سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
نهمین انتشار «کلیات زیبایی‌شناسی» کروچه در بازار هنر

«کلیات زیبایی شناسی» نوشته «بندتو کروچه» فیلسوف شهیر ایتالیایی برای نهمین بار منتشر شد. این کتاب یکی از مهم‌ترین متون کلاسیک در حوزه زیبایی‌شناسی هنر در ایران و جهان است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بندتو کروچه، فیلسوف، منتقد و سیاستمدار ایتالیایی در سال 1866 به دنیا آمد و در سال 1952 درگذشت. 

کروچه در کتاب «کلیات زیبایی‌شناسی» که اکنون به عنوان یک منبع کلاسیک در حوزه زیبایی‌شناسی در اقصی نقاط جهان شناخته شده است، در ذیل سرفصل‌های «درباره ماهیت هنر»، «قضاوت‌های نسنجیده درباره هنر»، «مقام هنر در جامعه بشری»، «تاریخ هنر»، «آغاز دوره‌ها و خصوصیات تاریخ زیباشناسی» و «کلیات بیان هنری» به بیان تفکرات و نظریات خود در حوزه زیبایی شناسی و فلسفه هنر پرداخته و مهم‌ترین و برجسته‌ترین آراء و عقاید دیگر فیلسوفان در این حوزه را با بیان ساده شرح و توصیح داده است. 

«ماترياليسم تاريخی واقتصاديات مارکسيستی»، « فلسفه به منزله روح» و « تاريخ به منزله سر گذشت آزادی» از دیگر تالیفات کروچه است، اما تنها «کلیات زیبایی شناسی» او به فارسی ترجمه و منتشر شده است. 

نخستین انتشار کتاب «کلیات زیبایی شناسی» با ترجمه فواد روحانی در سال 1350 از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب به بازار اندیشه آمد. 

شرکت انتشارات علمی و فرهنگی پس از سال 1357 کتاب «کلیات زیبایی‌شناسی» را با همکاری کمیته انتشارات وزارت فرهنگ و آموزش عالی در سه نوبت منتشر کرد، این کتاب در سال 1381 برای نخستین بار روانه کتابفروشی‌ها شد. 

هشتمین انتشار این کتاب نیز در سال 1388 با شمارگان دو هزار نسخه منتشر شده بود. 

اما در نهایت چاپ نهم «کلیات زیبایی‌شناسی» اثر بندتو کروچه، با ترجمه فواد روحانی، با شمارگان دو هزار نسخه، 245 صفحه و بهای هشت هزار تومان از سوی شرکت انتشارات علمی و فرهنگی در دسترس مخاطبان قرار گرفت. 

فؤاد روحانی 1382 – 1286، کارشناس ارشد ایرانی در مسایل نفت بود و از سال‌های 1961 تا 1964 از سوی ایران دبیرکلی سازمان اوپک را بر عهده داشت و خود او نیز یکی از اعضای موثر در تاسیس این سازمان بود. نام روحانی به عنوان تنها ایرانی که سمت دبیرکلی اوپک را تجربه کرد، در تاریخ ماندگار شده است. 

روحانی، فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های آکسفورد، لندن و پاریس بود و به پنج زبان زنده دنیا تسلط داشت. از دیگر کتاب‌های منتشر شده او می‌توان به «تاریخ ملی شدن صنعت نفت»، «تاریخ اوپک»، «تصحیح الهی نامه‌» عطار و ترجمه کتاب‌های «جمهوری» افلاطون و «روان‌شناسی و دین» کارل گوستاو یونگ اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها