فرجپهلو در ابتداي اين مراسم درباره اهميت موضوع مديريت دانش گفت: مديريت دانش سالهاست در سطح جهان مطرح شده و موضوعي است كه ناگزيريم به سرعت به سوي آن برويم.
وي ادامه داد: من اين موضوع را با اينترنت مقايسه ميكنم؛ همانگونه كه همه در حال حاضر از اينترنت استفاده ميكنند مديريت دانش نيز فضايي است كه رفتن به سوي آن گريزناپذير است و سازمانها و دولتها بايد اصول آن را در نظر بگيرند، چون شرايط جامعه اين موضوع را ايجاب ميكند. بنابراين بايد از اين ابزار براي ساماندهي امور جاري استفاده شود.
وي با بيان اينكه دانش سرمايهاي است براي شناخت چگونگي كاركرد موثر، بازدهي بيشتر و منبع استراتژي براي سازمان، گفت: هسته اصلي مديريت دانش، دانش است و امروز اگر از زواياي مختلف به دانش نگاه كنيم به عنوان يك سرمايه قلمداد ميشود.
اين استاد كتابداري افزود: انسان همواره با دادههايي در اطراف خود مواجه است و بعد درباره اين دادهها سوالاتي را دارد؛ برداشتي كه انسان از دادهها و اطراف خود ميكند، اطلاعات است بنابراين اطلاعات عيني نيست و در ذهن ماست. در نهايت درك ما از اطلاعات منتهي به دانش ميشود.
وي تصريح كرد: ارزش مديريت دانش به طور مستقيم مربوط ميشود به اثربخشي دانشمديريت شده كه اعضاي سازمان را توانا ميسازد كه با شرايط امروز روبهرو شده و آينده خود را ترسيم كنند.
فرج پهلو درباره تعريف مديريت دانش گفت: مديريت دانش يك مد علمي نيست بلكه فرايندي شامل خلق، كسب، ذخيرهسازي، انتشار و به اشتراكگذاري و به كارگيري دانش است.
وي اضافه كرد: غرض از مديريت دانش اين است كه در زمان درست اطلاعات درست را در دسترس افراد درست قرار دهيم.
وي ادامه داد: امروز آنچه كه گفته ميشود اين است كه 85 درصد درآمد ناخالص ملي آمريكا به اطلاعات وابسته است و مديريت دانش و تكنولوژي اطلاعات به همين دليل اهميت بسيار دارد.
اين دكتراي كتابداري تأكيد كرد: در مديريت دانش هدف اين است كه تمامي افراد در يك سازمان از تجربيات يكديگر باخبر باشند. بنابراين در فضاي مديريت دانش همه بايد تجربيات خود را براي پيشرفت سازمان به اشتراك بگذارند.
وي افزود: براي اينكه اين اتفاق بيفتد لازم است تا سازمان مخزن دانشي داشته باشد تا همه بتوانند در توليد و استفاده از دانش شراكت داشته باشند.
عضو هيأت عملي گروه كتابداري دانشگاه شهيد چمران اهواز فناوري اطلاعات، ساختار سازماني، فرهنگ سازماني و بودجه و منابع مالي را از زيرساختهاي مديريت دانش عنوان كرد و گفت: براي اينكه در يك سازمان مديريت دانش وجود داشته باشد، بايد اين زيرساختها فراهم شود.
وي همچنين در بخش ديگري از اين نشست درباره نقش مديريت دانش عنوان كرد: در اصل حاضر مديريت دانش سرمايههاي فكري كاركنان يك سازمان را پرورش داده و موجب ميشود اين سرمايهها به نيروهاي برتر توليد تبديل شوند.
فرجپهلو در بخش پاياني اين نشست درباره مباحثي چون كتابداري و مديريت دانش، چالشهاي مديريت دانش در ايران و آينده مديريت دانش در ايران سخناني را ارايه كرد.
نظر شما