رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران معتقد است؛ هفته کتاب باید محل ارزیابی اقدامات و فعالیتهای کتابی همچنین تدوین استراتژیها و ساختارهای حوزه کتاب در طول سال باشد.
وی ادامه داد: این هفته بخش دیگری دارد که شامل برنامهریزی برای ساختارها و استراتژیهای آینده کتاب است و بهنظرم هفته کتاب فرصت و زمان بسیار خوبی برای این کار است.
حسنپور با بیان اینکه استراتژیهای بلندمدت باید برای هفته کتاب تبیین و تدوین شود، عنوان کرد: بهدلیل شرایط خاصی که همیشه پیش میآید مثل امسال که بیماری کرونا وجود دارد گاهی تدوین استراتژیهای بلندمدت سخت است اما با یک برنامهریزی اصولی میتوان به آن دست پیدا کرد.
عضو شورای سیاستگذاری بیستوهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: در این زمینه معتقدم که ما ۲۸ سال فرصت داشتیم برنامههای بلند مدت ۵ یا ۱۰ ساله برای کتاب تدوین کنیم و هر سال در هفته کتاب میدیدیم چه میزان از این برنامهها محقق شدهاست و هفته کتاب از حالت تشریفاتی خود خارج شده و عملیاتی شود.
حسنپور با بیان اینکه امیدوارم امسال یک استراتژی کلی برای این هفته تدوین شود، گفت: با تدوین این استراتژی میتوان در طول سال موضوعات مربوط به کتاب را پیگیری کنیم و هفته کتاب فقط محلی برای محک زدن و ارزیابی رشد این برنامه باشد و بهنظرم این اقدام یک کار اساسی است.
وی با طرح این موضوع که در هفته کتاب، نهادها و سازمانهای مختلف برنامه برگزار میکنند، یادآور شد: اگر استراتژی و تمرکز واحدی داشته باشیم میتوانیم موفقتر باشیم، بهعنوان مثال اگر سازمان یا نهادی گفت میخواهم در حوزه کتاب وارد شوم و پذیرفته شود در طول سال رصد شود که آیا این مجموعه توانسته کار خود را به درستی انجام دهد؟
بهگفته حسنپور، هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران باید محل ارزیابی برای کارشناسان فرهنگی و حوزه کتاب باشد نه فقط اظهارنظر آنها، همچنین باید زنجیرهای به هم پیوسته از اتفاقها و سیاستها در حوزه کتاب باشد که تداوم داشته باشد.
بیستوهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبانماه ۱۳۹۹ با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار میشود.
نظر شما