط چند مرکز پخش کتاب وجود دارد و بقیه؛ تنها در حد تامینکننده کتاباند»؛ بهطوری که تنها در صورت سفارش، به ناشران مراجعه میکنند و به همان تعداد از آنها کتاب میخرند.
-
افزایش تعداد موزعان در بازار کتاب/ 7
مراکز پخش کتاب و رقابت در ارائه تخفیف بیشتر
به گفته مدیر شرکت پخش صدای معاصر رقابت تجاری میان شرکتهای پخش، مانع ارائه تخفیف یکسان برای ارائه کتاب به کتابفروشان میشود؛ مسالهای که تنها از طرف ناشران قابل کنترل است.
-
افزایش تعداد موزعان در بازار کتاب/ 4
افزایش شرکتهای پخش و کوچک شدن بازار کتابفروشیها
به گفته مدیرفروش انتشارات مروارید؛ تاثیر افزایش تعداد توزیعکنندگان زمانی مهم است که برای فعالیت کتابفروشان مفید باشد. اما در شرایطی که شاهد کوچک شدن بازار کار آنها هستیم، رقابتهای ناسالم در بخش توزیع، خسارتبار است.