«تفكر و تعقل»، «ايمان و باور»، «علم»، «اخلاق و آداب» و «كار، عمل و مجاهدت» پنج صلاحيت مشتركياند كه دفتر برنامهريزي و تاليف كتابهاي درسي وزارت آموزش و پرورش براي تاليف كتابهاي درسي پايه دوم ابتدايي مشخص كرده است.-
وي با بيان اينكه هر يك از عناصر پنجگانه «تفكر و تعقل»، «ايمان و باور»، «علم»، «اخلاق و آداب» و «كار، عمل و مجاهدت» موضوعهاي مختلفي را شامل ميشوند و در تاليف كتابهاي درسي پايه دوم ابتدايي به آنها توجه خواهد شد، گفت: تخيل، حل مساله، تفكر خلاق و پرسشگري، موضوعهاي مربوط به عنصر تفكر و تعقلاند. همچنين در عنصر ايمان و باور بايد موضوعهاي ارزشمندي مخلوقات، ارزشمندي علم و علم جويي، ارزشمندي نهاد خانواده و وطندوستي مطرح شوند.
كارشناس مسوول گروه قرآن دفتر برنامهريزي و تاليف كتابهاي درسي ادامه داد: دو موضوعي كه مولفان در عنصر علم بايد به آنها بپردازند، كشف جهان به عنوان فعل خداوند و همچنين فرهنگ و هويت است. مسووليتپذيري، نظم و حُسن خُلق نيز از موضوعهاي مربوط به اخلاق و آداب محسوب ميشوند.
وكيل افزود: مولفان كتابهاي درسي پايه دوم ابتدايي در عنصر مشترك «كار، عمل و مجاهدت» بايد به دو موضوع مشاركت و همياري توجه داشته باشند.
وي بيان كرد: مولفان كتاب درسي قرآن پايه دوم ابتدايي نيز با توجه به رويكرد اصلي درس كه همان انس با قرآن كريم است، با طراحي فعاليتهاي متنوع و جذاب يادگيري در چارچوب موضوعات قرآني ميكوشند تا به اين پنج عنصر در محتواي كتاب درسي قرآن بپردازند. البته اين بدان معنا نيست كه در كتابهاي فعلي يا پيشين به اين عناصر توجه نشده است بلكه در كتابهاي درسي سال تحصيلي آينده در راستاي همسوسازي با برنامه درسي ملي به اين موضوعها دقيقتر، حسابشدهتر و بيشتر توجه خواهد شد.
كارشناس مسوول گروه قرآن دفتر برنامهريزي و تاليف كتابهاي درسي با بيان اينكه تنها كتاب نبايد وسيله يادگيري دانشآموزان باشد، عنوان كرد: دانشآموزان پايه نخست ابتدايي در سال تحصيلي جاري با بسته آموزشي، سال تحصيلي را آغاز كردند. دغدغه سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي براي سال تحصيلي آينده اين است كه بستههاي آموزشي از مهرماه، با هدف تعميق و تقويت يادگيري و مكمل كتابهاي درسي در اختيار دانشآموزان پايه دوم ابتدايي نيز قرار بگيرند.
وكيل افزود: اين بستههاي آموزشي شامل كتاب درسي، كتاب راهنماي معلم، لوحههاي آموزشي، نوارهاي صوتي و تصويري، نرمافزارهاي آموزشي و فيلمهاي آموزشياند كه زمينههاي ايجاد تنوع در يادگيري را براي دانشآموزان فراهم ميكنند.
وي در پايان گفت: در راستاي اضافه شدن يك جلسه به جلسههاي آموزش قرآن در پايه نخست ابتدايي، از سال تحصيلي آينده يك جلسه به تعداد جلسههاي آموزش قرآن پايه دوم ابتدايي نيز افزوده خواهد شد كه بر اساس آن، در كتاب درسي قرآن اين پايه تحصيلي فعاليتها و برنامههايي در نظر گرفته خواهد شد تا راهنماي معلمان و دانشآموزان براي چگونه گذراندن آن يك جلسه باشند.
نظر شما