دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
ماجرای قطع همکاری «علمی فرهنگی» با چند نیروی انسانی و استعفای یک سرپرست چه بود؟+عکس

انتشار تصویر نامه‌های اداری یکی از زیرمجموعه‌های شرکت انتشارات علمی فرهنگی در فضای مجازی حاشیه‌ساز شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) طی روزهای گذشته انتشار تصویر نامه اداری یکی از زیر‌مجموعه‌های شرکت انتشارات علمی فرهنگی در فضای مجازی منجر به حاشیه‌هایی شد. هرچند این حاشیه‌ها محدود به رسانه‌ها و فضای مجازی نماند و واکنش اجرایی مدیران این شرکت را نیز در پی داشت.

ماجرا از جایی آغاز شد که نامه شرکت فرهنگ فیلم تهران، یکی از شرکت‌های زیر‌نظر انتشارات علمی فرهنگی، برای انعقاد قرارداد استخدامی با هفت نفر در سال جدید در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این نامه به امضای امیرحسین طهماسبی، سرپرست این شرکت رسیده بود. آنچه در این میان موجب اعتراض شد مواضع تند و خارج از چارچوب برخی از این هفت نفر به‌ویژه در ایام اغتشاشات پاییز 1401 بود که بکارگیری این افراد را در یک مجموعه دولتی سوال برانگیزتر کرده بود.

«شرکت علمی و فرهنگی فرهنگ فیلم تهران» یک شرکت سهامی خاص است که سال 1380 تاسیس شده و آخرین آگهی روزنامه رسمی آن مربوط به سال 1400 است. امیرحسین طهماسبی، سرپرست این شرکت در زمان انتشار نامه، به تازگی این مسئولیت را برعهده گرفته بود و تصویر او در قالب مجری برنامه‌های سیاسی تلویزیون در شبکه افق، شبکه 3 و شبکه خبر بیشتر شناخته شده است.

این اولین‌بار نبود که بکارگیری برخی افراد که در اغتشاشات پاییز 1401 با ضد انقلاب و دشمنان ایران همراهی کرده بودند در مجموعه‌های حاکمیتی با اعتراض مواجه می‌شد. چنین مسئله‌ای حتی در فضای ورزشی نیز موجب بروز اتفاقات مشابه ازجمله برخی برکناری‌ها شده بود.

در ماجرای علمی فرهنگی، کنش‌های رسانه‌ای موجب شد برخی از افراد یاد شده در نامه فرهنگ فیلم اعتراض دسترسی به صفحه شخصی خود در فضای مجازی را محدود کنند یا آن را ببندند. اما انتشار نامه دوم نشان داد ماجرا به این همین جا ختم نشده است. براساس اطلاعات به دست آمده هیئت مدیرۀ انتشارات علمی فرهنگی بلافاصله پس از انتشار تصویر نامۀ مذکور و اطلاع از این انتصاب‌ها، قاسم صفایی‌نژاد، مدیرعامل این انتشارات را مامور کرد تا گزارشی از فعالیت این افراد در شرکت فرهنگ فیلم ارائه کرده و مانع تمدید قرارداد این افراد شود. (تصویر شماره 1)


                              

ادامه پیگیری‌ها که با انتشار تصویر نامه‌ای دیگر آشکار شد، نشان می‌دهد که مدیرعامل شرکت «فرهنگ فیلم» با ارائه گزارشی از فعالیت سه نفر از این افراد، اتمام قرارداد ایشان را پایان اردیبهشت‌ماه اعلام کرده است. (تصویر شمارۀ 2)


                            


اتفاق دیگر بعد از این مسئله استعفای طهماسبی از مسئولیت خود فرهنگ فیلم بود. متن نامه استعفای وی نیز منتشر شد و پیگیری خبرنگار ایبنا نشان می‌دهد این استعفا با موافقت هیئت مدیره انتشارات علمی فرهنگی و مدیرعامل آن همراه بوده است. (تصویر شماره 3)


                         

آنچه در این ماجرا بیش از هر چیز به چشم می‌آید، حساسیت و تصمیم به موقع مدیران یک مجموعه درباره ابهامات یا تصمیم‌های سوال‌برانگیز مدیران زیرمجموعه است که در کنار اطلاع‌رسانی درست و سریع می‌تواند موجب بروز دلگرمی برای دلسوزان و افکار عمومی و بیش از هر چیز افزایش شفافیت روندها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها