شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
پانزدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به‌میزبانی خوزستان برگزار می‌شود

انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، امسال و در پانزدهمین گردهمایی سالیانه خود به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز، از چهره‌هایی ادبی مانند صالح حسینی، محمد جواهرکلام، مصطفی مستور، عدنان غریفی، سیدعلی صالحی، قدمعلی سرامی و محمد جعفری قنواتی، تجلیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، منوچهر جوکار رئیس شعبه خوزستان انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و دبیر علمی پانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی امروز شنبه ۲۵ بهمن در نشست خبری این گردهمایی که در سالن اجتماعات حوزه ریاست دانشگاه شهی چمران اهواز برگزار شد، سخنانش را با ابراز خرسندی از اینکه خوزستان توانسته است رتبه دهم را در بین شعبه‌های انجمن ترویج زبان و ادب فارسی کسب کند، آغاز کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه با ارائه اطلاعاتی درباره پانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، افزود: آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ فراخوان برگزاری این گردهمایی منتشر شد و داوران مقالات را بررسی کردند که برخی از آنها به‌صورت سخنرانی و برخی دیگر نیز به‌صورت پوستر ارائه می‌شود.

رئیس شعبه خوزستان انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ضمن تشریح فعالیت‌های این انجمن، با نگاهی به تاریخچه آن تصریح کرد: این انجمن علمی و غیردولتی از ۵۰ سال گذشته به همت استادان بزرگ و نوادر حوزه زبان و ادبیات فارسی بنیان گذاشته‌ شد و از آن جمع، حالا تنها دکتر مهدی محقق در قید حیات است که در این گردهمایی نیز شرکت می‌کند.

جوکار بیان کرد: مهم‌ترین مسئولیت انجمن، پاسداری از بنیان‌های علمی زبان و ادب فارسی در سراسر جهان است که در دو حوزه داخلی و بین‌المللی با رویکرد اصلی انجمن پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه در حوزه زبان و ادب فارسی فعالیت می‌کند.

دبیر علمی پانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، گفت: متولی برگزاری این گردهمایی بین‌المللی، دانشگاه‌هایی هستند که شعبه‌های انجمن ترویج زبان و ادب فارسی را ایجاد کرده‌اند؛ هدف اصلی گردهمایی نیز گرد هم آوردن مدرسان و پژوهشگران داخلی و خارجی زبان فارسی برای اعتلای جایگاه این زبان است.

وی با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار انتخاب رساله برتر دکتری زبان و ادبیات فارسی به این همایش افزوده شده است، بیان کرد: به پاس خدمات ۵۰ ساله استاد مهدی محقق، به نام ایشان جایزه‌ای به رساله برتر دکتری اهدا می‌شود.

رئیس شعبه خوزستان انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ۱۴ نشست تخصصی، دو نشست عمومی و سه نشست کارگاهی در حوزه «آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبان‌ها»، «پژوهش‌های محوری مانند فرهنگ‌عامه و دفاع مقدس»، میزگرد تخصصی در حوزه «نشریات علمی و پژوهشی زبان و ادبیات فارسی» با حضور سردبیران مجلات معتبر را از دیگر برنامه‌های این گردهمایی عنوان کرد.

جوکار در ادامه یکی از ویژگی‌های این گردهمایی را توجه ویژه به استان خوزستان دانسته و بیان کرد: در این بخش دو نشست تخصصی با موضوع «زبان و ادبیات فارسی در استان خوزستان» با سخنرانی‌های قدمعلی سرامی با موضوع «شاهنامه‌خوانی و شاهنامه پژوهی در خوزستان»،  اردشیر صالح‌پور با موضوع «صنعت نفت و ادبیات در خوزستان»، حسن میرعابدینی با موضوع «مکتب داستان‌نویسی جنوب» و علی‌اشرف صادقی با موضوع «گویش‌های بومی خوزستان از منظر زبان‌شناسی» برگزار می‌شود که بی‌شک می‌تواند افق‌های جدیدی برای پژوهشگران جوان ترسیم کند.

وی با اشاره به بخش‌های دیگر این همایش گفت: تجلیل از مفاخر ادبی استان خوزستان در چهار حوزه مترجمان، پژوهشگران ادبی، شاعران و نویسندگان از دیگر بخش این گردهمایی است و در حوزه مترجمان از «صالح حسینی» و «محمد جواهرکلام»، در حوزه داستان از «مصطفی مستور» و «عدنان غریفی»، در حوزه شعر از «سیدعلی صالحی» و در حوزه پژوهشگران ادبی از «قدمعلی سرامی» و «محمد جعفری قنواتی» تجلیل می‌شود.

بر پایه همین گزارش، پانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی از سه‌شنبه ۲۸ بهمن تا ۷ اسفند در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود و آیین گشایش آن با پیام‌های منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سخنرانی غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها