جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
فقدان نگاه حرفه‌ای به نشر کتاب‌های کودک و نوجوان حوزه دفاع مقدس

هادی خورشاهیان، سرداور بخش کودک و نوجوان نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس تاکید دارد که برای بهبود وضعیت نشر کتاب‌های کودک و نوجوان حوزه دفاع مقدس باید ناشران به صورت حرفه‌ای در این حوزه فعالیت کنند و به مسایل فنی و مدیریت هنری نگاه کارشناسانه داشته باشند.

هادی خورشاهیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: در نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس مسئولیت سرداوری کتاب‌های کودک و نوجوان دفاع مقدس شامل شعر، داستان و ترانه منتشر شده در سال‌های 98 و 99 را بر عهده دارم.

سرداور بخش کودک و نوجوان نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس افزود: در بخش‌های شعر و خاطره اثر قابل قبولی نداشتیم و آثار دچار ضعف‌های محتوایی یا کتاب‌آرایی بودند.

این نویسنده، شاعر و پژوهشگر ادبی تاکید کرد: در حوزه کتاب‌های داستان هشت اثر به مرحله نهایی داوری رسیدند که دو کتاب در حوزه کودک و شش اثر نیز در حوزه نوجوان بود که دارای شایستگی متن و محتوا و کتاب‌آرایی مناسبی بودند.

وی ادامه داد: در عین حال با وجود قابل قبول بودن تعداد، مجموع آثار این بخش از نظر محتوا و کیفیت رضایت‌بخش نیستند و به صورت غیر حرفه‌ای نوشته شده‌اند. این امر هم نگران‌کننده است زیرا نشان می‌دهد ناشران بدون توجه به محتوا و کیفیت یک اثر، آن را روانه بازار کرده‌اند و از طرف دیگر جای امید دارد چون نشان‌دهنده دلبستگی عمومی به داستان‌نویسی در حوزه دفاع مقدس است.

خورشاهیان در پایان گفت: برای بهبود وضعیت نشر کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان دفاع مقدس باید ناشران از کارشناسان حرفه‌ای در امور مختلف مرتبط با چاپ و نشر استفاده کنند؛ چراکه مدیریت هنری و کتاب‌آرایی نیز در ارزش‌بخشی به آثار حوزه کودک و نوجوان موثر است و بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها