چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
به یک روایت کلان تاریخی از اقدامات جبهه مقاومت در منطقه نیاز داریم

مهدی ابراهیم‌زاده، کارشناس علوم انسانی معتقد است: به نظر می‌رسد آنچه درباره سردار سلیمانی در مقابل آنچه در روایات غربی‌ها آمده است، این نکته خودنمایی می‌کند که ما یک روایت کلان تاریخی از چهره و اقدامات جبهه مقاومت در منطقه را نداریم.   

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «نقد خاطرات رجال سیاسی و بازنمایی شهید سلیمانی در آنها» با سخنرانی فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه، الهام عابدینی، خبرنگار و پژوهشگر روابط بین‌الملل، مهدی ابراهیم‌زاده، پژوهشگر علوم انسانی و دبیری محمدرضا جوفار، پژوهشگر و کارشناس مسائل خاورمیانه چهارشنبه 27 اردیبهشت در سرای ملل نمایشگاه کتاب 1402 برگزار شد.

مهدی ابراهیم‌زاده گفت: شاید در پرداختن به شهدای مدافع حرم در آثار این نکته پررنگ باشد که بیشتر جنبه‌های معنوی، اخلاقی و کرامات آن‌ها توجه شده است؛ جنبه‌هایی از زندگی آنها برای همه جذابیت دارد که از این لحاظ می‌توانند مخاطب را جذب کند اما به نظر می‌رسد درباره سردار سلیمانی در مقابل آنچه در روایات غربی‌ها آمده، این نکته خودنمایی می‌کند که ما یک روایت کلان تاریخی از چهره و اقدامات جبهه مقاومت در منطقه نداریم.      

او افزود: برای رسیدن به این مهم همان طور که اشاره کردم بخشی از آن در خاطرات مقامات غربی و مطبوعات آنها منتشر شده است که ما را با نمایی از حقیقت مواجه می‌کند که شاید مانند رخدادهای تاریخی دیگر مانند کودتای 28 مرداد که هنوز اسناد زیادی از آن توسط دست‌اندرکاران غربی آن انتشار پیدا نکرده است ما اکنون در کوران حوادث و ماجراهایی هستیم که توی تغییر هندسه قدرت جهانی که رخ داده است، در حال اتفاق افتادن است و قدری دشوار است که دریابیم سردار سلیمانی در منطقه چه کرده است؟ 

این کارشناس علوم انسانی بیان کرد: چگونه جبهه مقاومت در تغییر جهان تک قطبی و ایده خاورمیانه جدید تأثیر گذاشت؟ این تإثیرگذاری اهمیت دارد و تصور می‌کنم خیلی بیشتر از جنبه‌های اخلاقی و معنوی درباره سردار سلیمانی و شهدای مدافع حرم باید به آن پرداخته شود. 

مهدی ابراهیم‌زاده گفت: شاید در توصیف آنچه رخ داده، فعلا در ادبیات؛ شامل خاطرات، زندگینامه و ... زبانی را برای بیان رخدادی که روی داد، پیدا کردیم اما هنوز در علوم انسانی و دانشگاه این شیوه پیدا نشده که توضیح دهد در منطقه چه تغییری رخ داد؟ قدری ضعف و لکنت در شرح این رویداد وجود دارد که البته هر چه جلوتر می‌رویم همه آن تئوری‌های معطوف به جهان تک قطبی، رفع تحریم‌ها با رابطه با آمریکا و... کنار می‌رود و این انگاره در میان مردم و نخبگان در حال فرو ریختن است که آمریکا قدرت مطلق جهان نیست که این رویداد باعث می‌شود علوم انسانی ما در رشته‌هایی مانند علوم سیاسی و تاریخ بتوانند واقعیت و حقیقت آنچه که در منطقه ما رخ داده، وارد شود و بتوانند مسائل را تحلیل کنند.

او ادامه داد: وقتی کتاب‌های خاطرات رجال غربی را تورق کردم از مطالبی که درباره سردار سلیمانی بیان کردند، از این روایات چنین استنباط کردم، آنها با چالش نحوه برخورد با قدرت نوظهور انقلاب اسلامی مواجه هستند. در مقابل این خاطرات و آنچه که غربی‌ها از مقابله با جمهوری اسلامی ثبت کردند، ما باید بتوانیم یک تحلیل یا روایت کلان از قدرت انقلاب اسلامی ارائه دهیم. 
 
روایت وحشت پس از ترور سردار

الهام عابدینی گفت: جرد کوشنر، داماد ترامپ در «خاطرات کاخ سفید» می‌نویسد بعد از اینکه ترور حاج قاسم اتفاق افتاد، گویا سیاستمداران کاخ سفید انتظار داشتند مقامات غربی واکنشی نشان دهند و از این اتفاق تمجیدی کنند اما تنها بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس با ترامپ تماس گرفت که آن هم چندان مثبت نبود.   

او افزود: نخستین واکنش رسانه‌ها و مقامات به شکلی بود که وحشت داشتند پس از ترور ایران و متحدانش چه واکنشی نشان خواهند داد و در طولانی مدت چه تأثیری خواهد داشت؟ برای مثال جان کری ترور را فاقد ارزش دانست. چون در نهایت جانشین سردار سلیمانی این راه را ادامه خواهد داد و این مسیری است که جمهوری اسلامی طی می‌کند و متکی به یک شخص و فرد نیست که فکر کنیم با حذف یک نفر اتفاق خاصی می‌افتد و سیاست‌های ایران تغییر خاصی پیدا می‌کند.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی  در ketab.ir در حال برگزاری است.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

فواد ایزدی: مکتب سلیمانی محور مقاومت را گسترش داد/ ترس کارشناسان غربی از سردار
«نقد خاطرات رجال سیاسی و بازنمایی شهید سلیمانی در آنها» در سرای ملل برگزار شد؛
فواد ایزدی: مکتب سلیمانی محور مقاومت را گسترش داد/ ترس کارشناسان غربی از سردار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها