کتاب رئالیسم جادویی (پژوهشی در اثر صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز) نوشته پرویز صالحی در برنامه «چاپ اول» دوشنبه 4 شهریورماه معرفی میشود.
پرویز صالحی ضمن معرفی کتاب درخصوص چرایی و چگونگی نوشتن این اثر نیز مطالبی را بیان می کند.
در این کتاب در یک بخش کوتاه، خصوصیات این ژانر تقریبا جوان ادبی (رئالیسم جادویی) که اوایل قرن بیستم به وجود آمد، با استناد به آثار نویسندگان دیگر و تحلیل انتقادی نویسنده اثر حاضر، مقولات جادویی توضیح داده شده است.
قسمت اصلی اثر، تقریبا در خدمت توصیف این خصوصیتها با استناد به صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز و نشان دادن مصداقهای هرکدام است. به این ترتیب تحلیل انتقادی صد سال تنهایی از دیدگاه رئالیسم جادویی موضوع اصلی متن را به خود اختصاص داده است.نویسنده رئالیسم جادویی با استفاده از تمهیدات و روشهای مشخص و در عین حال ساده میتواند بین واقعیت و مقوله جادویی و نه جادو به معنای متداول آن رابطه و پیوند برقرار کند.
یکی از مهمترین این روشها مبالغه، بزرگنمایی و توضیح کامل با همه ریزهکاریهای صحنههای مورد نظر است. بزرگنمایی یک عنصر، تا به حدی کشیده میشود که به نظر میرسد که به حوزه جادو وارد شده است.
در صد سال تنهایی در مواردی با این نوع مبالغه و برجستهسازی روبرو هستیم که به آنها در جای خود گاه حتی در دو جا اشاره شده است، مثل سفر خون یا زمانی که علی رغم هشدار پیلارترنرا به سرهنگ آئورلیانو بوئندیا که مواظب دهان خود باشد، باز هم یک قوری قهوه مسموم چگونه دست به دست میگردد تا به اتاق سرهنگ برسد و احتمالا او را از پای درآورد.
بیشتر کارهای انجام گرفته در این زمینه بر تاریخچهی به وجود آمدن ژانر و عبارت رئالیسم جادویی، آن هم خارج از حیطه مستقیم ادبیات نوشتاری و داستان و علت استفاده از نام این جنبش ادبی، و یا بهتر مفاهیم و مقولات نظری این اسلوب نوشتاری متمرکز شده، تا خصوصیتهای عملی و کاربردی آن در یک اثر مشخص و معین، فرقی نمیکند چه صد سال تنهایی گارسیا مارکز باشد یا هر اثر دیگر.
رئالیسم جادویی؛ پژوهشی در اثر صد سال تنهاییِگابرسل گارسیا مارکز در ۲۱۹ صفحه رقعی با جلد نرم چاپ و به بازار نشر عرضه شده است.
برنامه چاپ اول با اجرای مسعود بربر و تهیهکنندگی پرویز جمالی با موضوع معرفی تازههای نشر روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 12:45 برروی موج اف ام ردیف 106مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.
نظر شما