سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
تکنولوژی‌های جدید در صنعت چاپ به ویترین کتاب‌فروشی‌ها رسید

کتاب «تکنولوژی‌های جدید در صنعت چاپ» با نگاهی به جدیدترین فناوری‌های صنعت چاپ به همت توسط انتشارات طراحان تین منتشر و روانه ویترین کتاب‌فروشی‌ها شد.

پوپک فرزانه‌پور، مدرس دانشگاه الزهرا (س) و مدیر انتشارات طراحان تین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به روند تهیه و جمع‌‌آوری کتاب «تکنولوژی‌های جدید در صنعت چاپ»،‌ توضیح داد: چندین سال است که در زمینه تدریس چاپ صنعتی به دانشجویان رشته گرافیک فعالیت دارم، همیشه نبود منابع به‌روز در این حوزه یکی از مشکلات جدی برای دانشجویان بود و نبود سرفصل مناسب برای این واحد درسی وجود نداشت.
 
وی افزود: در بسیاری از سرفصل‌های دروس طی سالیان قبل هنوز به دستگاه‌های لترپرس و ملخی اشاره می‌شد، اما الان بسیاری از این دستگاه‌ها تغییر کرده و ضروری است که در سرفصل‌های دروس هم به آن اشاره شود.
 
فرزانه‌پور با بیان اینکه معمولا در کلاس‌های درس، استادان متکلم وحده هستند، گفت: من در یک ترم تحصیلی دانشجویان را تشویق کردم تحقیقی که قرار است برای پایان ترم ارائه دهند،‌ عملی‌تر باشد، با تحقیق و پژوهش همراه باشد و در عین حال به‌روز و جدید باشد.
 
وی تاکید کرد: 10 فصل برای کتاب تعیین شد و اولین سرفصل و موضوع آموزشی به دانشجویان این بود که آینده چاپ افست به کدام سو می‌رود،‌ سپس به بحث چاپ دیجیتال و بسته‌بندی و چاپ سبز پرداختیم و در ادامه به موضوعات آخرین پیشرفت‌ها در فناوری چاپ،‌ فناوری چاپ و مفاهیم طراحی برای سیستم‌های چاپ هیبریدی، چاپ روی پارچه، کاغذ در چاپ سبز، چاپگر سه‌بعدی، چاپ هولوگرام و احیای چاپ دیجیتال رسیدیم.
 
فرزانه‌پور با بیان اینکه حدود 38 دانشجو بر روی مباحث و موضوعات این کتاب کار کردند، گفت: تلاش کردیم که در این پروژه مفهوم کار گروهی بیشتر لمس شود و از سوی دانشجویان جدی‌تر گرفته شود، زیرا این موضوع به رشد دانش و تجربیات دانشجویان کمک زیادی می‌کند.
 
وی یادآور شد: معمولا دانشجویان در هر ترم تحصیلی تحقیق و پژوهش‌های مختلفی انجام می‌دهند و خیلی از این تحقیق‌ها زیر اسم استاد قرار می‌گیرد و در درجه دوم است، اما در این کتاب هر بخش با اسامی دانشجویانی که کار را انجام داده‌اند، آغاز می‌شود.
 
فرزانه‌پور درباره مدت زمان جمع‌آوری اطلاعات کتاب نیز توضیح داد: بیش از یک سال پروسه جمع‌آوری کتاب طول کشید، تا مطالب در قالب متون ترجمه شده و تالیفی جمع‌آوری شود، سپس ویراستاری اثر انجام شد تا جمع‌بندی درستی در کار اتفاق بیفتد.
 
وی همچنین درباره تفاوت‌های این اثر نسبت به آثاری که پیش از این در حوزه چاپ نگاشته شده‌اند، عنوان کرد: صنعت چاپ یک صنعت به‌روز است و در مدت زمان کوتاهی به دلیل ورود ماشین‌ها و تکنولوژی‌‌های جدید، اطلاعات آن تغییر می‌کند، ما تلاش کردیم در این کتاب به بخش‌هایی بپردازیم که با فناوری‌های روز همراه باشد.
 
به گفته فرزانه‌پور، رویکرد ما این بوده است که دانشجویان رشته گرافیک و چاپ بتوانند اطلاعات خوبی با مطالعه این کتاب به دست بیاورند و به صورت ساده‌تر با دنیای چاپ امروز آشنا شوند.
 
وی در پایان صحبت‌های خود از آماده‌سازی کتابی با عنوان بسته‌بندی در صنعت چاپ به همین شیوه توسط دانشجویان خبر داد.
 
کتاب (تکنولوژی‌های جدید در صنعت چاپ) در 176 صفحه، شمارگان 200 نسخه و در قطع رقعی توسط انتشارات طراحان تین منتشر شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها