دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۵
«اكيپ حاج هادي» در هفته دفاع‌مقدس به بازار کتاب مي‌آيد

کتاب «اكيپ حاج هادي» روايتي از خاطرات نيرو‌هاي تداركات و پشتيباني در دوران هشت سال دفاع‌مقدس را در بر دارد كه به اعتقاد مولف آن، نخستين اثر درباره این رزمندگان جبهه‌های دفاع مقدس است زیرا مولفان كمتر به اهميت آنان در كتاب‌هاي خود اشاره داشته‌اند. ناشر این اثر قول داده آن را در هفته دفاع مقدس عرضه کند.-

جعفر كاظمي، نویسنده مجموعه خاطرات «اكيپ حاج هادي» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار کرد: نگارش این كتاب چندي پيش به پايان رسيد و براي انتشار تحويل نشر شاهد شد. اين اثر شامل مصاحبه با نزديك به 100 نفر از نيرو‌هاي اين اكيپ در دوران هشت سال دفاع مقدس‌ است كه وظيفه تداركات و پشتيباني جبهه‌ها را بر عهده داشته‌اند.

وي ادامه داد:‌ اين اكيپ توسط حاج هادي جنيدي از اهالي پيشواي ورامين بر اساس نياز‌هاي رزمندگان در گرو‌ه‌هاي مختلف فني و غيرفني كه كارهاي پشتيباني و تداركات را انجام مي‌دادند و كمك‌هاي مردمي را به جبهه مي‌رساندند، ‌تشكيل شد. وظيفه اين گروه قبل و بعد از هر عمليات تعريف مي‌شد. مانند گروه ‌آشپز‌ها كه قبل از هر عمليات براي رزمندگان غذا‌هاي گرم درست مي‌كردند تا توان رزمندگان را براي مقابله با دشمن بالا ببرند يا گروه‌‌هاي مهندسي كه وظيفه ساخت پل‌ها را بر عهده داشتند.

كاظمي با اشاره به اين كه اكيپ حاج هادي نزديك به هزار نفر‌ نيرو داشت و در اين كتاب تنها با نزديك به 100 نفر از نيروها مصاحبه شده است، گفت: اين مصاحبه‌ها در قالب خاطره نوشته شده‌ان كه برخي از اين خاطرات بلند يا به صورت سريالي ثبت شده‌اند و برخي از خاطرات هم به صورت كوتاه آمده‌‌اند. موضوع اين خاطرات وقايع و حوادث را در عمليات‌‌های مختلف شامل مي‌شود كه نقطه اشتراك تمامي آن‌ها فعالیت در اكيپ حاج هادي است.

وي كه نزديك به يك سال مشغول نوشتن کتاب «اكيپ حاج هادي» بوده، درباره ثبت خاطرات اين افراد به صورت مستقل افزود: خاطرات اين افراد به صورت مستقل ظرفيت نگارش يك كتاب را ندارد كه بتوان از آن‌ها به عنوان تاريخ شفاهي نيرو‌هاي تداركات بهره گرفت زيرا اين اكيپ نيرو‌هاي ثابت چنداني نداشته و افراد مختلف مدام در آن در حال رفت و آمد بوده‌اند.

كاظمي ادامه داد: زندگي حاج هادي جنیدی به تنهايي ظرفيت نگارش يك رمان يا داستان بلند را به دليل فراز ونشيب‌هاي زندگي وي دارد؛ در واقع حاج هادي يكي از افراد تاثير‌گذار در جمع نير‌و‌هاي پشتيباني دفاع مقدس بوده و دشمن هم به خوبي اكيپ او را مي‌شناخت و مي‌دانست وقتي اين گروه وارد عمل شوند، عملياتي در پيش است.

وي افزود: نگارش كتاب پيشنهاد خودم بود و نوشتن از سوژهاي ناب علاقه شخصي من است؛ مواردي كه نويسندگان كمتر به سراغ آن‌ها مي‌روند، مانند ماجراي شهداي دانش آموز و بمباران مدارس كه در كتاب «نيمكت‌هاي سوخته» به آن پرداختم.  موضوع نيرو‌هاي تداركات و پشتيباني هم يكي ديگر از اين موارد بود كه با وجود پر اهميت بودن نقشي كه در جبهه داشتند كمتر مورد توجه مولفان بوده‌اند و پيش از نگارش اين كتاب اثري را نديدم كه با اين محور نوشته شده باشد.

كاظمي در پايان گفت: کتاب «اكيپ حاج هادي» را در 500 صفحه به نشر شاهد داده‌ام كه با اصلاحات و صفحه‌آرایی ممكن است در 450 صفحه منتشر شود. نشر شاهد قول چاپ اين اثر را در هفته دفاع مقدس داده‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط