چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰
كمبود نقدينگي؛ ريشه مشكل چاپخانه‌داران چهارمحال و بختياري

رييس اتحاديه چاپخانه‌داران چهارمحال و بختياري با اشاره به مشكلات فعالان حوزه چاپ اين استان گفت: نبود تجهيزات و ماشين‌آلات به‌روز، ناشي از كمبود نقدينگي و چرخش نداشتن سرمايه در ميان دست‌اندركاران اين حوزه است.-

سيدمحسن علوي به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: خريد دستگاه‌هاي به‌روز و مدرن نيازمند پول و وام‌هاي كلاني است كه متاسفانه به دليل سطح درآمد پايين، چاپخانه‌داران شهرستان از نعمت آن محرومند.

وي افزود: متاسفانه دستگاه‌ها و ماشين‌آلاتي كه اكنون در چاپخانه‌هاي استان وجود دارند، به‌روز نيستند و از استانداردها و ماشين‌هايي كه در چاپخانه‌ها و مجتمع‌هاي حتي شهرهاي ديگر وجود دارند، پايين‌ترند.

علوي با بيان اين‌كه بخش عمده ماشين‌هايي كه در اين چاپخانه‌ها فعاليت مي‌كنند، دستگاه‌هاي «استوك» و دست دوم‌اند، اظهار كرد: چاپخانه‌داراني كه نمي‌توانند ماشين‌هاي به‌روز و مناسبي خريداري كنند، به نمايشگاه‌هاي حاشيه‌اي مي‌روند و دستگاه‌هاي دست دوم آن‌ها را خريداري مي‌كنند كه معمولا تاريخ مصرف آن‌ها گذشته است و كارايي چنداني ندارند.

به گفته وي، كيفيت كارهاي چاپي اغلب اين ماشين‌هاي دست دوم نيز خوب نيستند و به همين دليل، آثار و كالاهايي كه توسط اين دستگاه‌ها توليد مي‌شوند، قابل رقابت با محصولات استان‌هاي ديگر نيستند.

علوي همچنين به ضررهاي استفاده از ماشين‌هاي دست دوم اشاره كرد و گفت: با توجه به هدفمندي يارانه‌ها و افزايش قيمت هزينه‌هاي جاري يك چاپخانه، دستگا‌ه‌هاي دست دوم معمولا انرژي بيشتر مصرف مي‌كنند و به همين دليل، هزينه بيشتري بر مجموعه تحميل مي‌شود.

وي در بخش ديگر سخنانش از رايزني با سازمان صنعت، معدن و تجارت خبر داد و اظهار كرد: تعاملاتي با اين وزارتخانه داشته‌ايم تا بتوانيم تسهيلاتي را با سود كم براي تجهيز چاپخانه‌ها به ماشين‌آلات به‌روز و مناسب تهيه كنيم.

علوي گفت: در استان چهارمحال و بختياري 25 چاپخانه، 60 صحاف و سه ليتوگرافي فعاليت مي‌كنند.

اتحاديه چاپخانه‌داران استان چهارمحال و بختياري از سال 81 فعاليت مي‌كند و اكنون حدود 160 واحد صنفي عضو آنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط