سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۹
طوری بنویسیم که به تاليف کتاب «تحریفات دفاع مقدس» نیاز نداشته باشيم

علي شمخاني، رییس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی در آيين رونمايي كتاب «روند تحولات جنگ ايران و عراق» با اشاره به نگاشته شدن تحريفات واقعه عاشورا از سوي شهيد استاد مرتضي مطهري گفت: نبايد كاري كنيم كه در باره دفاع مقدس هم به تاليف كتاب تحريفات نیاز داشته باشيم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران، آيين رونمايي از كتاب «روند تحولات جنگ ايران و عراق» امروز (17 ارديبهشت‌ماه 92) در سراي اصلي اهل قلم بيست‌و ششمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با حضور حسين اردستاني، حسین علایی، امیر دریابان علی شمخانی  و محمد درودیان برگزار شد. 

حسين اردستاني، ‌رييس مركز اسناد و تحقیقات دفاع ‌مقدس در آيين رونمايي از كتاب «روند جنگ ايران و عراق» گفت: نسل‌هاي آينده به اسناد دست اول و معتبر نیاز دارند و هر قدر اين اسناد در زمان كنوني ثبت شوند، در آينده كمتر دچار تحريف دفاع مقدس خواهيم بود. 

وي مهم‌ترين ويژگي كتاب «روند تحولات جنگ ايران و عراق» را حضور حسين علايي به عنوان مولف دانست و افزود: اين كتاب حاصل ديده‌ها و شنيده‌هاي يك فرمانده جنگ است. كتاب در ابتدا قرار بود در 600 صفحه نوشته شود اما پس از هر دوره بازبيني، مولف صفحات ديگري به آن مي‌افزود تا آن‌كه در نهايت در قالب 1600 صفحه به چاپ رسيد. 

حسين علايي هم به عنوان نويسنده كتاب در سخناني با اشاره به راه‌اندازي درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها گفت: در زمان تدريس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها احساس كردم مي‌توان مسايل مطرح شده در دفاع مقدس را از زمان آغاز تا پايان با نگاهي تحليلي در كتابي گردآورد. اين كتاب سال 1389 آماده انتشار بود اما با مسايلي برخورد كرد كه چاپ آن به تعويق افتاد و فرصت خوبي براي بازنگري كتاب به دست داد. 

اين پژوهشگر تاریخ نظامی دفاع مقدس با اشاره به اين‌كه «در هشت سال گذشته مسايلي رخ داد كه سبب‌ساز پژوهش‌هاي بيشتر درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شد» گفت: براي اين‌كه در تاليف كتاب به نگاه درستي برسم در تمام جلسه‌هاي مربوط به جنگ و دفاع مقدس يا حضور داشته يا آن‌كه صوت موضوع‌هاي مطرح شده را گوش كرده‌ام.

وي در ادامه از روند بازنگري اثرش گلايه كرد و گفت: متاسفانه بخش‌هايي از كتاب را حذف كرده‌اند كه دليلي براي حذف آ‌ن‌ها نمي‌ديدم. براي نمونه حمله گروهک كمونيست‌ها به آمل از نظر من ارتباط مستقيم با جنگ تحميلي عراق علیه ایران داشت زيرا توان سپاه پاسداران در اين منطقه متمركز شده بود و از نقش آن‌ها در جبهه‌هاي دفاع مقدس مي‌كاست. يا در جاي ديگر مطالب مربوط به لانه جاسوسي(سفارت سابق آمریکا) را حذف كرده‌اند.

اين پژوهشگر افزود: نگاه من به دفاع مقدس در اين كتاب تحليلي بود ومن نام كتاب را «تاريخ تحليلي جنگ» گذاشته بودم اما نمي‌دانم عنوان «روند جتگ ايران و عراق» چه ارتباطي با اين نگاه تحليلي دارد؟

محمد دروديان، نویسنده و پژوهشگر تاریخ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ديگر سخنران اين نشست بود كه خود را ناظر كتاب «روند تحولات جنگ ايران و عراق» خواند و تصريح كرد: قصد جهت‌دهي به كتاب را نداشتم و معتقدم كه اين كتاب علايي است و مسووليت آن‌چه او به عنوان فرمانده مي‌گويد با خودش است. 

وي در ادامه «مولف»، «موضوع» و «روش» را سه جنبه‌اي دانست كه كتاب را جالب توجه و پرفروش خواهد كرد و در اين‌باره گفت: این کتاب از اين نظر كه مولف خود فرمانده جنگ بوده و يك فرمانده واقعه‌ساز است، از اهميت برخوردار است. همچنین از نظر موضوع، نگاه كلي و تحليلي که بر جنگ دارد، بي‌همتاست و از نظر روش، واقعيت محور است.

سپس از امير دريابان شمخاني دعوت شد تا درباره كتاب سخناني را بيان كند.

وي در ابتداي سخنانش تفاوت واقعه عاشورا و دفاع مقدس را در ثبت در لحظه دفاع مقدس از هنگام وقوع دانست و گفت: ثبت وقايع كربلا به اين دليل كه با تاخير انجام گرفت، دچار برخي تحريفات شد كه سرانجام آيت‌الله مطهري كتابی درباره تحريفات عاشورا نوشت. نبايد كاري بكنيم كه درباره دفاع مقدس هم به تاليف كتاب تحريفات نیاز داشته باشيم. هرچند تاكنون اشتباهاتي انجام داده‌ايم.

رييس مركز مطالعات و تحقيقات راهبردي دفاعي در بخش ديگري از سخنانش نويسنده، ناظر و ناشر كتاب «روند جنگ ايران و عراق» (مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس) را مجموعه‌اي ارزشمند دانست كه تصميم به انتشار اين كتاب گرفته‌اند و افزود: كتابخواني به دليل ظهور لوازم جديد ارتباط جمعي در همه دنيا دچار ركود شده است و اين مساله خاص كشور ما نيست. نبايد به نحوه‌اي كتاب‌هاي جنگ را بنگاريم كه مخاطبان آينده با روايت‌هاي بسيار متفاوت از يك واقعه در جنگ تحميلي عراق علیه ایران مواجه و دچار سردرگمي شوند. 

وي در پايان سخنانش گفت: تحليل علايي در كتاب «روند تحولات جنگ ايران و عراق» براي محققان قابل اتكاست و صاحب‌نظران جنگ هم مي‌توانند نكته‌ها از آن بياموزند.

در پايان اين برنامه از كتاب «روند جنگ ايران و عراق» رونمايي شد.

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها