شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
وعده صفرشدن تعداد شهرهای بدون کتابخانه به دلیل تحریم و گرانی محقق نشد/ تلاش برای افتتاح کتابخانه‌‌های مرکزی قم و رشت تا پایان سال

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان این مطلب که در سال‌های اخیر به طور معمول، سالانه 90 تا 100 کتابخانه در کشور افتتاح شده است، تحریم و گرانی اقلام ساختمانی را مانع اصلی کُندشدن این روند خواند.

علیرضا مختارپور، دبیر‌کل‌ نهاد‌کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وعده به‌ صفر رسیدن شهرهای بدون کتابخانه تا سال 1400، گفت: متاسفانه به دلیل تحریم و گرانی اقلام ساختمانی، تمام پروژه‌های عمرانی کشور دچار مشکل شدند که ساخت کتابخانه‌ها هم بخشی از این پروژه‌ها بود.
 
وی تاکید کرد: اکنون اولویت دولت و کمک‌هایی که در این زمینه ارائه می‌شود، برای تکمیل پروژه‌هایی است که 75‌درصد پیشرفت داشته باشند و در این بین، فرهنگسراها، تالارها یا مراکزی که کمتر از این مقدار پیشرفت داشته باشند، امسال به بهره‌برداری نخواهند رسید.
 
دبیر‌کل‌ نهاد‌ کتابخانه‌های‌عمومی کشور با اشاره به 18 کتابخانه‌ای که قرار است در هفته کتاب افتتاح و بازگشایی شوند، گفت: دو هفته پیش در آستانه هفنه کتاب، کتابخانه‌ امام خامنه‌ای در سنندج افتتاح شد؛ اما متاسفانه کتابخانه مرکزی قم به هفته کتاب نرسید.

وی افزود: تا پایان امسال، احتمالا کتابخانه مرکزی قم -و اگر برسیم- کتابخانه مرکزی رشت را هم افتتاح خواهیم کرد. علاوه بر این کتابخانه‌ها، یک کتابخانه کوچک دیگر هم تاپایان سال افتتاح خواهد شد. ما در این سال‌ها، به‌طور معمول 90 تا 100 کتابخانه را در سال افتتاح کردیم.

کتابخانه قم به دلیل عدم هماهنگی پیمانکار و استانداری افتتاح نشد
وی درباره افتتاح کتابخانه قم گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آمادگی افتتاح کتابخانه قم را داشته و دارد اما مشکل مربوط به بخشی است که باید از سوی پیمانکار و استانداری تکمیل شود. اگر بخش مربوط به آن‌ها تکمیل شود، ما کار تجهیز و آماده‌سازی و افتتاح کتابخانه را انجام خواهیم داد. امیدواریم در فاصله نزدیک این افتتاح رخ دهد.

مختارپور درباره ضرورت احداث کتابخانه مرکزی در شهر قم با وجود کتابخانه‌های متعدد در این شهر، توضیح داد: ملاک ما برای احداث کتابخانه، دسترسی عموم مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف اعم از دانشجو، دانش‌آموز و کودک و نوجوان به کتابخانه است. البته درست است که در شهر قم کتابخانه‌های زیادی وجود دارد؛ اما اکثر این کتابخانه‌ها تخصصی و حوزوی‌اند و بیشتر طلاب و دانشجویان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

بودجه کتابخانه قم از محل هدایای مقام‌ معظم رهبری تامین‌ اعتبار شد
وی اظهار کرد: در شهر قم، کتابخانه عمومی فاخری که بتواند به همه گروه‌های سنی و اقشار مختلف، محققان و همچنین افراد با نیازهای ویژه مانند نابینایان و ناشنوایان خدمات بدهد، وجود ندارد.

مختارپور افزود: در سالی که مقام معظم رهبری به قم تشریف بردند، اعتبار ساخت این کتابخانه تامین شد و از محل هدایای ایشان، این کتابخانه در حال تکمیل است و به‌زودی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

دسترسی عمومی به خدمات کتابخانه‌ای 
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره ملاک انتخاب استان‌ها برای ایجاد کتابخانه‌ مرکزی عنوان کرد: ملاک ما برای ساخت کتابخانه مرکزی در سطح استان‌ها، دسترسی عمومی به بهترین سطح خدمات کتابخانه‌ای است. ما در بحث تاسیس، بازسازی و نوسازی کتابخانه‌های عمومی دو مسیر را در پیش گرفته‌ایم؛ اول این‌که کتابخانه‌هایی که دچار فرسودگی بودند، بازسازی و شاداب‌سازی شوند.

وی افزود: نمونه بارز این نوسازی‌ها را می‌توان درکتابخانه مرکزی پارک شهر دید؛ کتابخانه‌ای که بعد از سال‌ها در سال 95 به مجموعه کتابخانه‌های شهر تهران افزود شد. سالن‌های مطالعه مفصلی به این کتابخانه اضافه و همچنین طبقه زیرزمین این کتابخانه -که قبلا  موجود نبود- به ساختمان آن افزوده شد.
 
مختارپور گفت: مسیر دوم در تاسیس و بازسازی کتابخانه‌ها مربوط به بحث تاسیس کتابخانه‌ها در مناطق محروم و همچنین مناطقی است که کتابخانه‌ای ندارند. بر اساس تلاش‌هایی که انجام شد، اکنون 120 شهر بدون کتابخانه در کشور داریم؛ در حالی که این آمار در سال 93، 250 شهر بود. امیدواریم در دو سال آینده این شهرها هم صاحب‌ کتابخانه شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها