دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
با قصه‌گویی می‌توان کودکان و نوجوانان را با کتاب آشنا کرد

با داوری 56 اثر برگزیده آیین اختتامیه مرحله استانی دومین جشنواره قصه‌گویی «نهال امید» استان های قم و قزوین با معرفی نفرات برگزیده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، با حضور کتابداران، چهره‌های فرهنگی، فعالان حوزه کودک و نوجوان و جمعی از دانش‌آموزان و کودکان، آیین اختتامیه استانی دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» استان‌های قم و قزوین با محوریت استان قم در بخش کودک کتابخانه مرکزی قم برگزار می‌شود.
 
مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در این نشست گفت: مقام معظم رهبری در اهمیت ابزار‌های فرهنگی جمله‌ای دارند که فرموده‌اند: «مشکل‌تر از کتاب نوشتن، رساندن کتاب به چشم و ذهن مخاطب است؛ این خیلی مهم است.» و قصه‌گویی یکی از روش‌هایی است که می‌توان به کمک آن کودکان و نوجوانان را با کتاب آشنا کرد و نقش خانواده و به‌ویژه مادران در این فرآیند بسیار مهم است.
 
محمد‌حسین قاسمی، داور دومین دوسالانه جشنواره قصه‌گویی کتابخانه‌های عمومی استان قم بیان کرد: به برگزارکنندگان این دوره از جشنواره قصه‌گویی نهال امید خسته نباشید می‌گویم. به اعتقاد من جشنواره و قصه‌گویان از استان‌های قم و قزوین در سطح خوبی بودند.
 
نویسنده و کارشناس کتاب در ادامه افزود: فکر می‌کنم اگر این جشنواره دوسالانه را بتوان هر سال برگزار کرد، علاقه‌مندان و قصه‌گویان نیز با تسلط و مهارت بیشتری در آن حضور پیدا می‌کنند؛ هرچند که در این دوره نیز قصه‌گویان از نظر تئوری بسیار سطح خوبی داشتند اما از نظر نمایشی و اجرا نیاز به کار بیشتر داشتند.
 

مدیر انتشارات «کتابک» همچنین درباره کتاب‌های انتخاب شده ازسوی قصه‌گویان اضافه کرد: کتاب‌هایی که قصه‌گویان و کتابداران انتخاب کرده‌اند، از نویسندگان شاخص و خوبی بودند و استفاده از متون کهن همچون شاهنامه نیز از نکات مثبت این جشنواره بود.
 
در ادامه محمدرضا شاه‌مردی دیگر داور این جشنواره گفت: این رویداد اتفاق مهمی است و سرمایه‌گذاری درباره قصه و قصه‌گویی، سرمایه‌گذاری برای نسل آینده است؛ در جشنواره امسال هم شاهد کشف استعدادهای قابل‌توجهی در هر دو استان بودیم و کار داوران در زمینه به طور کلی جشنواره از نظر برنامه‌ریزی منسجم بود و آثار بسیار خوبی دیدیم و کار داوران در انتخاب بسیار سخت بود.
این نویسنده، کارگردان تئاتر در ادامه بیان کرد: تعدادی از آثار، از منابع خوب خارجی بود و برخی از قصه‌گویان از متون کهن و شاهنامه استفاده کرده بودند اما نکته‌ای که لازم است بیشتر به آن توجه شود این است که علی‌رغم اینکه قصه‌های شاهنامه و اساطیری ما بسیار مخاطب پسند و جذاب هستند اما نیازمند به روزرسانی و ساده‌سازی برای نسل جدیداند، ضمن اینکه می‌توان از حکایت‌های دیگر بزرگان و آثار درخشان مثل کلیله و دمنه و سعدی نیز  بهره برد.
 

به گزارش‌ ایبنا؛ در این مرحله داوران از ابعاد گوناگون به بررسی کارشناسی اجراهای صورت گرفته پرداختند و در نهایت 11 اثر منتخب صحنه‌ای و دیجیتال به این شرح انتخاب شد: در بخش دیجیتال: نازنین آشوری، ندا طاهرخانی و ندا شفیع از استان قزوین و زهرا فلاح دوست، ریحانه صادقی یکتا از استان قم و در بخش صحنه‌ای مینا عابدی، لیلا ابراهیمی و هادی افشار از استان قزوین و نیره خداداد شهری، رقیه زارعی و مجید رنگی از استان قم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها