سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰
نویسندگان حوزه بیداری اسلامی واقعیت‌های عرصه بین‌الملل را مکتوب کنند

علی امینی، دبیر کمیته بخش بیداری اسلامی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) تاکید کرد: نویسندگان حوزه بیداری اسلامی باید واقعیت‌های موجود در عرصه بین‌الملل را در قلم و مکتوبات خود اِعمال کنند.-

دکتر امینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: امروز جهان درگیر نبرد تاریخی حق و باطل است. کشورهای مستکبر و قدرت‌های بزرگ همچنان تلاش دارند سلطه‌جویی خود را بر کشورهای ضعیف اِعمال کنند.

وی افزود: در میان کشورهای ضعیف مقاومت مردمی حق‌محورانه‌ای شکل گرفته است که نویسندگان حوزه بیداری اسلامی باید بتوانند این مقاومت را به‌درستی ترسیم کنند.

دبیر کمیته بخش بیداری اسلامی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) ادامه داد: بخش عظیمی از این مقاومت در کشورهای اسلامی در حال ریشه دوانیدن و نهادینه‌شدن است؛ وظیفه نویسندگان باانصاف، آزادی‌خواه و انسان‌دوست است که این وضعیت را به درستی در قلم خود به تصویر بکشند. متاسفانه تاکنون نویسندگان حوزه بیداری اسلامی نتوانسته‌اند این کارزار رویارویی و نبرد میان مقاومت و قوای مستکبر را ترسیم کنند.

امینی در پاسخ به این سوال که «چه پیشنهادی برای بهبود سطح کیفی مکتوبات موجود در حوزه بیداری اسلامی دارید؟» گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی از سوی موسسات راهبردی و راهبری در این حوزه، می‌تواند زمینه‌ساز حضور پرقدرت نویسندگان انسان‌دوست در عرصه مقاومت باشند.

وی افزود: کلان دستگاه‌های فرهنگی کشور مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر کلان دستگاه‌های فرهنگی کشور باید برای نهادینه کردن فرهنگ مقاومت به‌ویژه مقاومت اسلامی گام‌های بلند و موثر بردارند.

دبیر کمیته بخش بیداری اسلامی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) با اشاره به اهمیت و ضرورت برگزاری بخش رسانه‌ای در این جشنواره گفت: در صورتی که دبیران کارگروه‌ها و تیم‌های علمی این جشنواره با اصحاب رسانه همکاری و مصاحبه‌های خوبی در این حوزه ارایه کنند، بدون تردید در ترویج گفتمان مقاومت مکتوب اسلامی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در این راستا پیشنهاد می‌کنم گروهی با هدف فراهم کردن زمینه‌های مشارکت با رسانه‌های داخلی و بخشی از رسانه‌های بین‌الملل در برگزاری این جشنواره تشکیل شود تا این کنگره بازخورد جهانی داشته باشد.

امینی در پاسخ به این سوال که «سطح کمّی و کیفی مجموعه آثار ارسال شده به دبیرخانه بخش بیداری اسلامی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: در این دوره از جشنواره، بیش از 50 عنوان کتاب به دبیرخانه ارسال شده است که بیش از 90 درصد آن‌ها تالیفی هستند، اما متاسفانه محتوای این آثار تالیفی در نازل‌ترین سطح قرار دارند و اغلب مجموعه‌ای از مقالات، همایش‌ها، کنگره‌های بیداری اسلامی و ترجمان گفتمان کشورهای غربی را دربردارند.

وی در پاسخ به این سوال که «علت پایین‌بودن سطح کیفی آثار تالیفی حوزه بیداری اسلامی چیست؟» گفت: پیچیدگی این حوزه مهم‌ترین علت پایین بودن سطح کیفی آثار آن است؛ به این معنا که برخی افراد، تحولات سال‌های اخیر منطقه را طرحی آمریکایی، برخی دیگر برآمده از انقلاب اسلامی و جمعی دیگر ناشی از ظلم و فسادهایی می‌دانند که در کشورهای عربی وجود دارد.

دبیر کمیته بخش بیداری اسلامی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) از برگزاری نشست با موضوع بیداری اسلامی در بیست‌وچهارم آبان ماه خبر داد و گفت: این نشست با حضور حدود 100 نویسنده، ناشر، مترجم و صاحب‌نظر در حوزه بیداری اسلامی و مقاوت اسلامی در سالن اجتماعات دانشکده مطالعات جهان دانگاه تهران برگزار می‌شود.

امینی ادامه داد: در این نشست، کتاب‌های بیداری اسلامی مربوط به ایران و فلسطین، کتاب‌های بیداری اسلامی مربوط به کشورهای اسلامی منطقه و کتاب‌های مقاومت در سطح جهان بررسی خواهند شد.

وی بیان کرد: در نشست مذکور سه سخنرانی پانزده دقیقه‌ای نیز پیش‌بینی کرده‌ایم؛ «مبانی مکتوب در حوزه بیداری اسلامی»، «ادبیات و گفتمان ایران در مقاومت اسلامی با محوریت مقاومت ایران و فلسطین» و «ادبیات مقاومت در عرصه بین‌الملل» موضوع سخنرانی‌ها را تشکیل می‌دهند. در پایان این نشست، جلسه پرسش و پاسخ برگزار خواهد شد. امیدواریم نویسندگان علاقه‌مند با حضور در این نشست و سخنرانی‌ها در راستای هرچه بهتر شدن سطح کیفی آثار خود گام بردارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط