دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
دانش جنسی زنان بیشتر از مردان است

زهره کشاورز معتقد است: در سیستم آموزشی ما به دلیل اینکه بانوان دارای دوران بارداری هستند، آموزش‌های لازم در زمینه باروری جنسی به زنان و دختران داده شده، اما هنوز مردان را در این سیستم آموزشی قرار نداده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سلامت مردان یکی از مولفه‌های مهم در بحث سلامت جامعه است، اما باید گفت در جامعه ما کمتر به این مولفه مهم پرداخته شده و حتی مردان هم برای پیشگیری از معضلات ویژه خود تا حد زیادی تلاش نمی‌کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند ما توقعات بی‌جا از مردان در باب آگاهی از موضوع سلامت جنسی و باروری و حتی درباره سلامت خودشان داریم، چراکه تلاش جدی برای افزایش آگاهی آن‌ها آنگونه که برای بانوان انجام شده، صورت نگرفته است.
 
زهره کشاورز؛ دکترای تخصصی سلامت باروری و فلوشیپ جنسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در این‌باره بیان کرد: آموزش مهمترین گام برای یک اقدام پیشگیرانه در بحث سلامت به‌ویژه سلامت مردان است. بنابراین اقدامات پیشگیرانه باید براساس سن افراد متفاوت باشد؛ همچنین بر همین مبنا نهادهای گوناگون در کشور باید اقداماتی را به سرانجام برسانند. گفتنی است، خانواده نخستین پایگاه افزایش دانش سلامت در افراد است.
 
وی افزود: در گام بعدی مدرسه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که آموزش و پرورش حاکم در هر کشور در این زمینه نقش مهمی دارد؛ بنابراین بسته‌های آموزشی نظیر کتاب مبتنی بر هر سنی متفاوت است. در نهایت اگر فردی تحت‌تأثیر آموزش‌های استاندارد و متوالی متناسب با سن و شرایط زیسته خود قرار گرفته باشد، می‌تواند در مقام یک والد آموزش دیده نسل بعدی خود را به خوبی پرورش دهد و در عین‌حال از خود مراقبت کند.
 
کشاورز دامنه آموزش در این زمینه را وسیع دانست و تأکید کرد: دامنه آموزش به قدری وسیع است که چندین دستگاه بزرگ کشور در آن دخیل هستند. امروزه منابع آموزشی کافی در کشور را داریم اما نیازمند ساماندهی هستند. معضل اصلی این است که امروزه هر فردی می‌تواند در این حوزه آموزش دهد، درحالی‌که صلاحیت چنین مهارتی را ندارد، به همین دلیل امکان اینکه باور نادرستی را در جامعه پخش کند بسیار زیاد است. بنابراین باید به این امر نگریست که آموزش‌ها از  سوی چه نهادهایی و توسط چه کسانی بیرون می‌آیند.
 
این کارشناس سلامت باروری، گفت: پیگیری رفتارهای ارتقادهنده سلامت پایه و اساس افتادن در یک مسیر سالم است. مردان باید بدانند که چگونه مراقب قند خون چربی خود باشند یا اینکه چگونه از ابتلا به دیابت و بیماری‌های متابولیک جلوگیری کنند.
 
وی افزود: در سیستم آموزشی ما به دلیل اینکه بانوان دارای دوران بارداری هستند، آموزش‌های لازم به زنان و دختران داده شده، اما هنوز مردان را در این سیستم آموزشی قرار ندادیم و اگر پروتکل‌هایی هم در این زمینه تدوین شده در دسترسشان نیست، چراکه یا محصل هستند یا در بازار کار فعالیت می‌کنند.  
 
به گفته این کارشناس، آموزش‌ها باید سلسله‌وار و برای هر مقطع سنی متناسب با تجربه زیسته آن‌ها به درستی طراحی شود و در اختیار آنان قرار بگیرد.
 
کشاورز با اشاره به اهمیت تألیف کتاب در بحث سلامت مردان به‌ویژه باروری جنسی اظهار کرد: ابتدا باید گفت، فرهنگ خواندن در بحث ترویج اطلاعات درست در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است. کتاب‌ها در این زمینه باید دارای ادبیاتی ساده و روان باشند، چراکه مخاطبان آن عموم مردم جامعه هستند.
 
وی افزود: آثار ترجمه شده در زمینه سلامت مردان ابتدا باید بومی‌سازی شود. امروزه نیاز داریم کتاب‌های تألیفی بیشتری روانه بازار نشر شوند تا ترجمه. در کل رواج چنین کتاب‌هایی در جامعه اهمیت زیادی دارد؛ همچنین تولید محتوا در فضای مجازی هم از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه رواج اطلاعات در این بستر به راحتی صورت می‌گیرد و افراد دسترسی راحت‌تری به آن‌ها دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها