سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
نمایشگاه کتاب هنوز هم بین اهالی کتاب مرجعیت دارد

مهدی خانعلی‌زاده پژوهشگر مطالعات امنیت بین‌الملل و آینده پژوهی گفت: نمایشگاه کتاب همیشه یک نقطه عطفی برای همه مردم بوده؛ چه اهالی کتاب و چه عموم مردم. در سال‌های اخیر به خاطر گسترش فضای مجازی از یک طرف و از طرف دیگر بخاطر چالش‌هایی که ایجاد کردند، کمی دچار فراز و نشیب شده است. اما تجربه سال پیش و تجربه امسال نشان می‌دهد که مردم همچنان نمایشگاه کتاب را صدر اولویت‌های خودشان قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) لیلا علیزاده ده‌آبادی؛ مهدی خانعلی‌زاده پژوهشگر مطالعات امنیت بین الملل و آینده پژوهی در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور یافت و درباره همکاری‌اش با نشر کتابستان گفت: من چند سالی است که در حوزه کتاب‌های دانشگاهی و حوزه روابط بین‌الملل فعالیت می‌کنم. دوستان کتابستان هم لطف داشتند و چند سالی است همراهی می‌کنند. من دو عنوان کتاب در انتشارات کتابستان دارم؛ یکی کتاب «آن سوی میز» است که خاطرات هفت نفر از دیپلمات‌های آمریکایی است که با ایران به نحوی در مذاکرات هسته‌ای همراه بودند. بخش ایران و خاطراتش که من ترجمه کردم و الحمدلله با استقبال خیلی خوبی هم روبه‌رو شد، به چاپ ششم رسیده است.

یکی دیگر از آثار خانعلی‌زاده در این نشر کتاب «کریسمس در نیاوران» است. او درباره دلیل تألیف این کتاب گفت: یک شبهه‌ای در سال‌های اخیر مطرح بود. برخی درباره انقلاب اسلامی می‌گفتند آمریکایی‌ها راضی بودند که انقلاب اتفاق بیفتد. شبکه‌های ماهواره‌ای هم می‌گفتند شاه قیمت نفت را بالا برده بود و داشت با غرب سرشاخ می‌شد، به همین دلیل غرب از شاه حمایت نکرد. ما به این شبهه با استناداتی که از اسناد لانه جاسوسی به‌دست آورده‌ایم، یعنی خود آمریکایی‌ها گفته‌اند جواب دادیم و الحمدلله این هم کتابی است که هم پر استناد شد و هم مخاطب خوبی داشت.
 
این پژوهشگر روابط بین‌الملل درباره استقبال از آثارش گفت: من یک جشن امضای مجازی هم در دوران کرونا داشتم. به لطف خدا آن زمان هم خیلی استقبال خوبی از کتاب شد. در غرفه نشر کتابستان هم با اینکه چند دقیقه‌ای است رسیده‌ام اما افراد زیادی برای تهیه کتاب آمده‌اند.

او در ادامه اضافه کرد: این استقبال نشان می‌دهد که مردم دنبال محصول خوب هستند؛ دنبال چیزی که بتواند به شبهاتشان، حتی در تخصصی‌ترین مسائل پاسخ بدهد. یعنی بعضی وقت‌ها دوستان می‌گویند مردم دیگر سیاست‌زده شده‌اند و پی این نیستند که مطالب سیاسی را دنبال کنند. واقعیتش تجربه من بر خلاف این را نشان می‌هد.

خانعلی‌زاده در رابطه با اهمیت کتاب در پاسخ به سؤالات و شبهات مردم افزود: علاوه بر فضای دانشگاه که همچنان زنده است و کار می‌کند، در فضای عمومی هم مردم سؤالات گسترده‌ای برایشان پیش می‌آید. اگر محصول خوبی که جوابشان را بدهد پیدا کنند، حتما دنبالش می‌روند. این تجربه شخصی من و همکارانم در کتابستان است.

او در پاسخ به اینکه تا به حال چه بازخوردهایی از آثارش داشته نیز گفت: بازخوردهایی که از مردم گرفته‌ام زیاد بوده اما جالب‌ترینش یکی از همان گروگان‌های لانه جاسوسی بود که برای پاسخ به کریسمس در نیاوران کتاب نوشت. درواقع با یکی از انتشارات‌های داخلی هماهنگ کرد و مجموعه مقالاتش را با سرمقاله‌ای از خودش به صورت کتاب منتشر کرد. چراکه می‌خواست پاسخی به محتوایی که کریسمس در نیاوران گردآوری و منتشر کرده بود بدهد. در سطح داخلی هم چندین بار دیدم در مباحثات سیاسی و حتی تصمیم‌گیری‌های سیاسی به اسناد این کتاب ارجاع داده می‌شود. در رابطه با «آن سوی میز» هم دیدم در جلسات کارشناسی در مجلس یا وقتی چند تن از مقامات مرتبط با مذاکرات گفت‌و‌گو می‌کنند و صحبت می‌کنند، به آن استناد می‌کنند.

او در ادامه توضیح داد: کتابی که در پاسخ به کریسمس در نیاوران نوشته شده در ایران نیز به چاپ رسیده است.

خانعلی‌زاده دو اثر دیگر نیز در دست ترجمه و تألیف دارد. او در این رابطه گفت: جلد سوم از مجموعه جبر جغرافیا که اثر «تیم مارشال» است، دو هفته پیش منتشر شده و «سرنوشت جغرافیا» نام دارد. آن را داریم ترجمه می‌کنیم که ان‌شاءالله حوالی مرداد و شهریور به بازار برسد. در حال نگارش یک کتاب تألیفی درباره نظام بین‌الملل نیز هستم که مطالبی از تجربیات خودم، سفرهایی که به اوکراین داشتم، تحولاتی که دیدم و تأثیراتی که بر نظام بین‌الملل داشت را در بر خواهد داشت.

مهدی خانعلی‌زاده نمایشگاه کتاب را نقطه عطفی برای مردم می‌داند و می‌گوید: نمایشگاه کتاب همیشه یک نقطه عطفی برای همه مردم بوده؛ چه اهالی کتاب و چه عموم مردم. در سال‌های اخیر به خاطر گسترش فضای مجازی از یک طرف و از طرف دیگر بخاطر چالش‌هایی که ایجاد کردند، کمی دچار فراز و نشیب شده است. اما تجربه سال پیش و تجربه امسال نشان می‌دهد که مردم همچنان نمایشگاه کتاب را صدر اولویت‌های خودشان قرار داده‌اند.

او اضافه کرد: استقبال از نمایشگاه کتاب را می‌توانم با صدا و سیما مقایسه کنم که با وجود همه ضعف‌ها، افت‌ها و آسیب‌هایی که داشته هنوز مرجع اصلی رسانه‌ای کشور است. این مرجع اصلی بودن به معنای این نیست که آسیب و ضعف ندارد، همه‌ این‌ها هست اما هنوز مرجع است.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب 1402 تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها