یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
کتاب «این پسر من است» رونمایی شد/کشورهای مورد تهاجم دیده شوند

کتاب «این پسر من است» اولین اثر مستند داستانی ندا رسولی توسط انتشارات خط مقدم در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، یکشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ نشست رونمایی از کتاب «این پسر من است» با محوریت زندگی شهیدان رسول جعفری و مهدی جعفری با حضور مریم ندا رسولی نویسنده اثر و محمدعلی آقامیرزایی پژوهشگر ادبیات پایداری و محبوبه عزیزی نویسنده دفاع مقدس در محل غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب 1402 برگزار شد.

رسولی در این نشست با بیان اینکه «این پسر من است» اولین کتاب مستند من است، اظهار کرد: من قبلا فقط رمان نوشته بودم، واقعی بودن داستان خیلی به من کمک کرد، در کار مستند پژوهش حرف اول را می‌زند، روایت نویسنده یک طرف و پژوهش سمت دیگر است و پژوهش بخش دیگر ماجرا است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: بخش تحقیق برای من خیلی سخت بود، خانواده شهید قم ساکن بود و من هر هفته به قم سفر می‌کردم، از این خانواده یک پدر و پسر شهید شده بود، مادر نمی‌توانست راحت حرف بزند، البته حق داشت زیرا او دو تن از عزیزان خود را از دست داده بود و کار خیلی سخت بود و بار مصاحبه روی دوش خواهر شهید بود.
نویسنده کتاب «این پسر من است» ادامه داد: تلاش کردم با افراد مرتبط با دو شهید صحبت کنم، این تحقیقات را کردم و چند مصاحبه در خصوص پدر انجام شد، اما برای شهید پسر شخصی نبود که با او آشنا باشد، او در عملیاتی شهید شد که از مجموع ۱۲۰ نفر تنها چند نفر باقی ماندند.

رسولی با بیان اینکه بخش‌هایی از کتاب روزمرگی‌ها بود و فرم باعث شد روزمرگی‌ها باعث از دست رفتن مخاطب نشود، تاکید کرد: جنگی که در خانه و زندگی مردم می‌آید یک جنگ متفاوت است، در این بخش سوژه‌های انسانی متعددی ایجاد می‌شود، در این سوژه‌ها هر شخص داستان‌هایی دارد که نوشتنی و شنیدنی هستند.

جنگ تلخ، اما بهشت سوژه است
همچنین محمدعلی آقامیرزایی در این نشست اظهار کرد: این کتاب یک پدر و پسر رزمنده مدافع حرم افغانستانی با یک نثر روایی است، کتاب از بار خوبی برخوردار است و با قلم بسیار خوبی همراه شده است.
وی با اشاره به بخشی از کتاب که در افغانستان رخ داده است، افزود: در طول کتاب در بخش افغانستان موضوعات به خوبی بیان شد، این بخش به زندگی خانواده شهید در افغانستان می‌پردازد که از بخش‌های جذاب کتاب محسوب می‌شود.

پژوهشگر ادبیات پایداری ادامه داد: گاهی یک موقعیت شناسایی می‌شود و آن را در ورودی متن می‌آوریم که ورودی خوبی به متن و فصل داشته باشیم، ورودی فصل‌ها بسیار خوب کار شده است، در کنار آن با خروجی خوب از فصل متن در ذهن مخاطب باقی می‌ماند.

آقا میرزایی گفت: جنگ با وجود تمام تلخی‌ها بهشت سوژه است، اصولا کشورهایی که می‌خواهند در مقابل تهاجمی دفاع کنند کمتر دیده می‌شوند که کتاب «این پسر من است» به خوبی در این حوزه وارد شده است.

نقش زنان در ادبیات پایداری پررنگ شده است
محبوبه عزیزی نویسنده دفاع مقدس در این نشست اظهار کرد: این اثر کتاب بسیار روانی بود، مخاطب را به خوبی با خود همراه می‌کند، شروع‌ها در کتاب خیلی خوب شکل گرفت، یکی از دلایل خوب بودن اثر ادبیات این کتاب است، فصل‌بندی‌ها خیلی خوب انجام شد.

وی افزود: حفظ لحن هر شخص با یک‌دست بودن متن بسیار سخت است، که این سخت بودن در ادبیات پایداری سخت‌تر می‌شود اما این امر با وجود سختی‌ها به خوبی در کتاب «این پسر من است» دیده می‌شود.
نویسنده دفاع مقدس ادامه داد: خوشبختانه اخیرا زنان در ادبیات پایداری بیشتر دیده می‌شوند، فاطمه به عنوان همسر رسول و نقش مادری برای فرزندش داشته نقش مهمی در این امر دارد و نقش زن به خوبی بیان شده است.

عزیزی تصریح کرد: در کتاب چند نوع راوی دارد، اما این تعدد راوی‌ها در متن به خوبی مدیریت شده است و با وجود عوض شدن راوی‌ها در طول کتاب انسجام متن کاملا حفظ شده است.

وی تاکید کرد: مصاحبه‌هایی که انجام شده است کامل بوده است، وقتی متنی روان خوانده می‌شود و مطلب به خوبی درک شد نشان دهنده زحمت نویسنده است، انجام مصاحبه‌ها بار اصلی کتاب است که به خوبی شکل گرفته است.

گفتنی‌است سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها