چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶
انتشار «اندازه‌گیری و ارزشیابی در تربیت بدنی»

کتاب «اندازه‌گیری و ارزشیابی در تربیت بدنی» ازسوی انتشارات بامداد کتاب منتشر شد. این کتاب را «جیمز اس بسکو» و «ویلیام اف گوستاوسون» نوشته‌اند و غلامرضا سراج‌زاده آن را به زبان فارسی برگردانده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر مکتوب از 13 فصل مختلف تشکیل شده‌است و ضمن آموزش نحوه به‌کارگیری آزمون در برنامه‌های درسی تربیت بدنی، توضیح می‌دهد که این آزمون‌ها چگونه در بخش‌های مختلف طبقه‌بندی دانش‌آموزان، تشخیص و تعیین نیازها و ضعف‌های دانش‌آموز، ارزیابی آموزش، ارزیابی نوع و سطح برنامه آموزشی مورد نیاز، نمره‌گذاری، ایجاد انگیره و آزمون به عنوان ابزار آموزشی، پیش‌بینی و تحقیق، اعمال می‌شوند.

این کتاب که یک منبع درسی در حوزه تربیت بدنی به شمار می‌آید، برخلاف این‌که از غنای علمی و محتوایی بالایی برخوردار است و جدول‌های ارایه‌شده در آن کمک شایانی به تفهیم مطلب به مخاطبان می‌کند، از نقاط ضعفی هم برخوردار است.

یکی از اصلی‌ترین این نقاط ضعف، این است که این اثر مکتوب هیچ مقدمه یا پیشگفتاری ندارد تا مخاطب دریابد که اساسا موضوع آن چیست یا نویسندگان آن از چه جایگاه علمی برخوردارند و چه فعالیت‌های پژوهشی را برای تهیه و تدوین این اثر مکتوب آموزشی انجام داده‌اند. همچنین کارنامه‌ای هرچند کوتاه از عملکرد کتابی غلامرضا سراج‌زاده، مترجم این اثر مکتوب ارایه نشده، در حالی که وی یکی از نویسندگان متبحر حوزه تربیت‌بدنی مدارس است و تاکنون آثار متعددی از جمله کتاب راهنمای تدریس تربیت بدنی را به رشته تحریر درآورده‌است.

نکته دیگر این‌که جامعه مخاطب این اثر در کتاب به روشنی مشخص نشده‌است و به عنوان مثال، به راحتی معلوم نمی‌شود که آیا مربیان و معلمان تربیت بدنی مدارس می‌توانند از این کتاب بهره ببرند یا این‌که مخاطبان آن فقط دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی‌اند؟!

«ضرورت بکارگیری آزمون‌ها در تربیت بدنی»، «کاربردها و تفاسیر شاخص‌های آماری»، «روش انتخاب و ساختار آزمون‌ها»، «آزمون‌های سنجش قابلیت حرکتی ویژه»، «روش ارزیابی محدوده دانشی» و «شیوه ارزیابی محدوده اجتماعی و روش نمره دادن» از جمله فصل‌های این اثر مکتوب به شمار می‌آیند.

چاپ نخست کتاب «اندازه‌گیری و ارزشیابی در تربیت بدنی» از سوی نشر بامداد کتاب با شمارگان یکهزار نسخه، در 224 صفحه و به قیمت 200 هزار ریال منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط