سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
غفلت از ثبت تاریخ شفاهی قوه قضاییه/ باید در ثبت تاریخ با تکیه بر اسناد کوشا باشیم

محمدرضا صارمی، رییس حوزه ریاست قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه با دستگاه‌های زیرمجموعه‌اش در دوران دفاع مقدس و دوران انقلاب سهم شایانی داشته است و سه دهه گذشته و هنوز گام‌های زیادی در این رابطه برنداشته شده است. به همین دلیل ما درصدد برآمدیم که این تاریخ مستند شود.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): محمدرضا صارمی، رییس حوزه ریاست قوه قضاییه در رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت حجت‌الاسلام نیازی، رییس سازمان قضایی نیروهای دفاع مقدس در دوران جنگ تحمیلی که سه‌شنبه 28 شهریور در ساختمان شماره یک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد، گفت: وقتی صحبت شهدا به میان می‌آید و دوستانی که در کنارشان بودند غبطه می‌خوردند که چرا آنها رفتند و ما ماندیم! در کتاب مکتب حاج قاسم آمده که یک روز در محضر حضرت آقا گرد آمدیم برای جلسه برخی نیامده و ما منتظر بودیم. آقا مرا صدا کردند و کتابی در دستشان بود به من نشان دادند و گفتند این تصاویر را ببینید اگر شما هم شهید شده بودید اینقدر سختی نمی‌کشیدید. آن موقع خوشحال شدم که شهید نشدم.

صارمی گفت: نخستین‌بار ما در مرکز ریاست جمهوری برای ثبت تاریخ شفاهی انقلاب گردهم آمدیم خواستند که رویکرد دستگاه‌های تابعه ریاست جمهوری ثبت و ضبط شود. کسی خیلی به قوه قضاییه توجه نکرد در آنجا من خواستم چند کلمه صحبت کردم که قوه قضاییه هم در انقلاب نقش داشته است و از جمله در مبارزه با کودتاچیان، شناسایی شهدا و ... حتی وقتی بخشی از کشور ما اشغال شد در آنجا زندان وجود داشت آن موقع هیچ کس ننوشت از دماغ یک زندانی خون آمد. وقتی که آبادان زیر آتش دشمن بود همکاران ما در سازمان ثبت اسناد املاک کشور شهر را ترک نکردند و همه اسناد و مدارک را به بندر ماهشهر منتقل کردند و تا مدت‌ها ثبت املاک این دو شهر در بندر ماهشهر انجام می‌شد. 

رییس حوزه ریاست قوه قضاییه ادامه داد: قوه قضاییه با دستگاه‌های زیرمجموعه‌اش در دوران دفاع مقدس و دوران انقلاب سهم شایانی داشته است و سه دهه گذشته و هنوز گام‌های زیادی در این رابطه برنداشته شده است. به همین دلیل ما درصدد برآمدیم که این تاریخ مستند شود.

وی افزود: اگر امروز توانستیم از گذشته باخبر شویم حاصل زحمت تاریخ‌نگارانی است که اخبار را ثبت و به ما رساندند. امروز این ماموریت ثبت وقایع به ما سپرده شده است امروز نسل جوان تشنه است و باید به اسناد دسترسی پیدا کند و از وقایع انقلاب اطلاع پیدا کند. امروز جای جلاد و مظلوم عوض شده است. امروز گروهی که دستش به خون آلوده است به عرصه آمده و تاریخ‌سازی می‌کند و ما باید در ثبت تاریخ با تکیه بر اسناد کوشا باشیم و تاریخ را در کتاب‌ها ثبت کنیم. مثل امروز که چهار کتاب به چاپ رساندیم.

لازم است بگویم زمانی که شروع به کار ثبت تاریخ قوه قضاییه در زمینه شهدای دستگاه کردیم گفتند 75 نفر شهدای قوه قضاییه است اما به مرور این تعداد به 254 نفر افزایش پیدا کرد. لذا ضرورت دارد که در این مهم کوشش شود تا تاریخ با جزییات درست ثبت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها