دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۰
كتابي مورد توجه قرار مي‌گيرد كه مقام بياورد

نويسنده كتاب "راز ناشناس"درباره تعامل ناشران و نويسندگان حوزه دفاع مقدس، گفت: نويسنده هيچ تسلطي بر شرايط بعد از نگارش كتاب ندارد؛ چرا كه ناشر صاحب و ارباب اثر مي‌شود و اگر كتاب در جشنواره‌اي مقام بياورد، مسوولان نيم نگاهي به آن مي‌اندازند و اثر را مورد توجه قرار مي‌دهند./

نورالدين آزاد، تقدير شده گروه داستان دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس به خاطر كتاب "راز ناشناس"، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، با انتقاد از نحوه داوري در اين دوره، اظهار داشت: داوران در جشنواره امسال با سليقه‌اي عمل كردن موجب نارضايتي بسياري از شركت كنندگان شدند و درحقيقت، كم‌تخصصي داوران مشهود بود. 

وي با اشاره به ويژگي اثر خود اظهار داشت: اين كتاب را هشت سال پيش نوشتم و با تاخير چهار ساله‌اي منتشر شد. "راز ناشناس" گونه معماگونه و پليسي را در حوزه ادبيات داستاني دفاع مقدس وارد كرده است.

نورالدين آزاد، علت تاخير در انتشار كتابش را نشان دادن چهره جامعه در دهه 1370 و قدرت پول و سرمايه و شهرت عنوان كرد و گفت: اين كتاب نشان دهنده واقعيت آن روز جامعه است و بسيجي‌اي را نشان مي‌دهد كه در چنين جامعه‌اي به دنبال روح توحيدي است.

نويسنده كتاب "راز ناشناس" با بيان اين كه در مراسم جشنواره امسال به كاهش انتشار آثار دفاع مقدس اشاره شد، تصريح كرد: بيشتر ناشران خصوصي معتقدند كه ديگر جنگ تمام شده و مردم نيز از يكدستي كتاب‌هاي دفاع مقدس خسته شده‌اند.

وي افزود: نهادهاي دولتي به دليل عدم تخصص برخي از متوليان امر، براي اطلاع‌رساني در باره آثار و بهبود كيفيت و كميت  آن‌ها اقدام مناسبي نمي‌كنند. گونه ادبي دفاع مقدس بايد به صورتي جديد و نو با مخاطب ارتباط مستقيم برقرار كند.

آزاد، درباره تعامل ناشران و نويسندگان اين حوزه گفت: نويسنده هيچ تسلطي بر شرايط بعد از نگارش كتاب ندارد؛ چرا كه ناشر، صاحب و ارباب اثر مي‌شود و اگر كتاب در جشنواره‌اي مقام بياورد، مسوولان نيم نگاهي به آن مي‌اندازند و اثر را مورد توجه قرار مي‌دهند.

نويسنده كتاب "كشتي شكسته" با اشاره به عدم آينده‌نگري برخي از مسوولان حوزه ادبيات دفاع مقدس، تصريح كرد: گاهي، مسوولان فقط براي گزارش كار، كتاب‌هاي درجه سه و بدون كيفيت منتشر مي‌كنند. اين وضعيت باعث يك بار مصرف شدن كتاب‌ها مي‌شود ومخاطبان، و به خصوص جوانان، از همين نقطه از چنين آثاري فاصله مي‌گيرند. 

نورالدين آزاد، سال 1324 در تهران متولد شده است. وی برای نمایش‌نامه "رازهای وحشی" دیپلم افتخار و لوح زرین جشنواره تئاتر فجر سال 1368 و برای كتاب "حادثه جنبی" دیپلم افتخار جشنواره خاطرات دانشجویان اراك را به‌دست آورده است.

كتاب‌هاي راز ناشناس، كشتی شكسته (رمان)، تابلوها (مجموعه طنز)، رازهای وحشی (نمایش‌نامه)، همزاد و دوستي به نام جن و همچنین فیلم‌نامه سریال‌های تلویزیونی "جدال با سرنوشت"، "بوی خاك" و "رنگ خیال" از آثار نورالدين آزادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط