سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
نقشه گردشگری ادبی شیراز تدوین می‌شود/ رونمایی کتاب «نظم در بزم عشق»

مدیر گردشگری و زیارتی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز از تهیه نقشه گردشگری ادبی شیراز خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، امیرحسین حکمت‌نیا امروز سه‌شنبه 6 مهرماه در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته گردشگری که با حضور موید محسن‌نژاد معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فارس برگزار شد، گفت: 16 مسیر تخصصی گردشگری ادبی در شیراز تعریف شده که سامان‌دهی و مناسب‌سازی این مسیرها در دستور کار قرار گرفته است.
 
وی با بیان اینکه سال گذشته کتاب گردشگری ادبی شیراز تالیف، چاپ و رونمایی شد، از مناسب‌سازی، تدوین روایت و سامان‌دهی مسیرهای گردشگری ادبی در مناطق 2، 3، 8 و 7 شیراز خبر داد و افزود: به‌زودی پروژه نقشه ادبی شهر شیراز را خواهیم داشت که اتفاق مهمی در این باب به شمار می‌رود.
 
مدیر گردشگری و زیارتی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با تصریح اینکه شیراز از داشتن نقشه گردشگری در همه حوزه‌ها محروم است، تاکید کرد: ما در شیراز تنوع جاذبه داریم؛ اما هیچ نقشه‌ای در این حوزه‌ها نداریم. مثلا در گردشگری سلامت که مبتنی بر جاذبه و خدمات است، اصلا نقشه‌ای در این باره وجود ندارد. به همین روال نقشه گردشگری دینی یا ادبی در شیراز نداریم.
 
به گفته حکمت‌نیا، تنوع جاذبه در شیراز بعضا باعث شده که مدیران گردشگری را دچار آشفتگی کرده؛ زیرا نمی‌دانند کدام‌یک را سامان‌دهی کنند.
 
وی از لزوم تعریف نقشه‌های تخصصی که شامل جانمایی‌ها و معرفی مسیرهاست، نام برد و گفت: برای اینکه گردشگر آشنایی با تنوع جاذبه و سفر و ماندگاری را در شیراز داشته باشد، بسیار لازم و ضروری است که نقشه گردشگری داشته باشیم. ما در دبیرخانه شهر خلاق به شکل جدی روی مقوله گردشگری ادبی در حال کار هستیم و نهایتا پروژه نقشه گردشگری ادبی از مهم‌ترین کارها و رسالت‌هایی است که به جدیت دنبال خواهیم کرد.
 
مدیر گردشگری و زیارتی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با اعلام اینکه شیراز بابت رویدادهای تقویمی و ملی همیشه پرکار بوده و ایجاد دبیرخانه رویدادها ضروری است، بیان کرد: ایجاد تقویم گردشگری برای جذب گردشگر لازم و ضروری است. 
 
حکمت‌نیا در ادامه به اعلام برنامه های هفته گردشگری از سوی شهرداری شیراز پرداخت و گفت: از امروز تا ۱۲ مهرماه جاری تورهای شهروندی شامل ۶ تور ویژه کارکنان نهادهای فرهنگی در بافت تاریخی شیراز برگزار می‌شود که یک روز هم اصحاب رسانه مهمان این تور هستند.
 
به گفته مدیر گردشگری و زیارتی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، در مسیرهای سنگ سیاه، تخت ابونصر، لب آب و باغ‌های شیراز محور خاندان قوام و درب شازده بستر تورهاست.
 
وی از برپایی سلسله تورهای کوچه گردی با ظرفیت ۱۲۰۰ نفرساعت خبر داد و افزود: ۶ تور بافت تاریخی که فعالان و اهالی بافت تاریخی در آن مشارکت دارند برگزار می‌شود.
 
حکمت‌نیا ادامه داد: «شب شعر چله» از دیگر برنامه‌های هفته گردشگری است که با مراعات شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حافظیه برپا و به موازات آن برگزاری آیین رونمایی کتاب «نظم در بزم عشق» است که به ادبیات عاشورایی می‌پردازد. هدف از تالیف و گردآوری این کتاب بیشتر برای راهنمایان گردشگری است که در طول ماه‌های محرم و صفر با شعرایی که در باب عاشورا سروده‌اند و در این کتاب گردآوری شده است، آشنا شوند؛ زیرا ما در روایت ادبیات عاشورایی محصولی تاکنون به این شکل نداشتیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در «باغ شمس» نیز آیینی به مناسبت شب صنایع دستی را خواهیم داشت که به گرامی‌داشت هنرمندانی که در بازسازی و مرمت بقاع متبرکه می پردازند، اختصاص می‌یابد. در این مراسم از ۵ هنرمند که در بازسازی و ساخت بقاع مشارکت داشتند، تقدیر می‌شود. 
 
حکمت‌نیا اضافه کرد: در هشتم مهرماه در مرکز شیرازشناسی شب شیرازشناخت را خواهیم داشت. در روز دهم مهرماه نیز نشست «قصه اُسکرو» بر اساس مشاغل و هنرهای ازیادرفته برگزار خواهد شد. «طاق اسکرو» از جمله محلاتی است که به آن‌ نپرداختیم. سپس در یازدهم مهر مراسم اختتامیه هفته گردشگری در باغ دلگشا شیراز برگزار می‌شود.

در خلال این نشست موید محسن‌نژاد، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فارس بر لزوم ایجاد دبیرخانه «گردشگری رویداد» به منظور سامان‌دهی رویدادهای ملی و تقویمی گردشگری تاکید کرد و گفت: در کل استان فارس مراجع مختلفی هستند که در حوزه گردشگری خود را متولی می‌دانند؛ اما با با راه‌اندازی دبیرخانه فوق تمام این نهادها در این دبیرخانه تجمیع می‌شوند تا از پراکندگی و ناهماهنگی جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: دبیرخانه گردشگری رویداد استان فارس در بخشی از مرکز فرهنگی سعدی ایجاد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها