دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
تیزر‌های «شیرازه» زمینه‌ساز سینمای اقتباس هستند

امین زینعلی، قائم‌مقام مرکز رسانه‌ای «شیرازه» تصریح کرد: این مرکز با برگزاری این پویش‌ها به‌دنبال این است که زمینه را برای ساخت کارهای اقتباسی در حوزه سینما و تلویزیون بر اساس کتاب فراهم کند.

قائم‌مقام مرکز رسانه‌ای شیرازه به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: اولین پویشی که در مرکز رسانه‌ای شیرازه با همکاری برخی از نهادهای فرهنگی برگزار شد، پویش «کتاب و زندگی» بر اساس کتاب «من زنده‌ام» در سال ۱۳۹۳ بود. این پویش مبنایی برای برگزاری پویش‌های دیگری در حوزه خانواده، سبک زندگی و زنان شد.
محمدامین زینعلی ادامه داد: در این پویش‌ها متناسب با هر کتاب یک کلیپ تبلیغاتی بر اساس محتوای آن ساخته شد. در دوره اول، تیزرها در قالب موشن‌گرافی و انیمیشن ساخته شدند. تیزر «من زنده‌ام» با صدای ناصر طهماسب در قالب موشن‌گرافی تولید شد.

وی افزود: در دوره دوم که کتاب «خانوادۀ آقا» برای مسابقه انتخاب شده بود، تیزر این کار را متفاوت تولید کردیم تا حال و هوای کتاب به مخاطب منتقل شود و تنها تحت‌تأثیر تیزر تبلیغاتی و زیبایی ظاهر کتاب، آن را خریداری نکند؛ بلکه محتوای کتاب هم تا حدودی دریابد. «خانوادۀ آقا» دومین کتاب پویش «کتاب و زندگی» بود که هم تیزر رئال و هم موشن برای آن تولید کردیم. در تولید موشن‌گرافی از صدای خود حضرت آقا استفاده شد. از تیزرهای رئالی که تولید شد، فقط دو قسمت آن پخش شد.

زینعلی سپس به دوره سوم پویش «کتاب و زندگی» که بر اساس کتاب «دختر شینا» برگزار شد، اشاره کرد و تصریح کرد: اولین تیزر سینمایی برای این کتاب که به‌قلم بهناز ضرابی‌نژاد نوشته شده، در مرکز رسانه‌ای «شیرازه» تولید شد. البته دو کلیپ تبلیغاتی برای کتاب «دختر شینا» تولید شد. تولید تیزر اول که کلیپ تبلیغاتی ساده‌ای بود حدود دو ماه زمان برد که با صدای خانم مریم شیرزاد ضبط شد و تأثیر خوبی هم داشت؛ چون او در این تیزر بخشی از کتاب را می‌خواند.  

وی ادامه داد: ولی در کلیپ تبلیغاتی دوم که تیزر سینمایی و حرفه‌ای شد، یک سکانس از کتاب «دختر شینا» را با بازی امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی، زوج بازیگر تولید کردیم. این انتخاب تعمدی بود تا روابط یک زوج با صحنه‌هایی طبیعی بازآفرینی شود. همین کلیپ موجب اشتیاق غیرقابل‌وصف مخاطبان برای تهیه کتاب شد تا جایی که «دختر شینا» به فروش ۲۴۰هزار نسخه در آن دوره سه‌ماهه‌ای که پویش برگزار شد، دست یافت. این کتاب حتی الان هم جزء کتاب‌های پرفروش سوره مهر محسوب می‌شود. حضرت آقا، در بازدیدی که از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ داشتند، این کلیپ تبلیغاتی را پسندیدند و آن را کار خوبی معرفی کردند.

قائم‌مقام مرکز رسانه‌ای شیرازه گفت: بعد از آن برای کتاب‌های دیگری که برای پویش‌های کتاب‌خوانی‌مان انتخاب می‌شدند، سعی کردیم کلیپ‌های تبلیغاتی متفاوتی تولید کنیم؛ چه کتاب‌هایی که در سبک زندگی بودند، چه‌ آن‌هایی که برای کودکان یا نوجوانان بودند.

زینعلی در خصوص چگونگی و ملاک انتخاب کتاب‌هایی که مبنای پویش‌های کتاب‌خوانی این مرکز قرار می‌گیرند، توضیح داد: ما در مجمع ناشران انقلاب اسلامی و مرکز رسانه‌ای «شیرازه» شورایی داریم که معتقد هستند باید کتاب خوب را برای مخاطب معرفی کنند. در این شورا، کتاب‌ها از نظر طراحی جلد، محتوا، نگارش، ویراستاری و موضوع موردبررسی قرار می‌گیرند و کتاب‌هایی که در این حوزه‌ها سطح قابل‌قبولی داشته باشند، در نهایت برای معرفی به مخاطب انتخاب می‌شوند. گاهی ملاک انتخاب کتاب‌ها بر اساس موضوعات روز اتفاق می‌افتد مثل انتخاب کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند» اثر محمدعلی حبیب‌الهیان از نشر معارف. این کتاب مستندی داستانی است که ضمن‌ اینکه سواد رسانه‌ای را ترویج می‌دهد، به مسئله حجاب به‌طور زیرپوستی پرداخته است. این کتاب در دوره‌ای که پویش برگزار شد، فروشی نزدیک به ۶۰هزار نسخه داشت.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری که آیا کتاب‌های پویش را از انتشارات خاصی انتخاب می‌کنید، گفت: خیر. ما برای هر ناشر در طول سال یک پویش برگزار می‌کنیم. در مجموع در سال گذشته نزدیک به ۲۰ عنوان کتاب را در حوزه‌های مختلف از کودک و نوجوان گرفته تا خانواده و سبک زندگی برای پویش انتخاب کردیم. یک سری از این پویش‌ها که ویژه کودک و خردسال هستند، برای شبکه «پویا» تهیه و تولید می‌شوند.

قائم‌مقام مرکز رسانه‌ای شیرازه ادامه داد: مجموعه «ایلیا» کتابی تصویری است که ویژه کودک و نوجوان تولید می‌شود و تاکنون دو جلد آن منتشر شده است. اثر دیگری هم در این حوزه داریم که نوشته محمد حمزه‌زاده به نام «دلستان و گلستان» در پنج جلد است که داریم برای آن پویش برگزار می‌کنیم. کتاب بسیار شیرینی است که متون کهن ادبی مثل کلیله‌ و دمنه، قابوسنامه و... را با ادبیات ‌به‌روزتری برای کودکان و نوجوانان بازآفرینی کرده است.

وی سپس به کتاب «تنها گریه کن» اشاره کرد و گفت: این کتاب خیلی خاص است که به دوران انقلاب و دفاع مقدس پرداخته است. برای «تنها گریه کن» دو کلیپ تبلیغاتی ساخته شد که تیزر اولی را خود مرکز رسانه‌ای «شیرازه» ساخت که جوانی خانم اشرف‌سادات منتظری را در دوره انقلاب روایت می‌کند و کلیپ دوم که شیرین بینا بازی کرد، به‌همکاری بسیج سازمان تولید شد. در این کتاب زنانگی و مادربودن را کاملاً می‌توان درک کرد.

زینعلی در معرفی کتاب «پوتین‌قرمزها» نوشته فاطمه بهبودی که برای آن نیز پویشی برگزار و کلیپ تبلغاتی تولید شد، تصریح کرد: این کتابِ بسیار متفاوتی درباره خاطراتی از مرتضی بشیری، بازجو و مدیرمسئول جنگ روانی قرارگاه خاتم‌الانبیا است که بخشی از جلسات بازجویی از افسران عراقی در ایران را شرح می‌دهد. پوتین‌قرمزها در ارتش عراق آدم‌های خاصی بودند که بشیری در بازجویی‌های خود از اسرای عراق، متوجه این موضوع می‌شود.

وی سپس به کتاب «رؤیای نیمه‌شب» اشاره کرد و افزود: این کتاب را مظفر سالاری نوشته که ماجرای دل‌باختگی دختر و پسری که یکی مسلمان و دیگری یهودی است، روایت می‌کند. این اثر، داستانی جالب و خواندنی دارد. هزینه ساخت کلیپ تبلیغاتی این کتاب با حضور بازیگران سینما حدود ۱۲۰میلیون تومان تمام شد.
زینعلی در خصوص هزینه‌های کلیپ‌های تبلیغاتی توضیح داد: ما برای ساخت این کلیپ‌ها هیچ هزینه‌ای از ناشر نمی‌گیریم؛ بلکه هزینه آن از قیمت پشت خود کتاب‌ها اخذ می‌شود. برای مثال، اگر کتابی ۵۰هزار تومان است، ۱۰هزار تومان آن برای ساخت کلیپ تبلیغاتی در نظر گرفته می‌شود. البته برای کتاب‌هایی با تیراژ بالا بیشتر مناسب است. ناشر بعد از انتشار کار، درصدی از هزینه انتشار را برای تبلیغات اختصاص می‌دهد. از این رو، هزینه پویش را خود کتاب تأمین می‌کند، نه ارگان یا نهاد خاصی.

وی با بیان اینکه مرکز رسانه‌ای «شیرازه» در ابتدا بدون اینکه هزینه‌ای را دریافت کند، کلیپ تبلیغاتی کتاب‌های پویش را می‌سازد و در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند، گفت: باید کمک کرد تا پویش جان بگیرد. چون برگزاری پویش بخش‌های متعددی دارد؛ از طراحی پوستر گرفته تا طرح سوال و... که نیاز به هماهنگی‌هایی دارد. از این رو، مرکز رسانه‌ای «شیرازه» اولین گام را برمی‌دارد و بعد ناشر هم همکاری می‌کند و پس از فروش کتاب، هزینه ساخت کلیپ‌های تبلیغاتی به مرکز پرداخت می‌شود.

زینعلی با تأکید بر اینکه مرکز رسانه‌ای «شیرازه» از سال ۹۳ تاکنون نزدیک به ۶۰ پویش کتاب‌خوانی در رده‌های سنی مختلف با موضوعات گوناگون برگزار کرده است، یادآور شد: پویش‌ها بر اساس بازار و نیاز مردم، برنامه‌ریزی و اجرایی می‌شوند و کتاب‌هایی که نیاز روز جامعه است، در قالب پویش معرفی می‌شوند.

قائم‌مقام مرکز رسانه‌ای شیرازه تأکید کرد: این مرکز با برگزاری این پویش‌ها به‌دنبال این است که زمینه را برای ساخت کارهای اقتباسی در حوزه سینما و تلویزیون بر اساس کتاب فراهم کند. حتی با برخی از دوستانی که مسئولیت دارند، گفت‌وگوهایی صورت گرفته که این اتفاق حتماً بیفتد. خوشبختانه شنیدم که اکنون با اقتباس از کتاب «عصرهای کریسکان» انتشارات سوره مهر، سریالی به‌نام «سوران» در حال تولید است. یکی از کارهایی که الان در دنیا دارد انجام می‌شود، اقتباس آثار سینمایی و سریالی از رمان‌های مشهور و پرمخاطب است.

زینعلی یادآور شد: البته رسالت اصلی مرکز رسانه‌ای شیرازه ترویج کتاب است؛ یعنی تلاش می‌کند کتاب خوب را به دست مردم برساند. الان خیلی کتاب خوب وجود دارد. اما چون هنوز تبلیغی برای آن‌ها صورت نگرفته، دیده‌‍ نشده است؛ چون مردم از محتوای آن خبر ندارند. الان هم با جدیت به‌دنبال معرفی کتاب خوب به جامعه هستیم. در این راستا، افزون بر برگزاری پویش‌های کتاب‌خوانی، به‌دنبال راه‌اندازی شبکه کتاب‌خوان‌ها هستیم تا همه به کمک هم کتاب‌های خوب را در جامعه ترویج بدهیم.

وی سپس به کار شهید حججی در زمینه معرفی کتاب خوب اشاره و تصریح کرد: شهید با تبلیغاتی که درباره کتاب «دختر شینا» انجام داده بود، توانست تعداد زیادی از این کتاب را بفروشد. از این رو ما به‌دنبال شناسنایی مروجان کتاب و افرادی که در حوزه معرفی کتاب عملکرد موفقی دارند هستیم و در این شبکه این افراد مؤثر را به یکدیگر وصل می‌کنیم.

زینعلی سپس یادآور شد: مرکز رسانه‌ای شیرازه تنها در بخش تبلیغات کتاب فعالیت می‌کند نه فروش آن. فروش کتاب از سوی ناشر و سایت‌های فروش کتاب صورت می‌گیرد ولی تبلیغات این مرکز رسانه‌ای موجب افزایش فروش کتاب در جامعه می‌شود. تجربه نشان می‌دهد که بیشتر کتاب‌هایی که در پویش‌ها معرفی می‌شوند و با فروش خوبی مواجه می‌شوند، مردم صرفاً آن‌ها را برای شرکت در بخش مسابقه پویش خریداری نمی‌کنند؛ بلکه چون کتاب خوبی است آن را می‌خرند و مطالعه می‌کنند. برای مثال، کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند» که در پویش ما معرفی شد، بیش از ۴۳هزار نسخه آن هم‌زمان با برگزاری پویش فروش رفت اما تنها ۷هزار نفر در مسابقه آن شرکت کردند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها