یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
نیازمند ایجاد یک جبهه فرهنگی برای ترویج کتابخوانی هستیم

طهماسبی، ارتقاء جایگاه کتاب، نویسنده و موضوع کتاب‌خوانی نزد مردم را یکی از راه‌های موثر برای ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و گفت: مانند جبهه‌‌های فرهنگی با رویکرد جهادی و جبهه فرهنگی جریان انقلاب اسلامی، امکان تشکیل قرارگاه کتاب و کتابخوانی نیز وجود دارد.

فرهاد طهماسبی، معاون مشارکت‌های دفتر امور اجتماعی استانداری لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، ضمن تبریک فرارسیدن روز تشکل‌ها و مشارکت‌ها اجتماعی به دست‌اندرکاران گفت‌: سال گذشته در حوزه تشکل‌ها 18 پرونده جدید را صادر کردیم که این موفقیت بسیار خوبی است در صورتی که پیش‌بینی می‌شد این تعداد بین 12 تا 15 مجوز باشد.

وی افزود: 35 مجوز تشکل‌های جوانان را با سیاست‌های کلی وزارت کشور در قالب شورای حمایت از مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های مدنی تطبیق دادیم.

طهماسبی به برنامه‌های اجرا شده دفتر امور اجتماعی استانداری لرستان اشاره کرد و ادامه داد: دکتر سیدمحمد قاسمی، مدیرکل سابق مخابرات استان لرستان کتابی با موضوع تشکل‌های مردم‌نهاد استان منتشر کرد که اطلاعات لازم درباره این تشکل‌ها از طرف دفتر امور اجتماعی در اختیار ایشان قرار گرفت.

وی گفت: با برگزاری چند همایش و گردهمایی در دو ماه گذشته به ریاست معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان همه مدیران تشکل‌ها در این همایش‌ها حضور و دغدغه‌های خود را مطرح کردند. پیرو این مسائل، مکاتباتی با مدیران دستگاه‌های اجرایی استان با هدف بهبود فعالیت این تشکل‌ها انجام شد.

طهماسبی افزود: تا حصول نتیجه اداری، پیگیر مصوبات انجمن کتابخانه عمومی استان و انجمن کتابخانه عمومی شهرستان، هستیم. مکاتبات زیادی درباره جایگزینی کتابخانه 17 شهریور که سال‌هاست لاینحل مانده، افتتاح کتابخانه مرکزی خرم‌آباد و پرداخت نیم‌درصد سهم کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری‌ها تا جایی که امکان داشته انجام شده است.

طهماسبی با بیان اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی برای پیشبرد اهداف و مقاصد تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد باید همکاری بیشتری داشته باشند، افزود: در نظام مقدس جمهوری اسلامی، اعتقاد بر این است تا جایی که امکان دارد کارهای اجرایی به دست سازمان‌های مردم‌ نهاد سپرده شوند.

وی گفت: در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، دستگاه‌هایی همچون کمیته امداد، بنیاد شهید، دانشگاه‌های استان، سازمان بهزیستی، عمدتاً کارهای اجرایی‌شان را در قالب عقد قرارداد و تفاهم‌نامه با تشکل‌های مردم نهاد انجام می‌دهند.

طهماسبی ادامه داد: به عقیده من مشکل در زمینه کتاب و کتابخوانی در کارهای اجرایی نیست، مشکل در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. در این زمینه ضعف داریم؛ چرا‌که دستگاه‌هایی که باید کار تبلیغاتی، ترویجی و آموزشی انجام دهند کمتر به این موضوع پرداخته‌اند و بعضا درخواست هزینه‌های این کار را می‌کنند که چندان جالب نیست.

این کارشناس اجتماعی به پیگیری‌های انجام شده در سال گذشته برای کسب عنوان پایتختی کتاب در خرم‌آباد اشاره کرد و افزود: پیگیری‌های زیادی انجام شد تا بتوانیم پایتخت کتاب ایران شویم؛ اما محقق نشد. در استان‌های دیگر اعتبارات بسیاری برای کسب این عنوان‌‌‌ها هزینه می‌شود؛ در‌حالی‌که  در استان لرستان این‌گونه نبوده است. فکر می‌کنیم کارهای عمرانی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ اما کارهای اجتماعی و فرهنگی مهم‌تراست. اگر ذهنیت‌ها را اصلاح کنیم، برنامه‌های عمرانی نیز ذیل این نگرش‌ها قرار خواهند گرفت.

طهماسبی با بیان اینکه در زمینه ترویج کتابخوانی نیازمند ایجاد یک جبهه فرهنگی هستیم گفت:  طهماسبی، ارتقاء جایگاه کتاب، نویسنده و موضوع کتاب‌خوانی نزد مردم را یکی از راه‌های موثر برای ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و گفت: مانند جبهه‌‌های فرهنگی با رویکرد جهادی و جبهه فرهنگی جریان انقلاب اسلامی، امکان تشکیل قرارگاه کتاب و کتابخوانی نیز وجود دارد.

معاون مشارکت‌های دفتر امور اجتماعی استانداری لرستان با تاکید بر ضرورت مشارکت بیشتر مسئولان برای سرمایه‌گذاری در حوزه کتاب و کتابخوانی، بیان کرد: نقش صدا و سیما در این خصوص بسیار برجسته است. صدا و سیما براساس سیاست‌های کلی که سازمان مرکزی به آن‌ها ابلاغ می‌کند برنامه‌سازی می‌کنند و ممکن است در آن سیاست‌های کلی، موضوع کتاب و کتابخوانی باشد که بیشتر باید به آن پرداخته و بها داده شود.

طهماسبی با اظهار امیدواری از درایت استاندار لرستان برای توجه ویژه به مقوله کتاب و کتابخوانی افزود: امیدوار هستیم دکتر زیویار که خود پژوهشگر حوزه امنیت ملی و روابط سیاسی و بین الملل هستند و مقالات متعددی چاپ کرده‌اند، توجه و اهتمام ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند. به‌عنوان مقام ارشد استان مسئولین را بسیج کنند که به کتاب و کتابخوانی توجه بیشتری داشته باشند. 

وی با بیان اینکه در زمینه کتاب و کتابخوانی تشکل مستقلی در استان نداریم، گفت: مسئولان باید سیاست‌گذاری کنند و اجرای آن‌ را به تشکل‌ها بسپارند. می‌دانیم در استان لرستان، انجمن کتابخانه‌های عمومی استان و 11 شهرستان، زیرنظر مدیر‌کل و نماینده اداره کتابخانه‌ها، مدیریت می‌شوند؛ بنابراین زمینه فعالیت آن‌ها مردمی نیست. 

طهماسبی گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی زمانی انجام می‌شود که مردم در عمل با آن درگیر باشند و برای کتاب، کتابخوان، نویسنده کتاب و خواننده کتاب، ارزش قائل باشیم. این مسائل را می‌توان در قالب تشکل‌های کتابخوانی انجام داد و باید علاقه‌مندان به این حوزه را شناسایی کنیم و این تشکل‌ها را تشکیل دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها