ناهید فلاحیان در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: مبحث آلودگی هوای شهرهای ایران در دستور کار مولفان کتاب مطالعات اجتماعی نیست و منطقا نیز جایی در آن ندارد.
وی ادامه داد: بخش جغرافیایی کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه هشتم که در دست تالیف قرار دارد، از ایران فراتر رفته و جغرافیای اروپا، آمریکا، استرالیا و خاورمیانه را مورد بررسی قرار میدهد.
فلاحیان با بیفایده خواندن طرح این مباحث در کتابهای درسی بیان کرد: دانشآموزان نمیتوانند برای رفع آلودگی هوا کاری انجام دهند و بنابراین طرح این موضوعها در کتابهای درسی جواب نمیدهد و فقط شعار است.
مسوول گروه مطالعات اجتماعی دفتر تالیف کتابهای درسی افزود: طرح این معضل جز اینکه بچهها را مضطرب کند که در حال تنفس سم هستند، کاری از پیش نمیبرد.
وی رسانهها را مسوول اصلی اطلاعرسانی درباره این معضل دانست و گفت: مشکل اصلی را باید در زیر ساختها جست و به فکر بهبود وضعیت وسایل حملو نقل عمومی برآمد. رسانهها باید با طرح این معضل صاحبان صنایع، معادن و مسوولان را متوجه عمق خطر و یافتن راهکارها کنند.
عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در توضیح مسایل زیست محیطی مطرح در کتابهای جغرافیا بیان کرد: در کتابهای درسی جغرافیا مباحثی مانند جدا کردن زبالهها در منزل یا استفاده از کیسههای پارچهای به جای نایلون مطرح شده است تا از این طریق فرهنگسازی لازم صورت گیرد اما طرح مباحثی که حل آنها خارج از توان دانشآموز است ثمری جز نگرانی دانشآموزان ندارد./
یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۴
نظر شما