یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۴
کاشانی: شاعران زن از مردان سبقت گرفته‌اند

مشفق کاشانی در مراسم افتتاحیه دومین همایش «کارنامه صد سال شعر زنان فارسی‌سرا» از سبقت گرفتن شاعران زن از شاعران مرد سخن گفت و تاکید کرد: در شعر معاصر جوان بیش‌تر مجموعه اشعاری که منتشر می‌شود به شاعران زن تعلق دارد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین گشایش دومین همایش «کارنامه صد سال شعر زنان فارسی‌سرا» صبح امروز از ساعت 8 و 30 دقیقه در سالن اجتماعات انجمن شاعران ایران برگزار شد. در مراسم افتتاحیه مشفق کاشانی، رییس هیات مدیره انجمن شاعران ایران، فاطمه راکعی دبیر همایش و سهیلا صلاحی‌مقدم، دبیر علمی این همایش به ایراد سخنرانی پرداختند.

این همایش یک روزه از سوی انجمن شاعران ایران و با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران، مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی، شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی و رادیو فرهنگ برگزار شد.

کاشانی: پیش از مشروطیت به زن تاخته‌اند
کاشانی در آغاز این برنامه با تاکید بر این که در تاریخ پرفراز و نشیب ایران مسائل بسیاری درباره زن مطرح بوده است، گفت: در یک کلام می‌توان گفت پیش از مشروطیت زن به عنوان یک شی‌ء بی‌جان به حساب می‌آمد. اما پس از انقلاب مشروطه زنان تاحدود زیادی آزادی یافتند. پس از انقلاب نیز این آزادی ادامه یافت و بیشتر شد.

وی در ادامه به مهستی گنجوی اشاره و تشریح کرد: در طول تاریخ شاید نخستین شاعر زنی که درباره مردسالاری و تبعیض علیه زنان شعری سروده است مهستی گنجوی باشد. رباعیات او از زیباترین رباعیات شعر فارسی به حساب می‌آید.

این شاعر توضیح داد: پس از انقلاب ما شاعران زنی را می‌بینیم که تا حدی در مقام خود ایستاده‌اند. اما این امر در حد کافی نبوده است. پیش از مشروطیت نیز شاعران زنی داشته‌ایم که آثاری درباره مردسالاری سروده‌اند. همچنین از میان زنانی که در حوزه روزنامه‌نگاری فعالیت داشته‌اند می‌توان از فخری عادل یاد کرد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش با قرائت چند نمونه شعر تاکید کرد: با مطالعه ادبیات فارسی متوجه می‌شویم که پیش از مشروطیت در همه جا به زن تاخته‌اند.

کاشانی در ادامه اظهار داشت: شایسته است از شاعران زن پیشکسوت چون فخری عادل، پروین دولت‌آبادی، سیمین‌دخت وحیدی، حبیبه عامری، صدیقه وسمقی و فاطمه راکعی یاد کنیم که درباره زن اشعار ارزنده و قابل توجهی سروده‌اند.

رییس هیات مدیر انجمن شاعران ایران به آثار شاعران جوان اشاره و تصریح کرد: اگر به این آثار توجه کنیم متوجه می‌شویم شاعران جوان زن از شاعران جوان مرد سبقت گرفته‌اند. به عنوان مثال از 150 اثر منتشر شده یک انتشارات طی دو سال گذشته 80 درصد آثار متعلق به زنان شاعر بوده است.

وی در پایان چند نمونه از اشعار خود را درباره حضرت فاطمه(س)، مقام زن و پروین اعتصامی قرائت کرد. 

هر همایش با یک شاعر
راکعی، دبیر این همایش در آغاز سخنان خود تاکید کرد: جدی گرفته نشدن نقد یکی از مشکلاتی است که همواره گریبان‌گیر شاعران، استادان، پژوهش‌گران و منتقدان شعر بوده است. به عبارت دیگر نقد جدی وجود ندارد و نقدهای صورت گرفته نیز اغلب پراکنده هستند.

وی در ادامه توضیح داد: کارهای انجام شده بسیار اندک است و برای رشد شعر و ادبیات ایران کافی نیست. در این زمینه نیز به زنان ظلم مضاعفی شده است.

این شاعر توجه به آثار شاعران زن، پرداختن جدی به این آثار و نقد شعر آن‌ها را یکی از نیازهای ضروری این حوزه برشمرد و اظهار داشت: این ضرورت مبنای برپایی چنین همایشی شد تا در سطح کشورهای فارسی‌ زبان، خدمات گرانقدری که شاعران زن در طول تاریخ معاصر در حوزه شعر فارسی داشته‌اند، شناسایی و بررسی شوند.

وی از همایش نخستین به عنوان کنگره‌ای موفق در این زمینه یاد و تصریح کرد: مقالات ارزشمندی از پژوهش‌گران ایرانی و غیرایرانی به این همایش ارسال شد و امیدواریم بتوانیم مجموعه مقالات هر دو همایش را به صورت لوح فشرده در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

راکعی در پایان با تاکید بر جامعیت شعر و شخصیت پروین اعتصامی اظهار داشت: تقدم تاریخی او در میان شاعران مطرح و بزرگ زن ایران سبب شد تا محور اساسی این همایش پروین اعتصامی باشد. همچنین در نظر داریم در صورت تداوم، این همایش هر سال با محوریت یکی از شاعران برگزار شود.

سهم زنان در تطور ادبیات فارسی
دبیر علمی این همایش آخرین سخنران مراسم افتتاحیه بود. وی با تاکید بر این که در ادبیات معاصر ایران زنان همانند مردان در تطور و پیشرفت ادبیات سهم داشته‌اند، گفت: زنان شاعر چه در ایران و چه در دیگر کشورهای فارسی‌زبان موفق به آفرینش و ابداع تجربه‌های نو در ادبیات فارسی شده‌اند و به زبان و ادبیات فارسی عشق ورزیده‌اند.

صلاحی مقدم از این همایش به عنوان فرصتی مغتنم یاد و تشریح کرد: این همایش برای طرح و ارائه شعر زنان فارسی‌سرا در کشورهای همسایه نیز فرصتی فراهم آورده است. این همایش برای اندیشمندان، محققان و منتقدان شعر امروز زمان مناسبی است تا در این زمینه پژوهش‌های ارزشمند خود را ارائه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهداف کلی این همایش اشاره کرد و اظهار داشت: بالا بردن آگاهی عمومی نسبت به شعر زنان و شاعران زن، بررسی منتقدانه شعر زنان به منظور رشد کمی و کیفی آن، معرفی و آشنایی با زنان شاعر جوان و آثار آن‌ها، آشنایی با منتقدان شعر زنان و آثار ایشان و آشنایی با شاعران زن فارسی‌زبان در کشورهای همسایه محورهای کلی این همایش هستند.

دبیر علمی همایش در پایان یادآور شد: پس از انتشار فراخوان همایش بیش از 100 چکیده و مقاله کامل به دبیرخانه همایش ارسال شد و هیات علمی بیش از 60 چکیده مقاله را برای درج در «مجموعه چکیده مقالات» همایش که زیرنظر راکعی منتشر می‌شود انتخاب کرد.

آیین گشایش دومین همایش «کارنامه صد سال شعر زنان فارسی‌سرا» صبح امروز از ساعت 8 و 30 دقیقه در سالن اجتماعات انجمن شاعران ایران برگزار شد. این همایش تا ساعت 21 امشب ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط