شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
صنعت نشر ديجيتال برای بسياری از ناشران قزوينی ناشناخته است

یک ناشر قزوینی اعتقاد دارد که صنعت نشر ديجيتال برای بسياری از ناشران قزوين ناشناخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) يكی از مهم‌ترين فعاليت‌های سالانه ناشران، حضور در نمايشگاه تهران است؛ شركت ناشران شهرستانی در اين رويداد مهم كشور می‌تواند اهميت دوچندانی براي آن‌ها داشته باشد.

ارائه جديدترين كتاب‌هاي منتشر شده، مواجهه مستقيم با مخاطبان و رقابت نزديك با ديگران ناشران، همه و همه جزو مواردی هستند كه جذابيت‌های نمايشگاه تهران را بيشتر و گرم‌تر مي كنند.

سعيد مدرسی، مدير انتشاراتی «پرك» از آخرين فعاليت‌هاي اين انتشارات در نمایشگاه کتاب 1402 گفت. سعيد مدرسي مدير انتشارات «پرك» معتقد است فناوری جدید نشر ديجيتال و صوتی برای بسياري از ناشران قزوینی ناشناخته است و هنوز ساختاری برای ناشران شهرستانی با اين فناوری وجود ندارد.
 
- از حضور در نمايشگاه شروع كنيم؛ معمولا هر رخداد بزرگي با خاطرات تلخ و شيرين همراه است شما چه تجربه هايي از نمايشگاه كتاب تهران داريد:
حضور دائمی نشر «پرک» در دو غرفۀ بزرگسال و کودک و نوجوان نمایشگاه بین المللی کتاب، دیدار با نویسندگان، مترجمان و تعاملات فرهنگی با ناشران خارجی، خود تجربۀ شیرین بنده در سال های گذشته بوده است. تنها تجربه‌ نسبتا تلخی که داشتم، در یک دوره بر اثر باران شدید و آب گرفتگی غرفه‌ها دچار خسارت ناچیزی شدیم که البته مدیران محترم نمایشگاه جبران خسارت کردند.

در مورد برگزاري همزمان بخش مجازي و حضوري نمايشگاه چه نظري داريد؟
برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی با نمایشگاه حضوری، گاه مشکلاتی برای ناشران شهرستانی ایجاد می‌کند. بعضا ناشر مجبور می شود برای دریافت سفارش و ارسال کتاب به مشتریان، غرفه اش را در تهران ترک کرده و به شهرستان برود.


بهتر بود این دو نمایشگاه در طول سال با فاصله برگزار می شد. در اين صورت مردم نیز می توانستند سالی دو بار از نمایشگاه‌های کتاب بهره ببرند و کتاب‌های چاپ جدید را در این فاصله تهیه کنند.

با چه آثار جديدي در نمايشگاه شركت مي كنيد؟
چند عنوان كتاب جديد داريم كه به دو مورد از آن ها اشاره مي‌كنم. كتاب «درست بخوانیم، درست بنویسیم» تالیف دکتر هادی انصاری كه چاپ اول آن سال  ۱۴۰۲ منتشر شد. در این کتاب فرق واژه‌هایی که املای  یکسان اما تلفظ و معانی متفاوتی دارند جمع آوری شده است. این کتاب می تواند برای ویراستاران و گویندگان رادیو و تلویزیون مفید واقع شود.

کتاب دوم «زنده باد برادری بروبچه های چ» است كه سال ۱۴۰۲ منتشر شد. نويسنده اين رمان بهیچ آک، مي باشد و توسط آتوسا آبکار منتشر شد. در این رمان نویسنده با تبحر فراوان به بزرگتر‌ها راهکار ارائه می‌دهد تا چگونه کودک امروز را که اسیر دنیای مجازی است تا اندازه ای متوجه اصل خود کنیم.

ضمن تشكر از شما، در خاتمه بگوييد ناشران و به وي‍ژه ناشران قزويني با چه چالش‌هايي مواجه هستند؟
 گرانی کاغذ و ملزومات چاپ و مشکلات توزیع کتاب از چالش‌هايي است كه همه ناشران با آن مواجه هستند. همچنین در دوره‌اي که صنعت نشر رو به صوتی و دیجیتالی کردن کتاب می رود، متاسفانه این فناوری جدید برای برخی از ناشران قزوینی ناشناخته است و بستر و ساختاری نیز برای آشنایی با این فناوری نوین وجود ندارد. البته نبودن حمایت مالی نیز باعث می شود ناشر سنتی نسبت به صوتی و دیجیتالی کردن کتاب‌هایش مقاومت نشان دهد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها