یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۲
عرفان پول برای نزدیک شدن به خدا

نویسنده کتاب «بخشش» اثر برگزیده جایزه بیست ششمین جایزه کتاب فصل گفت: بحث عرفان پول در کتاب «بخشش» اشاره به 10 شیوه‌ای دارد که انسان را به خدا نزدیک می‌کند؛ یعنی وجوه تقرب بخشی پول و کمک‌های معنوی انسان‌ها که از طریق پول حاصل می‌شوند.-

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدتقی فعالی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: این کتاب حلقه‌ای از زنجیره‌ای است که با عنوان تئوری سبک زندگی توحیدی به مدت سه سال روی آن کار و همه رویکرد‌های غربی، دینی و اسلامی را هم بررسی کردم.
 
وی ادامه داد: کتاب «بخشش» جلد سوم از مجموعه هفت جلدی «سبک زندگی توحیدی و موفقیت‌های الهی» است که در آن‌ها موضوعاتی مانند آرامش، خودباوری، رازهای شاد زیستن، خوشبینی، تکنیک‌های مهار خشم و تکنیک‌های مهار ترس است که از میان این مجلدات کتاب «بخشش» برنده کتاب فصل شد.
 
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین فعالی افزود: مباحث کتاب «بخشش» در چند قسمت مطالب خود را ارایه می‌کند که شامل مبانی بخشش، برای کسانی که از بخشش و نحوه بخشش کردن می‌پرسند. در فصل نخست 10 مبنا برای بخشش استناد کردم مثلاً در مبنای نخست به صفت رحمان بودن خداوند اشاره کردم که جامع‌ترین صفت خداوند است.
 
وی به «پول» به عنوان مبنای دوم فصل نخست کتاب اشاره کرد و آن را به لحاظ دینی امری ارزشمند دانست و گفت: من در این بخش با این ضرب‌المثل که «پول چرک کف دست است» مخالفت و اتفاقاً آن‌ را از نگاه دینی بررسی کرده‌ام. همچنین از نگاه قرآن و روایات آن را به عنوان یک شیء مقدس معرفی کرده‌ام. 

صاحب اثر برگزیده بیست‌ و ششمین جایزه کتاب فصل افزود: مساله بعدی که در فصل نخست کتاب بررسی کرده‌ام، وفور نعمت است، مبنی بر این‌که کاستی در نعمات خداوند از جانب پروردگار نیست و از جانب آدمیان است. 

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین فعالی با اشاره به بخشی از کتاب که با رویکردی جدید از «عرفان پول» سخن گفته است، اظهار کرد: مبحث جدیدی که در فصل نخست کتاب به آن اشاره کرده‌ام، بحث «عرفان پول» است. بازخورد مخاطبان از این فصل نشان از جذابیت و تازگی این موضوع دارد.
 
وی افزود: من عرفان پول را با استفاده از آیات و روایات بررسی کرده‌ام. عرفان هر چیزی است که انسان را به خدا نزدیک می‌کند و پول می‌تواند به 10 صورت انسان را به خدا نزدیک کند. در واقع، من وجوه تقرب‌بخشی پول و کمک‌های معنوی انسان‌ها از طریق پول را بررسی کرده‌ام.
 
این پژوهشگر حوزه دین درباره فصل‌های دیگر کتاب بیان کرد: در فصل دوم به وقف کردن و عوامل و موانع بخشش پرداخته‌ام و در فصول دیگر شرایط، مصادیق، آثار و مصارف بخشش را تشریح کرده‌ام.
 
نویسنده کتاب «بخشش» در پاسخ به این سووال که «چرا موضوع بخشش را برای تحقیق خود برگزیده است؟» گفت: دلیل نخست، نیاز جامعه ما به مقوله بخشش و گذشت است. حدود 20 سال است که در عرصه کتاب و نشریه قلم می‌زنم. در این مدت همیشه یک نگاهم به متون دینی بوده است و نگاه دیگرم به اقتضائات زمان.
 
وی ادامه داد: یکی از مسایلی که جامعه امروز ما از آن رنج می‌برد معضل بی‌اخلاقی است. بنابراین از لحاظ اخلاقی، کاستی‌ها را رصد کردم و نتایج آن را در کتاب «بخشش» آوردم. هدف من از بخشش در این کتاب، هم جنبه مالی یا انفاق آن است و هم جنبه بخشش گناه دیگران که عفو نامیده می‌شود.
 
صاحب اثر برگزیده بیست‌ و ششمین جایزه کتاب فصل کاربردی بودن الگوهای دینی کتاب «بخشش» را یکی از دلایل انتخاب شدن کتاب در این جایزه دانست و توضیح داد: این کتاب یک اثر کاربردی است و من سعی کرده‌ام یک الگوی دینی را ارایه کنم، یعنی با توجه به نیازهای جامعه راهکارهای دینی را بر اساس متون دینی تعریف کنم و متعاقب آن الگو و مدل ارایه دهم.
 
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین فعالی ادامه داد: در این کتاب به وفور از داستان، شعر و ضرب‌المثل استفاده شده است تا جنبه آموزش آن تسهیل شود. به عنوان مثال، به داستان حضرت یعقوب(ع) اشاره شده که به عنوان نخستین نبی، «نبخشید» و برای 40 سال به درد هجران مبتلا شد.
 
وی به روش خاصی در نگارش این کتاب اشاره کرد و گفت: بر اساس این روش، وقتی آیه و حدیثی را توضیح می‌دهم آن‌ را تبدیل به یک کلمه یا جمله قصار می‌کنم و در داخل کادری، خلاصه حدیث یا آیه را قرار می‌دهم. من این روش را به عنوان یک روش موفق در نوشته‌هایم به کار می‌برم چون بارها شاهد استفاده جوانان و مخاطبان از این جملات قصار شده‌ام.

نویسنده کتاب «بخشش» بر دیگر ویژگی کتاب تاکید کرد و ادامه داد: من همیشه به بحث تکنیک‌ها توجه کرده‌ام، یعنی اگر کسی بخواهد اهل بخشش باشد، چطور می‌تواند به این روحیه نزدیک شود و چگونه می تواند مهارت‌ها و شیوه‌های رسیدن به قله‌ها و زیبایی‌های معنوی را فتح کند.
 
وی بر استفاده از برخی مباحث روانشناختی نیز اشاره و بیان کرد: از ویژگی دیگر این کتاب استفاده از مباحث روانشناختی است که مفاهیمی مانند آرامش و بخشش در این عرصه هم مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. البته خیلی وارد این حوزه نشده‌ام و تنها 30 صفحه از کتاب رویکرد روانشناختی دارد و در برخی موارد به نظریات روانشناختی ایراداتی هم وارد کرده‌ام.
 
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین فعالی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان جایزه کتاب فصل، گفت: رقابت به طور کلی، یک بحث ارزشیابی است که فی‌نفسه کار پسندیده‌ای محسوب می‌شود زیرا فرصتی است برای آشنایی با کتاب‌هایی که نقاط قوت دارند.
 
وی افزود: البته در مراسم پایانی بیست ششمین جایزه کتاب فصل دو ضعف وجود داشت که بهتر است در سال‌های آتی نسبت به بهبود آن‌ها اقدام شود. نخست این‌که تعداد سخنرانان در یک بازه زمانی محدود زیاد و از حوصله حاضران خارج بود و دوم این‌که فضای سالن به قدری کوچک بود که مهمانان و مدعوین را دچار مشکل کرده بود اما از آن‌جایی که از نزدیک شاهد زحمات برگزارکنندگان این مراسم بودم بسیار از زحماتشان تشکر می‌کنم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مژگان السادات مدرسی ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
    باسلام توضیحاتی که برای کتابتون دادین به نظرم رسید بایدکتاب خیلی جالب ومفیدی باشه حتما سعی میکنم تهیه کنم. بفرمائیدازکجاباید بخرم و7جلدش چقدرقیمتشه؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط