دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
تكميل قطعه‌اي از جورچين تاريخ به همت سيدفريد قاسمي

سيدفريد قاسمي، از نويسندگان و روزنامه‌نگاران نام‌آشناي عرصه رسانه، اين روزها سرگرم تدوين «اسناد روزنامه‌نگاران و مطبوعات در 24 دوره مجلس شوراي ملي» است. او پيش‌بيني مي‌كند بر اساس اسناد كتابخانه مجلس، اين اثر را كه مانند قطعه‌اي در جورچين تاريخ است، تا پايان سال به اتمام رساند./

پژوهشگر تاريخ مطبوعات ايران در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه اكنون در حال بررسي و گزينش نخستين مجموعه از اسناد اين حوزه است، اظهار كرد: تشخيص ارزش تاريخي، علمي و مرتبط بودن اسناد نمايندگان روزنامه‌نگار مجلس شوراي ملي با حوزه مطبوعات، از اولويت‌هاي اين طرح پژوهشي است.

وي با تاكيد بر اين كه يك سند در اين مجموعه، علاوه بر پيشينه اجتماعي، تاريخي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و هنري و اين كه بايد گوشه‌اي از تاريخ را بنماياند، بايد داراي ارزش جمعي و پژوهشي باشد، گفت: برخي از اسنادي كه در حال بررسي‌ آنهايم، به طور كامل اسنادي فردي‌اند و كاربردي براي محققان اين حوزه ندارند. 

استاد حوزه روزنامه‌نگاري يادآور شد: از اين رو، با وسواس و دقت فراواني مي‌كوشم اسنادي را برگزينم كه ارزش كتاب‌شدن را براي محققان، تاريخ‌نگاران، روزنامه‌نگاران و ... داشته باشند. از آنجا كه حوزه كاري‌ام در اين پژوهش تنها بر محور «مطبوعات» استوار است، ترجيح مي‌دهم ساير اسنادي را كه به نحوي به حوزه‌هاي ديگر ارتباط دارند، در اين اثر دخالت ندهم.

مولف حوزه مطبوعات كه تاليف بيش از 80 عنوان كتاب را در كارنامه اش به ثبت رسانده است، اين پژوهش تاريخي را در امتداد ساير فعاليت‌هاي پژوهشي خود توصيف كرد و گفت: پژوهش در حوزه تاريخ به موادي مانند «تاريخ شفاهي» و «سندپژوهي» نيازمند است. با وجود فعاليت‌هاي متعددي كه در حوزه تاريخ‌شفاهي داشته ام و اكنون نيز در تداوم آنها به سندپژوهشي مشغولم، مي‌خواهم مواد خام تاريخ‌نگاري مطبوعات را فراهم آورم تا در آينده خودم يا ديگران با در دست داشتن اين منابع، زمينه‌هاي تاريخ‌نگاري مطبوعات ايران را فراهم كنيم.

قاسمي در پايان يادآور شد: تاريخ‌نگاري با تركيب اقوال و اسناد كه دو پايه اصلي تاريخ‌اند، حاصل مي‌شود.

قرار است كتاب «اسناد روزنامه‌نگاران و مطبوعات در 24 دوره مجلس شوراي ملي» كه تدوين آن در قالب قراردادي پژوهشي با مركز اسناد كتابخانه مجلس منعقد شده است، از سوي مركز انتشارات كتابخانه مجلس شوراي اسلامي منتشر شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط