جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ از ثبت کاروانسراهای تاریخی تا جای خالی بانک مخطوطات

رویدادهای تاریخی و سیاسی فراوانی در هفته‌ای که گذشت با محوریت کتاب در ایران برگزار شد که بخشی از آنها در گزارش زیر ارائه شده است، بخشی که در خود اخبار مختصری از غفلت در ثبت تاریخی شفاهی قوه قضائیه تا جای خالی بانک نسخ خطی را یادآور شده است.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): در هفته‌ای که گذشت رویدادهای زیادی با محوریت کتاب برگزار شد که بخشی از آن رویدادهای تقویمی بود که با محوریت قرار دادن بررسی و نقد یک کتاب مناسبتی گرامی داشته شد. در این هفته برنامه‌های دیگری نیز در زمینه نسخ خطی برپا شد که در هر دو برنامه بر ضرورت تشکیل بانک نسخ خطی تاکید شد. ضمن این‌که در دیدار معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اهمیت معرفی ایران از سوی رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای مختلف در اولویت قرار گرفت و بر آن تاکید شد. آغاز تلاش‌هایی برای ثبت تاریخ شفاهی قوه قضائیه در انقلاب و جنگ تحمیلی نیز در این هفته نیز یکی از رویدادهای ضرورت ثبت تاریخ دستگاه‌ها بود که چاپ چند کتاب در گام نخست را در پی داشت. تورگردی در موزه ملک نیز از رویدادهای جالبی بود که به ابتکار دست‌اندرکاران این موزه صورت گرفت و با این حرکت تالار «ماه هشتم» با آثار تاریخی جای داده شده در آن به کودکان و نوجوانان معرفی شد. در گزارش زیر بخش کوچکی از رویدادهای حوزه تاریخ و سیاست انتخاب و به صورت مختصر ارائه شده است.  

شالوده قیام امام حسین(ع) را امام حسن(ع) ریخته

محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی در نشست بررسی کتاب «صلح امام حسن(ع)» عنوان کرد: امام حسن(ع) با صلح خود کاری را کرد که امام حسین(ع) با خون خود اسلام را حفظ کرد. شهادت کربلا بیش از آنکه حسینی باشد، حسنی است. شالوده قیام امام حسین(ع) را امام حسن(ع) ریخته و مقدمات آن را فراهم کرده است. شگفت‌آور است که همه جا می‌گوییم امام حسین(ع) در اوج ایثار بود. اما علامه شرف‌الدین می‌گوید؛ از نظر خردمندان فداکاری امام حسن(ع) بیشتر از امام حسین(ع) بوده است. خیانت‌هایی در حق امام حسن(ع) صورت گرفت که نهایتا به آن حضرت حمله کردند و در آنجاست که حضرت مجبور می‌شود صلح را بپذیرد.


پیشینه کاروانسراهای تاریخی ایران به دوره هخامنشیان می‌رسد

در چهل‌و‌پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که در ریاض عربستان برگزار شد، پرونده «کاروانسراهای ایران» تأیید شد و به ثبت رسید. «کاروانسراهای ایران» بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در فهرست جهانی یونسکو است. کاروانسراهای تاریخی یکی از گونه‌های اصیل ایران‌زمین است که بر اساس اسناد موجود، سابقه آن به دوره هخامنشیان می‌رسد.


غفلت از ثبت تاریخ شفاهی قوه قضاییه

محمدرضا صارمی، رییس حوزه ریاست قوه قضاییه گفت: نخستین‌بار ما در مرکز ریاست جمهوری برای ثبت تاریخ شفاهی انقلاب گردهم آمدیم خواستند که رویکرد دستگاه‌های تابعه ریاست جمهوری ثبت و ضبط شود. کسی خیلی به قوه قضاییه توجه نکرد در آنجا من خواستم چند کلمه صحبت کردم که قوه قضاییه هم در انقلاب نقش داشته است و از جمله در مبارزه با کودتاچیان، شناسایی شهدا و ... حتی وقتی بخشی از کشور ما اشغال شد در آنجا زندان وجود داشت آن موقع هیچ کس ننوشت از دماغ یک زندانی خون آمد. وقتی که آبادان زیر آتش دشمن بود همکاران ما در سازمان ثبت اسناد املاک کشور شهر را ترک نکردند و همه اسناد و مدارک را به بندر ماهشهر منتقل کردند و تا مدت‌ها ثبت املاک این دو شهر در بندر ماهشهر انجام می‌شد.


تور ویژه قصه‌گویی امام رضا در کتابخانه و موزه ملی ملک

کتابخانه و موزه ملی ملک، تور ویژه قصه‌گویی با موضوع روایت‌های مربوط به امام رضا علیه‌السلام را با روایت‌گری جذاب تاریخی و معنوی، برای گروه‌های سنی کودک به ویژه نونهالان و نوجوانان به مناسبت فرارسیدن سال‌روز شهادت امام رضا علیه‌السلام به اجرا درآمد. این تور در تالار موزه‌ای «ماه هشتم» برگزار شد. این تالارِ نوبنیاد، هم‌زمان با دهه کرامت ۱۴۰۲ خورشیدی در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافته است. این تالار زیبا، با بهره‌گیری از آثار تاریخی مربوط به امام رضا علیه‌السلام، نمایی جذاب از روایت‌های مستند تاریخی درباره شخصیت، سبک زندگی و سیره ثامن‌الحجج علیه‌السلام پیش روی مخاطبان به ویژه گردشگران گذاشته است.


ضرورت روایت مستند از وقایع تاریخی برای نسل امروز

در دیدار قائم مقام و مدیران صداو سیما با رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی بر برنامهسازی با تاکیه بر اسناد تاریخی تاکید شد. حجت‌الاسلام پورمحمدی ضمن تشریح سرمایه‌گذاری و هدفگزاری کلان این مرکز بر تدوین، نمایه و دیجیتال‌سازی اسناد با فناوری‌های روز دنیا، اهالی فرهنگ و هنر را به استفاده و بهره‌برداری از این منابع مهم دعوت کرد.


معرفی ایران به زبان‌های گوناگون در دسترس رایزن‌های فرهنگی

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: معرفی کامل ایران را در یک قالبی تهیه کردیم که به زبان‌های مختلف در دسترس رایزن‌های فرهنگی قرار می‌گیرد و می‌تواند ابزار مناسبی برای معرفی ایران باشد.


جای بانک نسخه‌های خطی خالی است

عمادالدین شیخ الحکمایی در نشست نقد و بررسی کتاب «قرآن های کوفی در ایران و دیگر پاره‌های آن در جهان» گفت: به نظرم ایجاد بانکی برای اوراق نسخ خطی (در اینجا برای نسخ قرآنی) با تعدادی آیتم مشخص (در اینجا مواردی چون سطر، جنس و قطع اوراق، فواصل و نوع خط، رنگ، مکان و شماره‌ی نگهداری) می‌تواند امکان جست‌وجوی سریع و دقیق‌تر با استفاده از جمعی از این آیتم‌ها را فراهم بکند. با چنین کاری می‌توان اوراق جابه‌جا شده و پراکنده را به هم ربط داد. البته این کار نیازمند همتی است که نمی‌دانم در این روزگار بشود به آن فکر کرد یا نه.


 تأسیس وزارتخانه‌ای با داشتن ردیف بودجه برای مخطوطات ایران

سید محمد منصور طباطبایی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «بلاغ» گفت: در ذیل فعالیت‌های مربوط به نسخه‌شناسی باید مخزن جامعی از فهارس مخطوطات جهان اسلام به صورت الکترونیکی ایجاد کرد تا بتوان بانک غنی اطلاعاتی در این زمینه داشته باشیم. برای رسیدن به این مقصود باید یک نظارت عالیه بر رَف‌خوانی کل کشور ایجاد شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها