یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
قرایی: کتاب‌های تاریخ شفاهی منابع مناسب اقتباس برای کار مستندسازی است/ با افتخار، کتاب‌هایم را وقف اقتباس می‌کنم

مدیرکل روابط‌عمومی سازمان صداوسیما با اشاره به تعداد قابل‌توجه علاقه‌مندان به اقتباس از تاریخ شفاهی عنوان کرد: تاریخ‌شفاهی حدود ده تا دوازده سالی است که رشد کرده و خیلی هم علاقه‌مند دارد. باید بگذاریم کمی بگذرد سپس در مورد مسائلی که درباره اقتباس پیش می‌آید، شورای صنفی تشکیل دهیم.

حسین قرایی مدیرکل روابط‌عمومی سازمان صداوسیما و پژوهشگر تاریخ شفاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) حسین نظرعلی، گفت: در بحث اقتباس اگر یک کارگردان بخواهد از کتاب من اقتباس کند، با افتخار می‌گویم که این کار را انجام بدهید. همان طور که یک مستندساز قبلاً از کتاب «از تبار حبیب» که گفت‌و‌گو بلندی با گل‌علی بابایی به سیاق تاریخ شفاهی است اقتباس کرده است. البته فیلم‌ساز بعد از ساخت فیلمش به من زنگ زد و گفت من از روی کتاب شما فیلم ساخته‌ام من هم گفتم اشکالی ندارد.

وی درباره رعایت حق و حقوق نویسندگان توسط فیلم‌سازان در بحث اقتباس توضیح داد: باید در نظر داشت که بعضی‌ها فقط کارشان نویسندگی است؛ یعنی اموراتشان از این کار می‌گذرد. کسی که می‌خواهد اقتباس کند، باید ملاحظه این افراد را بکند و بنشینند با هم درباره حق و حقوق صحبت کنند.

حسین قرایی با اشاره به تعداد قابل‌توجه علاقه‌مندان به اقتباس از تاریخ شفاهی عنوان کرد: تاریخ شفاهی حدود ده تا دوازده سالی است که رشد کرده و خیلی هم علاقه‌مند دارد. باید بگذاریم کمی بگذرد سپس در مورد مسائلی که درباره اقتباس پیش می‌آید، شورای صنفی تشکیل بدهیم و چیزی تصویب شود. شاید کتابخانه ملی هم چیزی دراین‌باره داشته باشد. به هر حال برای دفاع از حق اقتباس و این طور مسائل باید تعاریفی انجام شود.

وی در توضیح بیشتر افزود: از روی کتاب من هم اقتباس شده است و من موافق اقتباس هستم. کتاب‌های تاریخ شفاهی ما کلاً منابع مناسبی برای اقتباس هستند. این ده‌یازده کتاب من تقریباً هرکدام یک پژوهش برای مستندسازی محسوب می‌شود. مثلاً اگر شما بخواهید یک مستند پرتره درباره دکتر محمدرضا سنگری بسازید کتاب من درباره او کمک می‌کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها