یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
مشارکت مردم در برنامه‌های هفته کتاب استان مازندران

اجرای جشنواره‌های کتابخوانی در سه بخش گروهی، خانوادگی و فردی در قالب روزنامه، کتاب، نمایش خلاق، نقاشی، داستانک‌نویسی و طرح‌ها و پویش‌های کتابخوانی از جمله اقدامات هفته ‌کتاب در مازندران است.

عباس زارع، مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره برنامه‌های این استان در بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: برپایی نمایشگاه مجازی کتاب در استان با همکاری ناشران، رونمایی کتاب سال و تازه‌های كتاب در سراسر استان در ایام هفته کتاب، برپایی دوره‌های آموزشی آنلاین برای ناشران، نویسندگان و علاقمندان به فرهنگ مطالعه با موضوعات (شعر، داستان کوتاه، ویراستاری، آماده‌سازی و چاپ كتاب)، تشویق و ترغیب کتاب‌فروشی‌های سراسر استان برای مشارکت در برنامه‌های توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران(طرح پاییزه و...)، تجلیل از ناشران و نویسندگان پیشکسوت استان و... از برنامه‌های اداره ارشاد مازندران در ایام هفته کتاب است.
 
وی درباره تاثیرگذاری این برنامه‌ها در شرایط کرونایی حاکم برجامعه بیان کرد: شیوع بیماری کرونا در کشور در عین تهدید، می‌تواند فرصتی برای افزایش سرانه مطالعه باشد. شاید بیشترین دلیل دوری از کتاب و مطالعه در جامعه فعالیت‌های روزمره کاری یا تفریحاتی بوده‌ که خارج از محیط خانه انجام می‌گرفت و رقیب جدی برای مطالعه بوده‌است.
 
زارع ادامه داد: شیوع این بیماری و اهمیت قرنطینه خانگی، فرصتی برای افزایش سرانه مطالعه در جامعه شده‌است. مدیرت ارشاد نیز از این قاعده مستثی نیست و با توجه به ارتباط با طیف وسیعی از جامعه و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که در اختیار دارد، می‌تواند موثرترین نهاد در این حوزه باشد.
 
مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران با اشاره به برنامه‌هایی که موجب مشارکت بیشتر مردم در برنامه‌های هفته کتاب می‌شود، عنوان کرد: معرفی آثار و ارائه کتاب به مخاطبان و علاقمندان به فعالیت‌های فرهنگی از سوی نهادهای فرهنگی، ارائه بسته‌های فرهنگی و کتاب‌های مختلف به صورت رایگان یا با قیمت‌های ارزان به علاقمندان فرهنگ کتاب و کتابخوانی با تعامل نهادهای فرهنگی برای واگذاری کتاب، برگزاری جشنواره‌های مختلف، مسابقات متفاوت و جذاب برای خانواده‌ها از جمله قصه‌خوانی و کتاب‌خوانی در فضای مجازی از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که برای مشارکت بیش از پیش مردم در ایام هفته کتاب باید مورد توجه قرار بگیرد.
 
وی ادامه داد: اجرای جشنواره‌های کتابخوانی در سه بخش گروهی، خانوادگی و فردی در قالب روزنامه، کتاب، نمایش خلاق، نقاشی، داستانک‌نویسی، اجرای طرح چالش کتابخوانی، ارائه خلاصه‌ای از کتاب خوانده شده توسط اعضای خانواده به صورت ویدئو و اهداء جایزه ویژه خانواده کتابخوان از سوی نهادهای متولی، اجرای پویش کتابخوانی توسط اعضاء خانواده در دورهمی خانوادگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضبط و نشر آن، اجرای پویش هر خانه یک کتابخانه، اجرای پویش کتابخوانی برای سالمندان به‌صورت مجازی و مسابقه ایده برتر ترویج خواندن در جامعه از دیگر برنامه‌های تاثیرگذار و مناسب در حوزه ترویج کتابخوانی در ایام هفته کتاب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها