دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۵
راکعی: بهترین سروده‌های عرفانی در رمضان ارایه شود

فاطمه راکعی، شاعر که بر لزوم سادگی و پرهیز از شعارزدگی در خلق شعر به مناسبت ماه مبارک رمضان تاکید کرد، ‌گفت: در برنامه‌های شعرخوانی برای رمضان نباید اشعاری کلیشه‌ای و شعاری ارایه شوند. کسانی که امروز با عنوان شعر آیینی شعر می‌نویسند، باید به عالی‌ترین مفاهیم رمضان بیندیشند و بهترین سروده‌های عرفانی را ارایه دهند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، راکعی درباره شعرخوانی‌های محافل مختلف شعری با موضوع ماه مبارک رمضان توضیح داد: اگر در شب‌های شعر ماه مبارک رمضان می‌خواهیم در انتقال فرهنگ اسلامی-عرفانی-ایرانی‌مان اثری در خور تحسین و شایسته ارایه دهیم، سعی کنیم ناب‌ترین اثر باشد. در شب‌های ماه مبارک رمضان باید سعی داشت که بهترین آثار ارایه و بهترین شعرها خوانده شود. 

این شاعر افزود: برای شعرخوانی هم همان‌گونه که گفتم باید هدفی متعالی داشته باشیم. امروز شعر نزد علاقه‌مندان و به ویژه نسل جوان از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است. پس هر متنی را که نوشته می‌شود، نباید شعر تلقی کرد و نباید آن را با صدای بلند برای همه خواند.

وی گفت: شعری که برای رمضان سروده می‌شود، باید جزو ناب‌ترین قطعه‌ها باشد. اگر برنامه شعرخوانی هم دایر می‌شود، نباید شعاری و کلیشه‌ای باشد. کسانی که امروز با عنوان شعر آیینی برای ما شعر می‌نویسند باید به عالی‌ترین مفاهیم رمضان بیندیشند و بهترین مفاهیم عرفانی را ارایه دهند.

راکعی ادامه داد: امسال در انجمن شاعران ایران، ده شب شعرخوانی کرده‌ایم. برنامه‌ای تحت عنوان «شهر آرامش»(سوز و ساز و نغمه و آواز) برای علاقمندان ترتیب داده‌ایم که برای عموم هم آزاد است. این برنامه هر روز در انجمن شاعران ایران برگزار می‌شود و با نیایش‌واره‌های ساعد باقری آغاز می‌شود؛ همان گونه که ایشان این نیایش‌واره‌ها را در صدا و سیما برگزار می‌کردند.

راکعی افزود: در این برنامه هر شب یک سخنران داریم که در حوزه فرهنگ و در حوزه‌های مختلف چون شعر و داستان و موسیقی و سینما سخنرانی می‌کنند. بعد از این سخنرانی هم شاعران جوان به شعرخوانی می‌پردازند و شب شعر آغاز می‌شود. شاعران در فضاهای روحانی به شعرخوانی می‌پردازند و سهیل محمودی هم مجری برنامه است.

راکعی یادآور شد: یکی از ارکان ادبیات عرفانی ما شعر است که با موسیقی هم ارتباط تنگاتنگی دارد. اگر هنرمندان صاحب نفَس باشند و در فضای روحانی دم بزنند و فرا ماده‌ای بیندیشند، می‌توانند شعرهای خاصی را بیافرینند که خواندنشان در چنین محافل و مجالس شعرخوانی مغتنم است.

این شاعر افزود: در کنار این سوز و ساز و نغمه و آواز که می‌تواند عالم روحانی را تداعی کند، اشخاصی را دعوت کردیم که با زبان امروز، در شعر بتوانند صحبت کنند. از تجارب عرفانی و اخلاقی خودشان حرف بزنند. کسانی را دعوت کردیم که حرفی برای گفتن داشته باشند. از امثال شجاع نوری گرفته تا سیدمهدی بهشتی و رسول جعفریان دعوت کردیم. در مجموع چهره‌های برجسته فرهنگی و شعر امروز به این برنامه می‌آیند.

فاطمه راکعی متولد 1333 زنجان، نماینده ششمین دوره مجلس شورای اسلامی بود. این شاعر فارغ‌التحصیل مقطع دکترای زبانشناسی است.
 
از میان آثار وی می توان به «آوا و معنا در شعر نیما»، «منطق در زبانشناسی»، «درباره شعر»، «مادرانه‌ها»، «آواز گل سنگ» و «سفر سوختن» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها