شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
روشن نگاه داشتن چراغ فرهنگ با طرح ملی ایران قوی 

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی با اشاره به برنامه‌های ستاد فهما در هفته کتاب گفت: راه‌اندازی پویش شنبه‌های کتاب مساجد و همچین رواق کتاب ذیل طرح ملی ایران قوی از جمله برنامه‌های امسال این مجموعه به مناسبت هفته کتاب محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با فرارسیدن هفته کتاب بسیاری از نهادها و ارگان‌های کشور حتی با وجو شیوع کرونا، اقدام به برگزاری برنامه های مختلفی در قالب فضای مجازی کردند تا از این طریق چراغ پر فروز علم و دانش را حتی در روزهایی این چنین تلخ روشن نگاه دارند.

یکی از مجموعه‌های دینی که در این عرصه فعالیت دارد ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است. این مجموعه با 25 هزار و پانصد کانون در سطح کشور با خیل عظیمی از نوجوانان و جوانانی ارتباط داشته و خوراک فکری و فرهنگی با محوریت فعالیت های مسجدی را در بسترهای مختلف برایشان فراهم می کند.

بر آن شدیم با توجه به فرارسیدن هفته کتاب و با توجه به مخاطبان گسترده این مجموعه گفت وگویی با حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی، مشاور وزیر و رئیس ستاد فهما داشته باشیم و برنامه‌های این ستاد به مناسبت هفته کتاب را از زبان وی جویا شویم که در ادامه می‌خوانید:

برنامه‌های ستاد فهما برای هفته کتاب چیست، مطلع شدیم پویش شنبه‌های کتاب را آغاز کردید. در مورد این پویش توضیح دهید.
قبل از پاسخ به این پرسش مقدمه ای را بیان می کنم؛ یکی از مهمترین فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی مساجد کشور ترویج فرهنگ کتابخوانی است که به این منظور در قالب‌های مختلفی در طول سال اقدام به تبلیغ و ترویج این مهم می‌کند. از سوی دیگر از آنجایی که مخاطبان اصلی ما گروه سنی نوجوان و جوان را تشکیل می‌دهد تلاش کردیم متناسب با نیاز این قشر، فعالیت های فرهنگی خود را در عرصه های متنوع به ویژه حوزه کتاب تعریف کنیم.

راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه های مساجد، تنها یکی از اقداماتی است که به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور انجام شده است. هدف ما این مهم بود که بتوانیم فعالیت‌های فوق برنامه نوجوانان و جوانان را در سطح مساجد تقویت کنیم به همین منظور بحث کتابخانه‌های مساجد را مورد توجه قرار دادیم.

همچنین در ایام مختلف سال نیز در قالب های مختلف از جمله برگزاری نمایشگاه، برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب، مسابقات کتاب، خلاصه نویسی از کتاب سعی می‌کنیم به نوعی ذهن اعضای کانون‌ها را با مقوله کتاب و کتابخوانی پیوند دهیم.

اما در رابطه با پرسشی که در رابطه با برنامه های ستاد فهما به مناسبت هفته کتاب مطرح  شد، باید بگویم عموم فعالیت‌های ما با توجه به اینکه امسال ویروس منحوس کرونا شایع شد، در بستر فضای مجازی تعریف شد که برخی از این برنامه ها اشاره می‌کنم. 

دو طرح شنبه‌های کتاب و پویش # شنبه-های-کتاب-مساجد از جمله برنامه‌های محوری است که امسال در سطح کشور به همت ستاد فهما برگزار می‌شود. طرح شنبه‌های کتاب در کانون‌های فرهنگی هنری فعال استان‌ها به ویژه کانون های دارای کتابخانه، به صورت مستمر از هفته کتاب تا تا پایان سال جاری برگزار می شود؛ همچنین هر استان مراسم محوری شنبه های کتاب را با محوریت کانون های مجری منتخبِ طرح شنبه های کتاب با حضور مسئولین استانی در راستای جریان سازی فعالیت ها تا پایان هفته کتاب باید برگزار می کند.

همچنین افتتاح رواق کتاب از طریق ارتباط ویدئو کنفرانسی با استان چهارمحال و بختیاری (استان معین رواق کتاب) توسط ستاد مرکزی، افتتاح رواق کتاب به صورت نمادین با حضور مسئولین استانی در سایر استانها از دیگر برنامه‌های ویژه این ایام است که به همت ستاد فهما اجرایی خواهد شد. از سوی دیگر کانون‌های مساجد برای شرکت در پویش # شنبه-های-کتاب-مساجد می‌توانند با انتشار پوستر، موشن گرافیک، اینفوگرافیک، عکس و فیلم از اجرای طرح شنبه های کتاب در فضای مجازی در سطح کانون‌ها و کتابخانه‌ها در قالب «# شنبه -های-کتاب-مساجد» اقدام کنند.

اما از دیگر فعالیت‌های کانون های مساجد در طول این یک هفته تکریم فعالان حوزه کتاب (کتابداران، اعضای کتابخانه، خیرین کتاب، ناشرین، نویسندگان، مروجان کتابخوانی و...) در قالب طرح سه‌شنبه‌های تکریم تا پایان هفته کتاب، شرکت در برنامه های ملی حوزه کتاب، اطلاع رسانی به اعضای کانون و کتابخانه پیرامون شرکت در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، مروجان کتابخوانی و جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان، ثبت و بروزرسانی اطلاعات کتابخانه‌های مساجد بازدید میدانی یا ارتباط تصویری با کتابخانه های برتر استان (با رعایت پروتکل‌های بهداشتی)، ثبت وبروزرسانی اطلاعات هویتی کتابخانه در سامانه بچه های مسجد، مستندسازی از فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی (عکس، فیلم ...) و ارسال گزارش ها به ستاد استان چهارمحال و بختیاری(استان معین رواق کتاب) است.

به نظرتان ترویج فرهنگ مطالعه به وسیله مکان عبادی و مقدسی چون مسجد چه تاثیراتی دارد؟
به یاد داشته باشیم که از صدر اسلام مساجد مرکز ترویج علم، اداره جامعه و رفع مشکلات مردم بود. مسجد صرفا مکان عبادت نبود، بلکه محلی برای درس و بحث میان استاد و شاگرد تعریف شده و این سیره در طول تاریخ ادامه داشت. تاریخ تمدن اسلام مملو از مواردی است که مسجد به عنوان ثقل اصلی وقایع قرار گرفته بود؛ حتی در چند قرن اخیر و به ویژه بعد از انقلاب صنعتی که جهان با پیشرفت‌های متعددی مواجه شد و مراکز مختلفی برای فعالیت های علمی تاسیس شد، باز هم مسجد در میان مسلمانان و کلیسا در میان مسیحیان همچنان جایگاه علمی داشت هرچند که این مهم به تدریج رنگ باخت.

با این وجود اما همچنان مساجد در ممالک اسلامی نقش مهمی را ایفا کرده و فرهنگ ساز هستند. برای مثال انقلاب اسلامی ایران از پایگاه مسجد شکل گرفته و به پیروزی رسید. بنابراین با توجه به آنچه که ذکر شد تربیت نسل آینده از طریق مسجد و به ویژه ارایه خدمات مختلف فرهنگی در این قالب می‌تواند تاثیر به سزایی در آینده فکری یک نوجوان داشته باشد. 

کتاب خواندن در یک جمع مسجدی، گفت وگو و تبادل اندیشه در این محیط از جمله برکاتی است که به یمن انقلاب اسلامی ترویج یافت و ستاد فهما با عنایت به این مهم در قالب‌های مختلفی در صدد تقویت و ترویج فرهنگ مطالعه از طریق مسجد بر آمده است.

چندی قبل طرح ملی ایران قوی در ستاد فهما کلید خورد، آیا در این طرح برای کتاب برنامه خاصی در نظر گرفته‌اید؟
بله، اساسا یکی از طرح‌های ملی که در سطح ستاد فهما شکل گرفت، طرح ملی ایران قوی است که ابعاد مختلفی دارد، یکی از موضوعاتی که در این طرح مورد توجه قرار گرفته مساله کتاب است؛ در واقع این طرح با ایجاد بستر مشارکت و نقش‌آفرینی، رقابت سالم، تولید و اشتراک محتوا، هماهنگی و انسجام فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تلاش می‌کند در راستای تقویت مولفه‌های استحکام فرهنگی نظام اسلامی بر محور مسجد گام دارد، بر این اساس با هدف برون سپاری فعالیت‌ها و بهره‌مندی از ظرفیت‌های استانی، رواق کتاب با محور استان چهار محال و بختیاری شکل گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها