جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
اداره‌های شهرستانی سهمیه خرید کتاب را تعیین کنند

مدیر انتشارات باغ ابریشم شهر کرمانشاه پیشنهاد داد که اداره‌های شهرستانی بودجه‌ای برای خرید کتاب ناشران در نظر بگیرند تا کتاب‌های عمومی و تخصصی از توزیع مناسب و فروش پایداری در سطح بازار استانی برخوردار شوند./

محمدجواد معراجی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: بهتر است اداره‌های تخصصی میزان خرید کتابشان را افزایش دهند و اداره‌های دیگر نیز بر اساس نیاز‌های خویش آثار مکتوب را در میان کارمندان توزیع کنند تا از طریق تعیین بودجه برای خرید کتاب، فرهنگ معرفی این یار مهربان تبلیغ شود و بازار خرید و فروش ثبات پیدا کند و ناشران مراکز پخش ثابتی بیابند.

وی با بیان این‌که مراکز پخش کتاب با نگاه بازاری و توجه به سود اقتصادی، دیدگاه فرهنگی و محتوایی را برای توزیع کتاب در نظر نمی‌گیرند و فقط بر اساس تضمین فروش، کتاب را پخش می‌کنند، عنوان کرد: متاسفانه این روند باعث شده کتاب‌هایی با محتوای مناسب، به دلیل ناشناخته بودن مولف، بازار فروش مناسبی نداشته باشند.

مدیر انتشارات باغ ابریشم درباره سرمایه‌گذاری ناشران برای انتشار کتاب‌های نویسندگان، گفت: معیار‌های چاپ کتاب از سوی این انتشارات بیشتر به غنای مطالب و موضوع کتاب بستگی دارد و به دلیل ارتباط نداشتن با مراکز دولتی، کتاب‌‌های این انتشارات با هزینه شخصی مولف یا مشارکتی منتشر می‌شوند.
 
معراجی با اشاره به منتشر نکردن کتاب از ابتدای امسال تاکنون از سوی این نشر، گفت: مجوز انتشار سه عنوان کتاب از سوی این انتشارات دریافت شده اما به دلیل گران‌ شدن قیمت کاغذ و هزینه‌های چاپ، موفق به انتشار آن‌ها نشده‌ام، گويا کتاب در این شرایط اقتصادی، دیگر کالای ضروری محسوب نمی‌شود! 

وی با اشاره به گزینش تخصصی و بازاری برای فروش کتاب‌ها گفت: به عنوان مثال، کتاب‌های علمی بعد از رصد تخصصی و فنی وارد بازار می‌شوند اما کتاب‌های عمومی مانند شعر، داستان و رمان بر اساس نگاه اقتصادی و تضمین فروش از سوی مخاطبان، امکان چاپ و پخش  پیدا می‌کنند.

وی با بیان این‌که متاسفانه کتاب نویسندگان ناشناخته از سوی ناشران مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، اظهار کرد: ناشران شهرستانی ترجیح می‌دهند نسبت به چاپ کتاب‌های نویسندگان مشهور بومی اقدام کنند و ریسک انتشار آثار مکتوب مولفان نوقلم را نپذیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط