شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
نمایشگاه اقتصاد کتاب‌فروشان را کم‌رنگ نمی‌کند/ هزینه‌های حضور در نمایشگاه سنگین است

مدیر نشر محقق گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اقتصاد کتاب‌فروشان را کم‌رنگ نمی‌کند بلکه جامعه کتاب‌خوان را گسترش می‌دهد و همین مسئله باعث رونق بازار کتاب‌فروشان در دیگر ایام سال خواهد شد.

مهدی زابلی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، با اشاره به اهمیت برگزاری «نمایشگاه کتاب تهران 1402» افزود: نمایشگاه کتاب برای اهالی کتاب و نشر یکی از مهمترین رویدادهای سال است، این نمایشگاه برای ناشران بازاری برای عرضه کتاب است و از طرفی برای مخاطب مکانی برای رفع نیازهای فرهنگی‌شان است.
 
وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب یعنی بردن کتاب به نزد مردم ادامه داد: باید با کتاب به نزدیک مردم رفت تا آنان به مطالعه تشویق شوند؛ لذا نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اتفاق مبارکی است.

زابلی‌پور با اشاره به اینکه کتاب جایگاه کم‌رنگی در بین مردم دارد، خاطرنشان کرد: نمایشگاه کتاب به مردم یادآوری می‌کند که کتاب هم باید بخشی از روزمرگی مردم باشد.
 
وی با بیان اینکه متاسفانه سال به سال نمایشگاه کتاب کم‌رنگ‌تر می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته برگزاری نمایشگاه را به تعاونی ناشران و ناشرانی که از اقصی‌نقاط کشور در نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند، می‌سپردند و تشکل‌های نشر با توجه به این‌که از شهرستان به تهران می‌رفتند سعی می‌کردند در هرچه بهتر برگزار شدن این نمایشگاه تمام تلاش خود را بکنند و لذا این رویداد با کم‌ترین نقص برگزار می‌شد.

مدیر نشر محقق که سابقه شرکت در 30 دوره از نمایشگاه کتاب تهران را دارد، در خصوص نمایشگاه مجازی کتاب تاکید کرد: طی سال‌های اخیر که نمایشگاه هم به صورت مجازی است  و هم حضوری، بسیاری ناشران شهرستان‌ها ترجیح می‌دهند به صورت حضوری شرکت نکنند چراکه ناشرانی که از شهرستان می‌آیند باید هزینه تردد، اقامت و .. بدهند. ما هم به امسال صرفا در نمایشگاه مجازی شرکت خواهیم کرد چراکه توان پرداخت حمل و نقل کتاب، تردد، محل اقامت و.. برایمان سنگین است.
 
زابلی‌پور اضافه کرد: ما در خراسان سال‌های زیادی نمایشگاه کتاب را برگزار کردیم و همواره در این کار موفق بوده‌ایم، نمایشگاه کتاب خراسان همواره به ناشرانی که از تهران و دیگر شهرها در آن حضور پیدا می‌کردند خدمات متعدد زیادی نظیر اقامت و پذیرایی و.. عرضه می‌کرد.

وی یادآور می‌شود: هزینه غرفه‌ها در گذشته بسیار ناچیز بود به همین دلیل برای ناشرانی که در نمایشگاه کتاب مشهد شرکت میکردند فرصت بسیار خوبی بود که در کنار عرضه آثار سفر زیارتی هم داشتند.

زابلی‌پور خاطرنشان می‌کند: ناشران هرسال تشویق می‌شدند تا سال بعد هم در نمایشگاه باشند اما نمایشگاه کتاب تهران به جز سال‌های ابتدایی دیگر این خدمات را به ناشران نداد.

به گزارش ایبنا، سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ست» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی  در ketab.ir برگزار خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها