دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
شعر آبدانان سال پرباری پشت سرگذاشت

«سیداحمد آبساران» شاعر و فعال فرهنگی اهل آبدانان استان ایلام گفت: شعر این شهرستان، در سال گذشته از نظر کمی و کیفی، سالی پربار پشت سر گذاشت که بی اغراق با هیچ دوره‌ای قابل قیاس نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، «سیداحمد آبساران» متولد سال 1353 شاعر است و معلم و در شهرستان آبدانان زندگی می‌کند. از سال 1379 به‌ طور جدی وارد عرصه شعر شده و چند سال در انجمن‌های مختلف اصفهان فعالیت ادبی داشته است. او هم ‌اکنون دبیرانجمن ادبی نوید آبدانان است و فعالیت مستمر و جدی در حوزه شعر دارد.

او نخستین مجموعه شعرش را با عنوان «مسافر بی چمدان ترمینال جنوب» سال گذشته در نشر «آن» منتشرکرد و هم اکنون یک مجموعه رباعی و یک مجموعه شعر آیینی آماده چاپ دارد و قرار است زودی منتشر شوند.
 
وی در گفت و گو با خبرنگار ایبنا با اشاره‌ای کوتاه به جریان شعری در شهر آبدانان استان ایلام گفت: شعر آبدانان، در سال گذشته از نظر کمی و کیفی سالی پر بار پشت سر گذاشت که بی‌اغراق با هیچ دوره‌ای قابل قیاس نیست. انتشار حدود ۲۰ عنوان کتاب شعر در یک سال،در کنار پویایی و رونق بیش از پیش انجمن‌های ادبی، تلاش شاعران جوان و پیشکسوت و... شاهدی بر این مدعاست.
 
وی سپس ضمن تحلیلی کوتاه از ادبیات شعری این شهرستان گفت: جهان مردم ایران زمین را با شعر می‌شناسد و از دیرباز شعر در زندگی فردی و اجتماعی ما حضور جدی داشته و دارد. در آبدانان هم علاوه بر ادبیات فولکوریک (شعر و موسیقی شبانی و محلی ریشه‌دار پیش از انقلاب) پس از انقلاب نیز در اواخر دهه ۶۰ برای نخستین بار شاهد برپایی محافل ادبی و انجمن‌های ادبی در شهرستان بودیم و تاکنون ادبیات شعری در این شهرستان جریانی مستمر داشته است.
 
وی ادامه داد: خاطرم هست وقتی که خبر برپایی محفل ادبی در شهر می‌پیچید، از ساعتی قبل در سالن اجتماعات دبیرستان زینب و بعد از آن سالن بزرگ سینما هنر آبدانان به معنای واقعی جایی برای سوزن انداختن نبود!
 
آبساران ضمن اشاره با نام شاعران پیشکسوت و جوان این شهر ادامه داد: از بزرگان و پیشکسوتان شعر آبدانان می‌توان از زنده‌یادان علیقلی پیرانی، عباسقلی میرالک، سیدفرصت الله موسوی مقدم، کاظم شاعر، یوسف سرخی، عیسی باقری، مبارک نصیری، نبی و ناصر احمدی، محمد پیرانی (که نقش مهمی در تشکیل نخستین انجمن‌ها و برپایی محافل عمومی شعر در آبدانان داشت.) نام برد.
 
وی ادامه داد: شاعران جوانی همچون رحیم کوچکی، کرم‌الله کریمی، کاظم و تیمور پیری، محمد حیدری، اسامه جوشن، رضا اعظمیان، ثریا و اسد سبزی، پروین زارعی، یاسر سهرابی، ناهید خلفیان، سهیلا حسینی هم چنان فعال هستند.
 
این شاعر آیینی با پرداختن به وضعیت انجمن‌های شعر در این شهر گفت: شعر هر کدام زبان؛ زیبایی و لطافت منحصر به فرد خود را دارد در کنار این بزرگان که اسم بردم، شاهد حضور هفتگی نوجوانان علاقه‌مند، تازه کار و با انگیزه در جلسات هفتگی انجمن ادبی نوید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و محفل ادبی کتابخانه امیرکبیر هستیم که خوشبختانه این روند، از نظر کمی و کیفی در حال رشد می باشد که جا دارد از حمایت و همدلی مسولین ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابخانه عمومی آبدانان تشکر کنم.
 
دغدغه های اهالی شعر و ادبیات شهرستان آبدانان

دبیر انجمن شعر نوید ضمن اشاره به دغدغه‌های شاعران و اهالی قلم اظهار داشت: دغدغه‌های اهالی شعر این شهرستان کم نیست، فقدان حمایت مادی از مؤلفان درخصوص پرداخت کمک هزینه به مؤلفان و خرید آثارشان، کمبود اعتبار برای انجمن‌های ادبی جهت برپایی محافل عمومی بزرگ و جشنواره‌ها، عدم امکان دسترسی آسان به ساختمان ارشاد اسلامی شهرستان با توجه به موقعیت جغرافیایی آن و کم بودن حمایت و همدلی نه چندان مطلوب سایر مسولین ادارات شهرستان از شاعران و صد البته بحران عدم مخاطب عام و خاص از شعر که البته این آخری ظاهرا فراگیر است از دغدغه های اهالی شعر و ادب این سامان است.
 
شاعر مجموعه «مسافر بی چمدان ترمینال جنوب» به تاثیرات فضای مجازی بر شعر پرداخت و گفت: اگر هنوز هم عبارت «فضای مجازی؛ فرصت‌ها و تهدیدها» را کلیشه‌ای نمی‌دانید با پیشرفت تکنولوژی و فناوری ارتباطات در عصر حاضر نمی‌توان و نبایست از مخاطب بیشمار هنرمند و هنردوست در فضای مجازی غافل شد و بایستی از این ظرفیت در راستای اعتلای شعر و ادب فارسی نهایت استفاده را برد امروزه دیگر فضای حقیقی و مجازی مکمل همدیگر هستند.
 
وی ادامه داد: از طرفی سهولت ارتباط با بزرگان شعر ایران در گروه‌ها و نیز وفور مخاطب خاص و عام و برد رسانه ای و تبلیغاتی بیشتر برای شعر را می‌توان از محاسن مهم فضای مجازی برای شاعر امروز دانست که امروزه از هیچ کدام نباید غافل شد.
 
وی به رونق انجمن‌ها و محافل ادبی در آبدانان و کارکرد انجمن‌های ادبی در تربیت نسل جوان شعر و ایجاد موج‌های تازه اشاره کرد و گفت: حضور فعال و تلمذ و کسب تجربه مستقیم و تاثیر گفت‌وگو و ارتباط چهره به چهره شاعران در کارگاه های ادبی از  مزیت های مهم  محافل حضوری است.
 
آبساران درخصوص وضعیت مجموعه‌های شعری منتشرشده در این شهر گفت: استاد شفیعی کدکنی در تعریفی جامع و مانع شعر را «گره خوردگی عاطفه و خیال که در کلامی آهنگین شکل گرفته باشد» می‌دانند اگر بخواهیم بر اساس این تعریف کتاب‌های منتشرشده در سال گذشته را مورد بررسی قرار دهیم، مطمئن باشید به جاهای خوبی می رسیم.
 
آبساران ادامه داد: از مجموعه‌های (آواز در مرداب) و (سمفونی مرگ) سروده رحیم کوچکی که غزل‌های عاشقانه زیبایی را در دل خود دارد که بگذریم، شاهد انتشار هم زمان 4 مجموعه شعر سپید (حریر مهتاب،واژه های کال، در فراسوی خیال، بی‌کرانه های دور) اثر ثریا سبزی که از عشایر کوچرو منطقه شلت می باشد و یا مجموعه رباعی (همرنگ غروب) کرم الله کریمی، اغلب با مضامین خوب آیینی و انقلابی می توانم اشاره کنم.
 
وی از محتوا و مضامین کتاب‌ها گفت و ادامه داد:مجموعه‌های خواندنی (آب و آیینه) با مضمون اشعار آیینی و یا مجموعه شعر لری-فارسی (با من بمان) با موضوعات اجتماعی که هر دو سروده‌های پروین زارعی می باشند. دو مجموعه شعر خواندنی و لطیف (تن‌هایی که نیست) و (کلاف) سروده محمدجعفر غلامی که  بررسی این مجموعه های خواندنی که هر کدام در جای خود خواننده را از عطر لطیف واژه ها سرمست می کنند. 
 
آبساران با ابراز خوشحالی از رونق ادبیات شعری در شهرستان آبدانان گفت: نقد و بررسی و تحلیل تمام کتاب ها در این مجال و مقال نمی گنجد، اما همه و همه این اتفاق‌ها نوید روزهای بهتر را می دهند و امیدوارم شاهد انتشار اشعار بیشتر و بهتری از شاعران این دیار ادب دوست و ادیب پرور باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها