شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
لزوم پیگیری مطالبات اهالی نشر بعد از هفته کتاب

اردشیر بهجت معتقد است؛ اهالی نشر باید پس از هفته کتاب و در طول سال هم مطالبات و خواسته‌های صنفی خود از دولت و مسئولان فرهنگی کشور پیگیری کنند.

اردشیر بهجت در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تاثیر برگزاری هفته کتاب در طول سالیان مختلف گفت: در یک نگاه باید گفت که فعالیت‌های حوزه کتاب و کتاب‌خوانی با اجرای یک هفته نمادین نمی‌تواند هیچ تاثیری داشته باشد زیرا به‌نظر می‌رسد برخی کارها نمایشی و تبلیغاتی است اما نباید منکر اثرات خوب آن طی سال‌های اخیر با توسعه رسانه‌ها شد.
 
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر یک‌سری از کارها باعث شد موضوع کتاب و کتاب‌خوانی و هفته کتاب به چشم مردم بیاید؛ مثل حضور مسئولان در کتاب‌فروشی‌ها در طرح کتابگردی یا اجرای طرح پاییزه کتاب که کتاب را با تخفیف در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.
 
بهجت با بیان اینکه اجرای هفته کتاب اگرچه به‌صورت مستقیم دردی از کتاب‌فروش و ناشر دوا نمی‌کند، عنوان کرد: اسم کتاب‌فروش و نشر چند روزی به ادبیات روزنامه‌ها و مطبوعات و خبرگزاری‌ها وارد می‌شود و نوعی جو عمومی در رسانه‌های کشور برای کتاب ایجاد می‌شود.
 
وی تاکید کرد: اما مساله اینجا است که برنامه‌ریزی‌ها فقط محدود به یک هفته است و بقیه سال اتفاق خاص دیگری نمی‌بینیم و گویی فقط مردم در این هفته اسم کتاب به گوش‌هایشان می‌رسد و تا حدودی با وضعیت کتاب‌فروشی و نشر آشنا می‌شوند اما ضرورت دارد که مسئولان هم از این مشکلات مطلع شوند.
 
بهجت با بیان اینکه مشکلات نشر و کتاب‌فروشی‌ها مشخص است، گفت: هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دولتی و هم سازمان‌های دیگر مثل شهرداری به‌خوبی از این مشکلات آگاه هستند و به‌نظرم در این میان باید یک تعامل واقعی و دایمی بین دولت، شهرداری و مراکز فرهنگی برای رفع این مشکلات داشته باشند تا آسیب‌ها به‌مرور کاهش پیدا کند.
 
وی همچنین درباره نقش اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان به‌عنوان یک تشکل صنفی توضیح داد: به‌نظرم بهترین نهادی که می‌تواند مشکلات اهالی نشر را به گوش مسئولان برساند اتحادیه است؛ زیرا اتحادیه به‌عنوان یک نهاد صنفی نگاه کلی به ناشران و کتاب‌فروشان دارد و مثل انجمن‌های نشر فقط به حوزه‌ها و موضوعات محدود نیست.
 
مدیر کتاب‌فروشی بهجت یادآور شد: اتحادیه که به‌خوبی با مشکلات اهالی نشر آشنایی دارد و نسبت به آن‌ها اشراف دارد؛ در این هفته خارج از نمایش‌های رایج در هفته کتاب می‌تواند در تعامل با شهرداری‌ها و مراکز فرهنگی همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته‌های خود را دنبال کند و حتی بعد از هفته کتاب نیز این مطالبات را از مدیران پیگیری کند.
 
به گفته بهجت، برنامه‌هایی مثل هفته کتاب در قالب‌های مختلف در همه دنیا برگزار می‌شود، اما ضروری است که  گفت‌وگوها و تعاملات درباره کتاب بحث اول جامعه ‌شود و بنرهای شهری، برنامه‌های اختصاصی و مراسم‌های مختلف برای آن پیش‌بینی شود تا بطن جامعه هم با کتاب و کتابخوانی آشنا شوند و کتاب به یک مساله ملی تبدیل شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها