چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
تداوم حضور کتاب‌فروشی‌ها درنمایشگاه؛ آری اما با نظارت بیشتر

حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب تهران، از سوی ناشران که طی سی‌و‌سه دوره این رویداد، تنها فروشنده ان بودند، دیدگاه‌های مختلفی را به‌دنبال داشته برخی معتقدند، ناشران باید تنها عرضه‌کنندگان این نمایشگاه باشند اما برخی دیگر می‌گویند این تجربه تداوم داشته باشد اما با نظارت بیشتر.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)،‌ سی‌و‌‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که 20 اردیبهشت‌ماه با مشارکت 2 هزار و 700 ناشر داخلی آغاز شد،‌ درحالی وارد هفتمین روز شد که علی رمضانی، سخنگوی این دوره، از فروش ۱۴۴ میلیارد تومانی و فروش ناشران ۴۸۰‌ هزار نسخه کتاب تا ساعت 20 روز پنجم خبر داد.

ایبنا با برخی ناشران درباره وضعیت فروش، سامانه نمایشگاه مجازی و نخستین حضور کتاب‌فروشان به گفت‌وگو پرداخته است.

ناشران از حضور کتاب‌فروشان در نمایشگاه منتفع شدند   
مهدی حبیب‌اللهی، مدیر نشر «شفاف»، درباره استقبال بازدیدکنندگان و فروش تا پنجمین روز خبرنگار ایبنا، گفت: چند روز اول، امور اجرایی نمایشگاه کاستی‌هایی داشت، هم استقبال ضعیف بود، اما سه‌شنبه استقبال خیلی خوب بود؛ به‌طوری که فروش انتشارات با پنج روز گذشته برابری می‌کند و حقیقتا روز ششم نمایشگاه به بچه‌های نشر انرژی داد‌.

وی با اشاره به نحوه جذب مخاطب در فروش مجازی بیان‌ کرد: در نمایشگاه مجازی، یک نوع فروش معمول وجود دارد؛ به‌ویژه برای کسانی از سازمان و نهادهای مختلف بن خرید کتاب دارند؛ کتاب‌هایشان را از طریق مجازی تهیه می‌کنند.

این ناشر درباره همزمانی نمایشگاه مجازی و فیزیکی و پیوند آن با «سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌» در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه با مدیر صهبا موافق بود و گفت: همیشه نوعی رقابت بین کتاب‌فروش‌ها و ناشران در این حوزه‌ها وجود داشته، ناشران معمولا دوست ندارند که کتاب‌فروش‌ها در نمایشگاه وارد شوند و می‌گفتند که از سهم فروش نشر گرفته می‌شود، اما من به شخصه با این سیستم و سهیم کردن کتاب‌فروش‌ها در نمایشگاه کتاب موافقم.

حبیب‌اللهی در شرح دلایل موافقش با این موضوع، به شرایط اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: وقتی خانواده‌ای از نظر اقتصادی دچار مشکل می‌شود از اولین گزینه‌هایی که به حذف آن فکر می‌کند، کتاب است! پس به نظرم در این وانفسا باید هر کسی که در چرخه نشر کمک می‌کند را در رویداد فرهنگی سهیم کرد. حتی با چند نفر از همکاران ناشر که مخالف شدید حضور کتاب‌فروشان در نمایشگاه بودم شخصا صحبت کردم و گفتم چرا اینقدر نسب به این حضور گارد دارید، کتاب‌فروشی‌ محل عرصه کتاب ناشران است و اگر ناشر از کتاب‌فروش حمایت نکند، آن کتاب‌فروش هم می‌رود تغییر کاربری می‌دهد و کبابفروش می‌شود؛ یعنی ضرر ناشر.

ورود کتابفروشان به نمایشگاه کتاب؛ یک ایراد بزرگ 
مختارصحرایی، مدیر اجرایی انتشارات رشد درباره استقبال مردم و میزان فروش از نمایشگاه کتاب، به خبرنگار ایبنا گفت: متاسفانه امسال، میزان استقبال مردم نسبت به سال‌های گذشته خیلی کمتر است، اما در نمایشگاه مجازی تفاوت زیادی با سال گذشته نداشتیم. 

وی معتقد است، زمان برگزاری نمایشگاه و اطلاع‌رسانی بیشتر درباره آن در استقبال مردم تاثیر‌گذار است. صحرائی ادامه می‌دهد؛ استقبال مردم در رزوهای اول ممکن است مربوط به این باشد که افراد در روزهای غیرتعطیل، خیلی فرصت برای حضور و بازدید ندارد. 

این ناشر افزود: با وجود گذشت سی‌وسه سال از برگزاری نمایشگاهی و ورود به دوره سی‌وچهارم، بعضی وقت‌ها به نظر می‌رسد، گویی در حال تجربه نخستین دوره هستیم؛ صحرائی با تاکید بر بهره‌مندی از تجربیات ادورا مختلف نمایشگاه درباره همزمانی نمایشگاه مجازی و فیزیکی و پیوند آن با «سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌» در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه نظری متفاوت از مدیر انتشارات صهبا و قمدیر انتشارات شفاف داشت و بیان کرد: به‌عنوان ناشر با این ماجرا خیلی موافق نیستم، بنای نمایشگاه این است که مردم به نمایشگا بیایند و با آثار جدید آشنا شوند. آثار جدید را هم ناشران تولید می‌کنند نه کتاب‌فروشان، به همین دلیل به‌نظرم ورود کتابفروشان به این رویداد یک ایراد بزرگ است.

وی در ادامه پیشنهاد کرد؛ البته می‌توان در زمانی دیگر، نمایشگاهی بزرگ برگزار شود و در آن کتاب‌فروشان حضور داشته باشند، اما در نمایشگاه بین‌المللی کتاب قرار بر این بوده، ناشران حضور داشته باشند و کتابفروشان خارج از محدوده و حقی که دارند، صاحب یک فروش خاص شوند‌.

«سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌» کمک به ناشران است
حسین ادیب‌زاده، مسئول انتشارات «صهبا» در نمایشگاه کتاب درباره استقبال مردم، نظری متفاوت از مدیر انشارات رشد داشت و به خبرنگار ایبنا گفت: شنبه، نسبت به اول هفته در نمایشگاه‌، روز شلوغی بود اما روزهای بعد، در بعضی ساعت‌ها این استقبال را شاهد بودیم. در مجموع معتقدم میزان استقبال و خرید از نمایشگاه نسبت به سال گذشته خیلی بیشتر بود.

این ناشر با مثبت‌ ارزیابی کردن همزمانی نمایشگاه مجازی و فیزیکی و پیوند آن با «سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌» در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه، بیان کرد: به‌عنوان یک ناشر با حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه، بسیار موافقم. این کار علاوه‌ براینکه فشار  کار ناشران در نمایشگاه را کم می‌کند؛ همچنین دیدگاه رایج درباره تاثیر منفی نمایشگاه بر عملکرد کتاب‌فروش‌ها را از بین می‌برد. 

ناشر و کتابفروش، حکم پدر پسری دارند
احمدشایان‌فر، مدیر انتشارات هاجر، ناشر تخصصی زن و خانواده درباره استقبال مردم در اوایل هفته در این دوره از نمایشگاه به ایبنا گفت: روز اول هفته استقبال کمتر بود،اما رفته‌رفته بهتر شد. در مجموع فروش مجازی انتشارات خیلی بهتر از حضوری بوده و با توجه به رویکرد تخصصی نشر، در نمایشگاه بیشتر برای ارتباط‌گیری با ناشران مرتبط با حوزه زنان و خانواده و البته ارتباط گرفتن با مخاطب تمرکز داریم.

این ناشر درباره همزمانی نمایشگاه مجازی و فیزیکی و پیوند آن با «سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌» دیدگاه متفاوتی داشت و به خبرنگار ایینا بیان کرد: ناشر و کتابفروش، حکم پدر پسری دارند، یعنی ناشر تولید‌کننده کتاب است و کتابفروش عرضه‌کننده آن.

شایان‌فر در ادامه توضیحاتش بیان کرد: خیلی فرقی بین این‌ها نیست چون، تولید‌ ناشر به فروش می‌رود. وی تاثیر‌گذاری این طرح را وابسته به تداوم آن می‌داند و تاکید دارد بر قیمت‌ها مسائلی وجود دارد که باید نظارت شود.
 
وی گفت: نکته دیگر نظارتی می‌تواند این باشد که کتاب‌فروش حتما کتاب را موحود داشته باشد و بعد در سایت بارگذاری کند، چراکه خیلی اوقات کتاب‌فروش، کتاب‌هایی که با ناشرش مرتبط است را در سایت موجودی می‌زند، بعد که سفارش گرفت به سراغ ناشر می‌رود و خیلی از مواقع قیمت کتاب تغییر کرده اما کتاب‌فروش اصرار می‌کند که ناشران با همان قیمت قدیم کتاب را به آن ها بدهند، که این خود یک آسیب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها